מדינת ישראל והקהילה היהודית זוכים בשבועות האחרונים לגלי הערצה באזרבייג'ן על רקע התמשכות המלחמה עם ארמניה על השליטה בחבל המריבה נגורנו קרבאך. הסיוע הצבאי הישראלי לאזרבייג'ן, שכלל לפי פרסומים זרים מל"טים תוקפים, טילים וכלי נשק, ושיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לבין המדינה שקרובה לאיראן – זוכים למחאות חריפות מצד ארמניה, שאף החזירה את השגריר שלה להתייעצויות בירוואן, ומנגד באזרבייג'ן ישראל נתפסת כחברה הנאמנה והקרובה של באקו.
3 צפייה בגלריה
קריאות תמיכה מאזרבייג'אן לישראל
קריאות תמיכה מאזרבייג'אן לישראל
מכונית עם דגלי פקיסטן, ישראל וטורקיה לצד הדגל האזרי. המדינות התומכות
הרס בנגורנו קרבאך ותיעוד הירי הארמני
(צילום: רויטרס)


שגרירות ישראל בבאקו קיבלה לאחרונה מאות פניות מאזרחים, כולל ברשתות החברתיות, שביקשו דגלי ישראל. ברחובות אזרבייג'ן נראו מכוניות עם מדבקות דגלי ישראל, אזרבייג'ן, טורקיה ופקיסטן.
הרשתות החברתיות האזריות מוצפות בגילויי תמיכה בישראל ובקהילה היהודית במדינה. כך למשל, באחת התמונות שנפוצה ברשת נראה נתניהו לוחץ את ידו של נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב – ומתחתיהם נשיא איראן רוחאני לוחץ את ידו של ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן. מתחת לתמונה נכתב: "כל אחד והחברים שלו".
בתמונה אחרת שרצה ברשת נראה צילום של מל"ט ישראלי בפעולה ליד דגל ישראל עם סימן לב ונכתב: "המל"טים מישראל יותר טובים מהתפילות האיראניות".
3 צפייה בגלריה
קריאות תמיכה מאזרבייג'אן לישראל
קריאות תמיכה מאזרבייג'אן לישראל
"כל אחד והחברים שלו"
3 צפייה בגלריה
קריאות תמיכה מאזרבייג'אן לישראל
קריאות תמיכה מאזרבייג'אן לישראל
"המל"טים מישראל יותר טובים מהתפילות האיראניות"
בתמונה אחרת שהועלתה לטוויטר נראים יהודים בבית כנסת בבאקו מתפללים להצלת צבא אזרבייג'ן והחיילים האזרים במלחמת השחרור נגד הצבא הארמני.
שגריר אזרבייג'ן בוושינגטון, אלין סולימאנוב, צייץ בתגובה למחאה הארמנית נגד אספקת הנשק מישראל: "הקשרים בין ישראל לאזרבייג'ן הם לא רק עניין של ימים, אלא יותר עניין של שותפות בת 1,000 שנים וידידות בין העם היהודי לעם האזרי".
אזרחים אזרים כותבים ברשת תודות למדינות שסייעו לאזרבייג'ן ובהן מלבד ישראל טורקיה, אוקראינה, פקיסטן, מולדובה, גיאורגיה, אפגניסטן, בוסניה והרצוגובינה, איטליה וקולומביה.
התקשורת גם מדווחת בהבלטה על חיילים יהודים שנלחמים בצבא אזרבייג'ן מול ארמניה. אחד מהם הוא אלברט אגרונוב, גיבור מלחמה יהודי מהעבר שנהרג במלחמה בשנות ה-90. נשיא אזרבייג'ן חנך השנה פסל לזכרו של ארגונוב. ברשתות הוא מכונה "קדוש – גיבור לאומי של אזרבייג'ן", שמגן בחייו על המולדת מפני הכיבוש הארמני.
שיירת מחאה של קהילת הארמנים בישראל


גולשים מציינים את הידידות בין אזרבייג'ן, מדינה מוסלמית, לבין מדינת ישראל והעם היהודי. אחד הגולשים כתב: "המוניטין הטורקי, צבא אזרבייג'ן ונשק ישראלי – אנו נביס את האויב ביחד".
גם יוצאי אזרבייג'ן בישראל הוסיפו את חלקם והעלו סרטון ווידאו של תפילה בבית כנסת בקריית ביאליק בחג סוכות בעד הצבא האזרי. ברקע נראים דגלי ישראל ואזרבייג'ן ביחד.
התקשורת האזרית דיווחה בימים האחרונים על התבטאות של שגריר ישראל באזרבייג'ן, ג'ורג' דיק, אשר גינה פגיעה באזרחים לאחר הפצצה של צבא ארמניה שהרגה אזרחים בעיר השנייה בגודלה במדינה. "אלימות נגד אזרחים היא בלתי מקובלת", אמר דיק בפגישה עם בכירים במשרד הנשיאות. השגריר ציין שהעם בישראל מזדהה עם העם האזרי והציע סיוע הומניטרי לאזרבייג'ן.