קבינט הקורונה אישר השבוע את חזרתם של תלמידי כיתות ה'-ו' לבתי הספר בשבוע הבא, ובהמשך ידון בשובן של כיתות י"א-י"ב, אך עדיין לא ידוע מתי תלמידי חטיבות הביניים ישובו לכיתות.
בינתיים, סקר של מכון מדגם בשיתוף קרן טראמפ לחינוך, שבו השתתפו בחודש שעבר 300 הורים ו-300 תלמידים בחטיבות הביניים, חושף כי בגילים אלה, מאז שהחלה הלמידה בזום, התלמידים לומדים פחות שעות והפערים בין ההקבצות הגבוהות לנמוכות - גדלים עוד יותר.
לפי הסקר, כ-62% מההורים וכ-57% מהתלמידים ציינו כי התלמיד חווה קשיים עקב המעבר ללימודים ב"מתכונת קורונה". הקושי העיקרי הוא להתרכז בשיעור (77%), להבין את החומר (68%) והצורך להתמודד עם עומס בלתי נסבל (67%). גם היבטים רגשיים ולוגיסטיים מקבלים ביטוי: קושי נפשי (40%), קושי טכנולוגי (30%) והיעדר מקום שקט בבית (28%).
הסקר ששם דגש על לימודי המתמטיקה חושף כי התלמידים לומדים הרבה פחות מתמטיקה וכי כבר עתה נוצרו להם פערים גדולים. כ-60% מההורים דיווחו כי ילדם לומד פחות מתמטיקה מאשר לפני הקורונה, וכך גם כמחצית מהתלמידים השיבו על עצמם.
כמו בכל משבר, גם בתקופה זו מי שנפגעים יותר הם התלמידים המתקשים בחומר. בכל הקבצות הלימוד התלמידים לומדים הרבה פחות, וככל שההקבצה נמוכה יותר, המצב קשה יותר והתלמידים מדווחים על פער לימודי גדול יותר. כך לדוגמא 81% מתלמידי בהקבצה ג' דיווחו כי לימודי המתמטיקה נפגעו ובהקבצה ב' - 65% מהתלמידים דיווחו על כך. גם תלמידי ההקבצות הגבוהות מדווחים על פגיעה קשה, 57% מתלמידי הקבצה א' ו-38% מתלמידי כיתות המצוינות.
עדן בת ה-15 מבאר שבע: "לשבת מול המחשב, בבית כשכל הגירויים סובבים אותך, מקשה לשמור על ריכוז. כולם הולכים לאיבוד בעומס ובחוסר הסדר"
כרמל, תלמיד כיתה ט' מצור יגאל, סיפר כי קשיי הלמידה שהיו לו התעצמו במתכונת למידת הקורונה. "בשנים קודמות עוד הסתדרתי, אפילו שהיה קשה, אבל השנה גם עם הזום זה כבר בלתי אפשרי", אמר. את השנה הוא התחיל בהקבצה א', וכעת הוא חושש שייאלץ לרדת הקבצה. "הציונים שלי השנה מאוד נמוכים, בשנה הבאה תכננתי להיכנס ל-4 יחידות מתמטיקה, אבל עכשיו אני לא יודע אם זה יקרה. אני מרגיש שהקורונה הרסה לי את התפיסה של החומר, לפעמים אני אומר שאני מבין גם כשלא הבנתי".
בנוסף, מרבית המשתתפים (61%), בהם הורים ותלמידים, סבורים כי אם הלימודים ימשיכו כך לאורך כל השנה, מידת ההצלחה של התלמיד במתמטיקה תיפגע. רק 9% מהמשיבים ענו כי הם יצליחו במידה זהה גם בלמידה במתכונת קורונה.
עדן בוקר, בת 15 מבאר שבע, מתאמצת מאוד כדי ללמוד בכיתת מצוינות במתמטיקה. "לשבת מול המחשב, כשאתה בבית וכל הגירויים סובבים אותך, זה מקשה על השמירה על הריכוז", היא שיתפה, "כולם הולכים לאיבוד בעומס ובחוסר הסדר שנהיה בעקבות המצב". עדן מעידה כי הייתה צריכה ללמוד במשך כל הקיץ כדי להשלים את הפערים שנוצרו לה בשנה הקודמת. "רק בסוף השנה הצלחתי להשלים את החומר על חשבון החופש שלי, והשנה הצלחתי ללמוד לסדר את הזמן שלי, אבל מאוד קשה לי לראות שרוב החברים שלי לכיתה לא מצליחים".
עם זאת, התלמידים מציינים בצורה ברורה שהלימודים בכלל, ולימודי המתמטיקה בפרט, מאוד חשובים להם. 86% אמרו שחשוב להם מאוד להשקיע בלימודי המתמטיקה, ו-61% ציינו שדווקא בזמן קורונה הם חייבים להתקדם בלימודים ו"לא לשקוע ולהישאר מאחור".
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך, ציין כי המסר שעולה מהסקר הוא שמסגרת חטיבת הביניים היא קריטית. "זה הגיל שבו העתיד שלהם נקבע, להשאיר אותם אחרונים בתור לחזרה לבית הספר, דווקא בגיל הזה שהוא כל כך רגיש, זאת טעות. הילדים דואגים לעתיד שלהם והם מוכנים להשקיע - הם מצפים מהמבוגרים שיהיו שם בשבילם אבל אנחנו לא. אנחנו משאירים אותם מאחור", אמר. הורביץ הוסיף עוד כי הפערים שנוצרים עכשיו ישפיעו רבות בעתיד: "הילדים האלה יסיימו את חטיבת הביניים ויצטרכו להחליט אם הם הולכים ל-4 או 5 יחידות או ל-3 יחידות, וזה ישפיע על העתיד שלהם בצבא, אם הם ירצו להתקבל ל-8200 לדוגמה, או בהמשך לעבוד בהייטק".