נשיא לבנון מישל עאון הזהיר היום שהמדינה "תלך לגיהנום" אם לא תוקם בקרוב ממשלה חדשה. עאון הודה שהקמת ממשלה כרגע היא בגדר נס, אחרי שהצדדים שלוקחים חלק במו"מ הקשיחו את עמדותיהם.
עאון הביע תסכול עמוק מהקשיים המשמעותיים בתהליך שמקדמת צרפת, שנועד לחלץ את לבנון ממשבר כלכלי אדיר - ולגרום לפלגים השונים במדינה להקים ממשלה חדשה שתבצע את הרפורמות הדרושות.
4 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון
נשיא לבנון מישל עאון
נשיא לבנון מישל עאון
(צילום: AFP, DALATI AND NOHRA)
המשבר בלבנון, שהחריף אחרי הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט, מהווה את האיום החמור ביותר על יציבותה של המדינה מאז מלחמת האזרחים שפרצה ב-1975 והסתיימה ב-1990. הממשלה הקודמת בלבנון, נזכיר, התפטרה אחרי הזעם הציבורי בעקבות הפיצוץ בביירות.
תאריך היעד להקמת ממשלה חדשה בלבנון, שנקבע בהסכמת צרפת, חלף בשבוע שעבר. המבוי הסתום נוצר בעקבות דרישה של שתי התנועות השיעיות הגדולות בלבנון - חיזבאללה ובעלת הברית שלה אמל - למנות שרים שיעים בקבינט - כולל במשרד האוצר.
מקרון בזירת האסון בביירות
(רויטרס)

4 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
נשיא צרפת עמנואל מקרון (מימין) בביירות אחרי הפיצוץ
(צילום: AFP)
בנאום שנשא היום סיפר עאון, בעל ברית של חיזבאללה, שהפשרות שהציע לא התקבלו. הוא אמר שכרגע לא נראה שהמחלוקת בין חיזבאללה ואמל למוטספא אדיב, הבכיר הסוני שעליו הוטלה מלאכת הרכבת הממשלה, עומדת להיפתר.
אחרי נאום הנשיא שאלה כתבת את עאון לאן מועדות פניה של לבנון אם לא תושג פשרה בין ראש הממשלה הסוני לשתי המפלגות השיעיות. "לגיהנום, כמובן", השיב עאון. כשנשאל על ידי הכתבים אם מדבריו ניתן ללמוד שהתקווה להגיע להסכם על הקמת ממשלה אבדה השיב הנשיא: "לא, יכול להיות שיהיה נס".
4 צפייה בגלריה
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד
מוסטפה אדיב ראש ממשלת לבנון המיועד
מוסטפה אדיב, שקיבל את המנדט להרכיב ממשלה
(צילום: רויטרס)
"היום אנחנו מתמודדים עם משבר הקמת ממשלה שלא היה צריך לקרות, מכיוון שהאירועים שממתינים ללבנון לא מאפשרים לנו לבזבז דקה אחת", אמר עאון בנאומו. הוא מתח ביקורת על שתי המפלגות השיעיות הגדולות וגם על אדיב, שלדבריו לא רוצה להתייעץ עם הגושים הפרלמנטריים כדי לפתור את המשבר.
הנשיא עאון אמר שמצד אחד אסור למנוע מהגושים בפרלמנט לקחת חלק בהליך הקמת הממשלה, ומצד שני אסור למפלגה מסוימת לכפות מינויים של מועמדים מסוימים לתפקיד שרים. "עם הקשחת העמדות לא נראה שיש פתרון כלשהו באופק, מכיוון שכל הפתרונות שהוצעו שקולים ל'מנצח ולמנוצח'", אמר עאון.
4 צפייה בגלריה
התפרעויות בביירות
התפרעויות בביירות
הפגנה בביירות אחרי הפיצוץ - שהוביל להתפטרות הממשלה
(צילום: רויטרס)
שיטת המשטר בלבנון מבוססת על חלוקה עדתית: ראש הממשלה צריך להיות מוסלמי סוני, הנשיא נוצרי ויו"ר הפרלמנט מוסלמי שיעי. השיטה אף קובעת שמספר הנוצרים והמוסלמים בקבינט יהיה זהה. עם זאת היא לא מעניקה לעדה מסוימת זכות להחזיק באופן קבוע באחד ממשרדי הממשלה.
פרשנים מעריכים שההתעקשות של חיזבאללה ואמל על משרד האוצר קשורה לסנקציות שהטילה לאחרונה ארה"ב על עסקים שקשורים לחיזבאללה, ועל שר לשעבר של אמל.