מושל ניו יורק אנדרו קואומו מתמודד בימים האחרונים עם קריאות הולכות וגוברות מצד עמיתיו במפלגה הדמוקרטית להתפטר, בעקבות טענות שהשמיעו כבר שבע נשים על כך שהטריד אותן מינית או התנהג כלפיהן בצורה לא נאותה. קואומו לא נכנע לפי שעה לקריאות הללו אלא מתעקש שמדובר בהאשמות כזב. הוא אף האשים את הדמוקרטים בכניעה למה שבארה"ב מכנים "תרבות הביטול", כינוי להעלמתם לכאורה מעין הציבור של אישים מוכרים שהואשמו אך טרם הורשעו בהתנהגות כלשהי שאינה הולמת.
5 צפייה בגלריה
"קשה לשמור על ריחוק בדיור ציבורי שכזה". קואומו
"קשה לשמור על ריחוק בדיור ציבורי שכזה". קואומו
מושל ניו יורק אנדרו קואומו. לא נכנע ללחץ
(צילום: AFP)
קואומו: "מעולם לא נגעתי בצורה לא ראויה"
(צילום: רויטרס)

לקריאות להתפטרותו של קואומו הצטרפו הלילה (בין שישי לשבת) שני נציגיה של ניו יורק בסנאט האמריקני, צ'אק שומר שמנהיג את הרוב הדמוקרטי שם ועמיתתו קירסטן ג'יליברנד. "לאור מספר האשמות אמינות בנוגע להטרדה מינית והתנהגות לא הולמת, ברור שהמושל קואומו איבד את אמון שותפיו לממשל ואת אמונם של אנשי ניו יורק", מסרו שני הסנאטורים בהודעה משותפת.
הודעתם היא מכה קשה לקואומו, והיא מצטרפת לקריאות דומות שהשמיעו רוב המחוקקים המייצגים את ניו יורק בוושינגטון. אחת מהם היא אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז, ממובילי המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית. בהודעה משותפת עם עמיתה ג'מאל בוומן מסרה אוקסיו-קורטז: "אנחנו מאמינים לנשים".
לא רק המחוקקים הדמוקרטים בוושינגטון קוראים להתפטרות קואומו. גם רוב מבין המחוקקים בקונגרס המקומי של ניו יורק, באולבני, קוראים לו לעשות את הצעד הזה. הללו אף פתחו בחקירה מקדמית שתוכל להבשיל להליך של הדחה נגד קואומו. החקירה מתנהלת במקביל לחקירה שאותה מובילה התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס.
5 צפייה בגלריה
מושל ניו יורק אנדרו קואומו במעונו הרשמי ב אולבני
מושל ניו יורק אנדרו קואומו במעונו הרשמי ב אולבני
קואומו במעונו הרשמי באולבני. משתף פעולה עם החקירה
(צילום: רויטרס)
קואומו בן ה-63, שמשלים כעת כהונה שלישית רצופה כמושל ניו יורק, נחשב עד לאחרונה לכוכב עולה בקרב הדמוקרטים ורבים העריכו כי יתמודד גם לכהונה רביעית כמושל בשנה הבאה. עם פרוץ מגפת הקורונה הוא זכה לתשבחות על האופן שבו פעל להסביר בצורה פשוטה את ההנחיות לתושבים במסיבות עיתונאים יום-יומיות, אולם התשבחות הללו התחלפו בחודשים האחרונים בטענות ל"טיוח" של מספרי המתים מקורונה בבתי האבות, וכעת גם בהאשמות בהתנהגות מינית לא-הולמת.
עד כה שבע נשים, חלקן יועצות ועוזרות שלו לשעבר, טענו כי קואומו הטריד אותן, אם בנגיעות ואם באמירות והצעות מיניות שונות, תוך שהוא מנצל לכאורה את יחסי המרות שלו. לינדזי בוילן בת ה-36, עוזרת לשעבר של קואומו, טענה שהוא נגע בה בניגוד לרצונה כשעבדה תחתיו בין 2015 ל-2018. בוילן סיפרה שהמושל נישק אותה בכוח על שפתיה והציע לה לשחק איתו "סטריפ פוקר". עוזרת נוספת לשעבר של קואומו, שרלוט בנט בת ה-25, סיפרה שבשנה שעברה קואומו אמר לה שהוא רוצה לצאת איתה – ואף שאל אם פער הגילאים ביניהם בעייתי מבחינתה.
ביום שלישי האחרון נחשפה עדות חמורה אף יותר של אישה שטענה כי קואומו שלח יד אל מתחת לחולצתה ונגע בה במעונו הרשמי בסוף השנה שעברה. שמה של האישה לא פורסם בדיווח של העיתון Times Union of Albany, אך העובדה שלפי הטענה הזו המעשים בוצעו ממש לאחרונה תרמה להגברת הלחץ על קואומו מתוך מפלגתו. "העובדה שהדיווח האחרון הוא כל כך מאוחר מדאיגה, ומעלה שאלות על ביטחונם ורווחתם כעת של אנשי הצוות בממשל", מסרה אוקסיו-קורטז בהודעתה אמש.
5 צפייה בגלריה
מושל ניו יורק אנדרו קואומו עם הסנאטור צ'אק שומר ו קירסטן ג'יליברנד ב 2012
מושל ניו יורק אנדרו קואומו עם הסנאטור צ'אק שומר ו קירסטן ג'יליברנד ב 2012
קואומו בזמנים טובים יותר. עם הסנאטורים שומר וג'יליברנד ב-2012
(צילום: AP)
לרשימת הנשים שמאשימות את המושל הצטרפה הלילה הכתבת ג'סיקה בייקמן, שפרסמה את עדותה ב"ניו יורק מגזין" וטענה שקואומו נהג לשים עליה את ידיו. אחת הפעמים, היא כתבה, הייתה כשהצטלמו יחד במסיבה ב-2014. כשהעירה לו על כך אמר, לטענתה: "אני מצטער, אני גורם לך להרגיש לא בנוח?". בייקמן סיפרה כי לא רצתה לחייך כל עוד הידיים שלו עליה, אך החליטה שעדיף להצטלם מהר ולא להתעמת עם פוליטיקאי חזק כמוהו. "אני לא חושבת שהוא רצה לשכב איתי, זה לא היה קשור לסקס, זה היה עניין של כוח", הסבירה, "הוא רצה שאני אדע שהוא יכול לקחת את הכבוד שלי בכל רגע נתון, עם הערה לא הולמת או יד על המותן שלי".
קואומו מכחיש מכול וכול את הטענות נגדו, ואמר כי הקריאות להתפטרותו המיידית הן "חסרות אחריות ומסוכנות", מכיוון שטרם נודעו כל העובדות. "לנשים יש זכות להשמיע את קולן ואני מעודד אותן לעשות זאת בכל מאודי. אבל אני רוצה להיות ברור: ישנה עדיין השאלה של האמת. לא עשיתי את מה שנטען, נקודה", הוא אמר. "חכו לעובדות, הבעת עמדה ללא עובדות היא חסרת אחריות".
קואומו הביע כבר כמה פעמים חרטה על התנהגותו, ואמר שהוא מתנצל אם גרם למישהי לחוש שלא בנוח, אך טען כי לא היה מודע לכך. גם במסיבת העיתונאים שקיים אמש חזר על דברים דומים: "אני מבין עכשיו שפעלתי בדרך שגרמה לאנשים לחוש שלא בנוח. זה לא היה בכוונה ואני באמת מתנצל על כך. אני מרגיש נורא לגבי זה ואם לדבר בכנות, אני חש נבוך. לא קל לומר זאת, אבל זאת האמת".
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו ב אולבני בעקבות טענות ל הטרדה מינית
הפגנה נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו ב אולבני בעקבות טענות ל הטרדה מינית
מפגינים נגד קואומו באולבני. בשנה שעברה הוא עוד נחשב לכוכב
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו ב אולבני בעקבות טענות ל הטרדה מינית
הפגנה נגד מושל ניו יורק אנדרו קואומו ב אולבני בעקבות טענות ל הטרדה מינית
(צילום: רויטרס)
קואומו הדגיש גם הפעם כי לא פעל בזדון: "מעולם לא נגעתי באף אחד בצורה לא ראויה. לא ידעתי באותו זמן שאני גורם למישהי לחוש שלא בנוח. ובהחלט מעולם לא ידעתי ומעולם לא התכוונתי להעליב מישהי או לפגוע במישהי או לגרום לה כאב". הוא קרא לתושבי ניו יורק להמתין לתוצאות החקירה שמנהלת התובעת הכללית, והדגיש כי הוא משתף עמה פעולה: "אז יהיו בידיכם כל העובדות ותוכלו לקבל החלטה על בסיסן".
קואומו נשאל אתמול אם קיים יחסי מין בהסכמה עם מי מהנשים, אך לא השיב ישירות לשאלה הזו וחזר על האמירה שלפיה לא התכוון לפגוע באף אחת מהן. קואומו רמז בדבריו על מניעים זרים שלכאורה עומדים מאחורי ההאשמות נגדו. הוא אמר אמנם שאינו מעוניין לגלוש ל"ספקולציות" בנוגע למניעים שכאלו, אך הוסיף: "אני יכול לומר לכם שכתובע לשעבר שהיה בסיטואציות כאלו פעמים רבות, לעתים יש מניע מאחורי העלאת האשמה. וזו הסיבה שבגינה יש לדעת את העובדות לפני שמקבלים החלטה".
המשבר הפוליטי שמתחולל כעת לאור הטענות נגד קואומו אינו מתוחם רק לגבולות ניו יורק, והוא מאיים להטיל צל גם על ממשלו החדש של הנשיא ג'ו ביידן. הרפובליקנים כבר החלו לנצל את הסקנדל על מנת להסיט את תשומת הלב מההצלחה הראשונית של ביידן במאבק בקורונה ובקמפיין החיסונים נגד הנגיף.
ביידן, בעל ברית ותיק של קואומו ושל אביו מריו קואומו שהיה גם הוא מושל ניו יורק, נמנע עד עתה מלהתייחס לפרשה, אך נראה שיהיה לו יותר ויותר קשה להתחמק מכך בהמשך הדרך. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי סירבה אמש לומר אם ביידן סבור שקואומו צריך לפרוש. היא אמרה כי לכל אישה צריכה להיות הזכות להישמע ולספר את סיפורה.