ריאיון פוליטי ח"כ איתן גינזבורג כחול לבן
(צילום: משה מזרחי)
הבוקר הראשון של ממשלת השינוי: אמש הושבעה ממשלה חדשה בישראל, ולאחר 12 שנים התחלף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנפתלי בנט. חברי כנסת בקואליציה ששוחחו היום (שני) עם אולפן ynet יודעים שאחרי האופוריה הראשונית יצטרכו לעבוד קשה כדי להחזיק את המבנה השברירי שלה, ואילו באופוזיציה מבטיחים: "הדבק שמחזיק את הממשלה יתפורר -נעשה שזה יקרה מהר".
יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג, שיכהן כסגן יו"ר הכנסת, התייחס לחילופי השלטון ההיסטוריים ואמר כי מפלגתו היא שזרעה את זרעי השינוי. "בני גנץ יכול היה להיות היום רה"מ, הוא קיבל עד הרגע האחרון אינספור הצעות שונות ומשונות, והחליט ללכת בקו שהוא הטווה אותו", אמר גינזבורג. "מהיום שגנץ דרך בשדה הפוליטי התחיל סוף עידן נתניהו, המהלך שכחול לבן עשתה בשנה שעברה בהרכבת ממשלת השינוי קרע את המסכה מעל פניו של נתניהו בכך שכל הגורמים הפוליטיים לא מאמינים לו יותר".
4 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
הממשלה החדשה בצילום המסורתי בבית הנשיא בירושלים
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג באולפן ynet
איתן גינזבורג באולפן ynet
"קרענו את המסכה מעל פני נתניהו". ח"כ גינזבורג
(צילום: משה מזרחי)
גינזבורג נזהר כשדיבר על סיכויי ההישרדות של הממשלה החדשה, שמורכבת משמונה מפלגות שונות מאוד בהשקפותיהן. "לא שמעת אותי אומר את המילים 'תם עידן נתניהו'. אני כן אומר שהיו חילופי שלטון וזה בריא בדמוקרטיה. נראה מה יקרה, ימים יגידו". גינזבורג הודה כי מדובר בקואליציה לא פשוטה, מורכבת והטרוגנית. "היו כבר ממשלות בעבר שהיו על הקשקש, עם 61, נצטרך להתגייס כולנו כדי להעביר נושאים, ולוותר על חלק מהאידיאולוגיות".
מוסי רז: "מרצ ישבה תמיד בממשלות עם חרדים"
(צילום: נדב אבס, משה מזרחי)

ח"כ מוסי רז ממרצ אמר כי האמין שממשלת בנט-לפיד יכולה לקום. "לא הייתי סקפטי באופן אישי, ידעתי שהכל יכול לקרות אבל בשבועות האחרונים האמנתי שיש סיכוי גבוה שזה עומד לקרות", אמר רז.
איך הממשלה תתמודד עם מצעד הדגלים, עם הפינוי של היישוב אביתר, ועם דברים כמו עלייה להר הבית של בן גביר? "אני בטוח שנצליח, יש לנו חילוקי דעות אבל יש גם הסכמים ברורים. מה צריך לעשות. לגבי אביתר זה ממש פשוט - יש לי עמדה מאוד קיצונית שצריך לקיים את החוק ואני מקווה ומאמין שממשלת ישראל תקיים את החוק. ברור שצריך לסלק אותם משם ואני חושב שצריך גם להעמיד אותם לדין כי לא מדובר פה על הפרת חוק קטנה. מצעד הדגלים? אני סומך לחלוטין על השר לביטחון פנים שימצא דרך גם לאפשר את חופש הביטוי וגם לא לפגוע באזרחים תמימים".
נתניהו בכינוס ראשון של האופוזיציה: "נפיל את ממשלת ההונאה"
(צילום: נדב אבס)

רז אמר כי אינו פוסל כניסה של הרשימה המשותפת לממשלה בעתיד, וגם לא של החרדים. "מרצ, בכל פעם שישבה בממשלה היו בה גם חרדים. הם מוזמנים אם הם ייגמלו מההיצמדות הזאת לנתניהו. אני לא יכול לדבר בשם כל הנציגים אבל אני מדבר בשם עצמי בעניין הזה. האם סער ובנט ישבו עם המשותפת? האמנתם שישבו עם רע"מ?".
ח"כ אופיר כץ מהליכוד בריאיון
(צילום: נדב אבס, משה מזרחי)

התמונה המסורתית בבית הנשיא
(צילום: לע"מ)

חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד סיפר על המעבר החד לאופוזיציה, דווקא בתור חבר כנסת צעיר שלא זכה לטעום הרבה ממנעמי השלטון. "קודם כל אופוזיציה זה לא אסון כזה גדול, אנחנו נדע לשרת את האזרחים גם משם", אמר כץ. הוא העריך כי הממשלה החדשה רעועה ולא תאריך ימים: "הם יכולים להחזיק מעמד רק אם הם לא יקבלו החלטות. הרי בהסכמים הקואליציוניים יש הסכמים שסותרים הסכמים אחרים, כמו למשל בנושאי דת ומדינה. אז את המציאות אי אפשר לעצור והם יצטרכו לקבל החלטות, כשהם יגיעו לשם - מפלגות שאין ביניהן שום קשר - יתחיל הבלאגן וחוסר ההסכמה".
4 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
"יחזיקו מעמד רק אם לא יקבלו החלטות". אופיר כץ
(צילום: משה מזרחי)
כץ אמר שהליכוד יגיש הצעות חוק שיביכו את חברי ימינה ותקווה חדשה. "יש כל מיני הצעות חוק שגם הם בעצמם הגישו: התיישבות צעירה, ריבונות, מערכת המשפט, כל מיני דברים בעלי אופי ימני, ואז נראה אותם. הייתה לנו דוגמה מוחשית עם החוק של מיקי זוהר לגבי זכות העמידה בחוק יסוד: השפיטה, שבעבר הם אמרו שהוא חוק נחוץ וטוב - ועכשיו הצביעו נגד".
ח"כ אבוטבול: "הרגשה קשה ורעה"
(צילום: נדב אבס, משה מזרחי)

גם חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס אמר כי "הדבק שמחזיק את הממשלה יתפורר ונעשה שהוא יתפורר כמה שיותר מהר". לדבריו, "ההרגשה היא קשה ורעה, נילחם בכל הכוחות שלנו נגד הממשלה הרעה הזו כי יש לה תוכניות מאוד רעות כלפי העם היושב בציון בכלל וכלפי הציבור החרדי בפרט".
"בנט הבטיח לדאוג לחרדים? ההבטחות שלו שוות לקרח", תקף אבוטבול. "ראינו את ההבטחות שהוא נתן, שהוא לא ילך עם לפיד ושהוא רק ימין וכל הדברים. נו, את יכולה לסמוך על אדם שרק לפני כמה שבועות הבטיח הבטחות והכל, איך אומרים ביידיש, הבטחות באוויר? אנחנו לא מקבלים את הסיפורים שלו".
ח"כ שמחה רוטמן: "מקווה שנוכל לצעוד בירושלים"
(צילום: נדב אבס, משה מזרחי)

רה"מ חובש כיפה לראשונה, זה כל כך נורא? "אז מה? אנחנו לא מתפעלים מהכיפה שלו ולא מגודל הכיפה שלו. אני נמצא עכשיו במקרה מול התמונה של מנחם בגין עליו השלום, שהבין שהמדינה הזאת היא מדינה יהודית וסגר את אל על בשבת. אצל בנט הכל היה מסחרה אחת גדולה והיום אנחנו אוכלים את הפירות של אותם שקרים ורמאויות. איך אמרתי לו אתמול - 'מדבר בנט תרחק'".
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) לא מתחרט שמפלגתו פסלה ישיבה בקואליציה עם רע"מ או בתמיכתה. "במדינת ישראל מעולם לא קמה ממשלה שמבוססת על תומכי טרור. פנו אלינו משפחות נפגעי טרור וביקשו מאיתנו להשמיע את קולן, וזה היה לנו לכבוד", אמר רוטמן. "הסתמכות על אנשים ששוללים את עצם קיומה של המדינה ורואים ברצח חפים מפשע רק בגלל שהם יהודים משהו לגיטימי - זו חציה של קו אדום".
4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רוטמן התייחס למצעד הדגלים שאמור להתקיים מחר בירושלים ומעורר מתיחות. "אני מאוד מקווה שנוכל לצעוד ברחובות ירושלים עם דגלים כפי שתכננו לעשות כבר זמן רב ונמנע מאיתנו", אמר רוטמן. "אני די בהלם שצריך לדון על השאלה האם ח"כ צריך לעשות שימוש בחסינות שלו כדי לצעוד עם דגל ברחובות ירושלים. לא ידעתי שלצעוד עם דגל זה פשע שבשבילו צריך בחסינות".
מה יהיה הצעד הראשון שלכם נגד הממשלה? "המוב הראשון היה כבר אתמול, ובעזרת השם יהיו עוד. אני מקווה שלא עוד רבים ושהממשלה הרעה הזאת ימיה יהיו קצרים מאוד. זה בלי קשר למה שהיא עושה, בעצם קיומה בהישענות על תומכי טרור. כמובן שנקדם חקיקה, יש היום ישיבות גם של הסיעה וגם של האופוזיציה ונגבש את כל הצעדים. התפקיד המרכזי של אופוזיציה זה לבוא ולהציב איזושהי מראה מול הקואליציה, להגיד 'אמרתם ככה ועכשיו אתם עושים ככה'".