3 צפייה בגלריה
זאב אלקין ויריב לוין לקראת הפגישה עם אדלשטיין
זאב אלקין ויריב לוין לקראת הפגישה עם אדלשטיין
לוין ואלקין. הפעם משני צדי המתרס
(צילום: רפי קוץ)
תמונת המנדטים הסופית, שהעלתה את גוש מתנגדי נתניהו ל-61, מייצרת כעת תמונת מצב חדשה בכנסת שתושבע בעוד כשבועיים. משמעות הרוב של גוש השינוי הוא לא רק שיהיה רוב יחסי בוועדות הכנסת נגד נתניהו, אלא גם שתהיה מערכה מורכבת על החלפת יו"ר הכנסת שצפויה לצאת לדרך מיד עם כינונה של הכנסת ה-24. בפעם הקודמת נאלץ בג"ץ להתערב ולחייב את הליכוד לקיים הצבעה על החלפת היו"ר - ויו"ר הכנסת הנוכחי, יריב לוין, בלט אז עם תגובה חריפה במיוחד להחלטה.
בשונה ממקרים אחרים, הפעם ינהלו את הקרב על ראשות הכנסת שני אנשים: לוין מטעם נתניהו, והשר לשעבר זאב אלקין מטעם הגוש שמבקש להחליף את נתניהו. במשך שנים ארוכות, ומאז שנכנסו לכנסת, עבדו הצמד הזה יחד בשירות נתניהו. הם נחשבים למוחות החריפים ביותר בכנסת, בקיאים ברזי הפוליטיקה ומכירים כל פסיק בתקנון הכנסת שמגדיר את מרחב התמרון המותר והאפשרי במשחק הפרלמנטרי.
אדלשטיין מתפטר מתפקיד היו"ר, מרץ 2020
(צילום: ערוץ הכנסת )

אלקין ולוין היו עד לא מזמן חברים אישיים ושררה ביניהם מערכת אמון שגם אפשרה להם להתקדם כל אחד בנתיב שלו. כך למשל, בקדנציה השנייה שלהם כשחולקו התפקידים בליכוד, הם פנו מיוזמתם לנתניהו וביקשו לעשות יחד רוטציה ביניהם על ועדת חוץ וביטחון וועדת הכנסת כך ששתי הוועדות החשובות יישארו בידי הליכוד ושניהם יכהנו בהן יחד. גם אז וגם היום מדובר במודל חריג בפוליטיקה ובטח בליכוד, שם רובם "זאבים בודדים" שעובדים עצמאית וכל אחד לעצמו.
מאז בחירות 2015 הלכו והתערערו היחסים בין אלקין לנתניהו וסביבתו המשפחתית, לאחר שראש הממשלה ייחס לו אינטרסים אישיים וזרים. בהדרגה החל אלקין להתרחק מבלפור, כל פעם קצת, ונקרא רק למשימות מיוחדות וספציפיות ובתדירות נמוכה בהרבה מזו שהיה רגיל לה. לוין, לעומתו, נשאר קרוב מאוד לנתניהו ולמעשה עד היום ניתן לומר שהוא האיש הקרוב אליו ביותר בליכוד וגם איש סודו. נתניהו מינה אותו לתפקיד יו"ר הכנסת תחת מחאה של אדלשטיין, ונוהג להיוועץ בו מדי יום כמה פעמים ביום.
עם זאת, אלקין ולוין נשארו ביחסים טובים תמיד, וכעת לראשונה בקריירה הפוליטית שלהם הם ניצבים זה מול זה לאחת המשימות המורכבות ביותר שלהם - כל אחד עבור המועמד שאיתו הוא עובד.
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
העדיף לא לקיים את פסיקת בג"ץ ולהתפטר. אדלשטיין
(צילום: יריב כץ)
המערכה המרכזית כאמור היא השתלטות על הכנסת, אלא שהבחירות הקודמות מלמדות שזה לא יהיה פשוט מבחינת הליכוד - שסירב אז לאפשר הצבעה על החלפת היו"ר עד שאין ממשלה. גם כאשר בג"ץ התערב והורה ליו"ר הקודם יולי אדלשטיין לקיים את ההצבעה, העדיף אדלשטיין להתפטר מתפקידו ולא לקיים את הפסיקה - אך באופן טכני גם לא להפר אותה.
על רקע המהומה שהתחוללה, ראשון המגיבים היה יריב לוין, שעוד כיהן אז כשר בממשלה וקרא לאדלשטיין להודיע לנשיאה חיות שרק הוא יקבע מתי תתכנס המליאה ומה יהיה על סדר יומה. "אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה", אמר. "כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים".
לוין, שהוביל אז את הקו הניצי נגד בג"ץ, הוא זה שמכהן בתפקיד יו"ר הכנסת הנוכחי - וסביר להניח שלא ימהר לאפשר את ההצבעה על החלפתו. בג"ץ צפוי להתערב שוב ולכפות הצבעה, והחלטתו עלולה לחולל סערה גדולה עוד יותר מהפעם הקודמת. בכל מקרה, תידרש יצירתיות מיוחדת בהחלפת לוין, לא רק בגלל קשיים שמערים הליכוד - אלא גם בגלל יחסים אישיים קרובים בינו לבין יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, ששימש כסגן יו"ר הכנסת בכנסת ה-23.