ארה"ב הסירה רשמית את סודן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור. כך הודיעה היום (ב') השגרירות האמריקנית בחרטום, פחות מחודשיים לאחר שהתחייבה לנרמל את יחסיה עם ישראל. המהלך יפתח את הדלת למדינה האפריקנית לקבלת הלוואות וסיוע בינלאומי החיוניים להחייאת כלכלתה הקורסת, שנפגעה עוד יותר בשל מגפת הקורונה, ויאפשר את השלמת מעבר השלטון לדמוקרטיה.
1 צפייה בגלריה
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
ההחלטה תיכנס לתוקף היום. פומפאו ואל-בורהאן
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע באוקטובר לקונגרס כי סודן תוסר מרשימת התומכות בטרור, 27 שנה לאחר שהוכנסה אליה, לאחר שהסכימה לשלם פיצויים לקורבנות טרור אמריקנים. "מזכיר המדינה מייק פומפאו חתם על ההודעה המסירה את סודן מהרשימה", מסרה שגרירות ארה"ב בבירת סודן. עוד נמסר כי הצעד "ייכנס לתוקף החל מהיום (14 בדצמבר) ויפורסם במרשם הפדרלי".
טראמפ נתן את הודעתו לקונגרס ב-26 באוקטובר. לפי החוק בארה"ב, מדינה מוסרת מהרשימה לאחר 45 ימים ממסירת ההודעה, אלא אם הקונגרס מביע את התנגדות לכך. יו"ר המועצה הריבונית הזמנית של סודן, עבד אל-פתח אל-בורהאן, בירך היום על המהלך ואמר כי מדובר ב"החלטה היסטורית" של ממשל טראמפ. הוא הוסיף כי הסרת סודן מהרשימה תתרום לתמיכה במעבר לדמוקרטיה.
משמעויות ההסכם עם סודן
(צילום: שמוליק דודפור)

כחלק מהעסקה הסכימה סודן לשלם 335 מיליון דולר כדי לפצות את הניצולים ואת משפחות הקורבנות מהמתקפות של אל-קאעידה ב-1998 על שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, והתקפה של הארגון הג'יהאדיסטי בשנת 2000 על המשחתת האמריקנית "קול" שעגנה לחופי תימן. התקפות הללו בוצעו לאחר שהדיקטטור עומאר אל-באשיר נתן למנהיג אל-קאעידה דאז אוסמה בן לאדן מקלט בסודן.
בתחילת החודש דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי ההסכם שהושג בין ישראל לסודן על נרמול היחסים ביניהן נמצא בסכנה. בדיווח נכתב שסודן הסכימה לנרמל את היחסים עם ישראל בתנאי שמחלקת המדינה האמריקנית תסיר אותה מרשימת התומכות בטרור, והיא דורשת מהקונגרס האמריקני לאשר את הצעד עד סוף החודש, כדי להגן עליה מפני תביעות נוספות בעתיד שקשורות לטרור.