4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock, רן רימון, בראל אפרים)
משרד הבריאות מתקשה למצוא "פתרונות קסם" להורדת מקדם ההדבקה, בזמן שקבינט הקורונה דורש הגבלות חדשות לאיזון ההקלות: בצל כוונות ה"מרד" של בעלות הקניונים היום - שעדיין לא ברור כיצד יפעלו אם בכלל - יתכנס ביום ראשון הקרוב קבינט הקורונה לדיון שצפוי להיות חסר החלטות, כדברי שרים בקבינט.
אף ששלב ההקלות השלישי אמור היה לכלול גם פתיחת מוזיאונים, וחדרי כושר, משרד הבריאות ממשיך להתנגד בתוקף לפתיחתם, לנוכח מגמת העלייה במקדם ההדבקה, שעמד אתמול על 1.08. במשרד הבריאות רואים בעלייה במקדם ההדבקה לצד העלייה המתונה במספר הנדבקים סכנה.
4 צפייה בגלריה
קוד QR
קוד QR
הדרישה: סריקת קוד בכניסה לכל חנות. בקניונים מתנגדים
(צילום: shutterstock)
באשר לקניונים, צפוי להתקיים בקרוב פיילוט שבמסגרתו ייפתחו בין שלושה לארבעה קניונים ברחבי הארץ, בהתאם להחלטת התאחדות הקניונים. במשרד הבריאות דורשים כי במסגרת הפיילוט כל אדם שייכנס לקניון ולחנות יחויב לסרוק קוד שישמור את פרטיו. כך, מסבירים במשרד, ניתן יהיה לדעת איפה הוא ביקר. הנהלות הקניונים מתנגדות וחוששות שזה ירתיע לקוחות מהגעה לקניונים. במידה שיגיעו הצדדים להסכמות – ייתכן שכבר בשבוע הבא יחל הפיילוט.
שר התרבות חילי טרופר (כחול לבן) נאבק לפתיחת מוזיאונים יחד עם הקניונים. הפיילוט בקניון מחייב כאמור השארת פרטים מכל מי שנכנס, אבל במוזיאונים הנושא מוסדר ומובנה ברכישת כרטיסים ולכן המתווה בטוח בהרבה, כפי שמסבירים במשרד התרבות. השר העביר את המסר הזה לגורמים בכירים במשרד הבריאות והפציר בהם לפתוח בפיילוט גם במוזיאונים שיהיה בהרבה כולל סדרנים.
החלטה שצפויה לצאת לפועל בהתאם להחלטת הקבינט ביום שלישי הקרוב היא חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' ביישובים הירוקים והצהובים לכיתות בבתי הספר, אחרי שהקבינט נתן לכך אישור ביום שני האחרון. גם במשרד הבריאות השלימו עם ההחלטה, אף שהיא התקבלה בניגוד לעמדת בכירי המשרד ובהם ד"ר שרון אלרעי-פרייס שטענה כי "זה חוסר אחריות לפתוח את החינוך".
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
משרד הבריאות השלים עם החזרה לכיתות
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
שוטרים בנצרת. סגר צפוי ממחר
(צילום: אביהו שפירא )
בנוסף, בהתאם להחלטת הקבינט מיום שני האחרון, נמשכים המאמצים לקידום החקיקה להטלת סגר לילי על יישובים כתומים, לצד הרחבת הקריטריונים להכרזה על סגר ביישוב אדום.
היום תתכנס ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל לטובת אישור הטלת סגר על העיר נצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, בעקבות נתוני התחלואה הגבוהים בה. על-פי נתוני המל"ל, 46.7% מהנדבקים החדשים בשבוע האחרון הם מהחברה הערבית, 44.5% מהמגזר הכללי - ו-9.7% מהמגזר החרדי. שיעור הבדיקות החיוביות במגזר הערבי עומד על כ-6.5%, במגזר החרדי על 2.7% ואילו במגזר הכללי על כ-1.1%.

"אם תהיה תחלואה גורפת - ניאלץ לנקוט צעדים רוחביים"

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי קרא אתמול לקניונים שמתכננים לפתוח היום להימנע מכך, ואמר כי "זה לא הזמן לפתיחה גורפת. אנחנו הולכים לפיילוט שיכלול כמה קניונים בכמה מקומות, כדי לראות אם יש יכולת לשלוט במספר הקונים והנכנסים לחנויות, וביכולת לאתר אותם".
התדרוך של פרופ' לוי
(צילום: לע"מ )

בתדרוך לתקשורת, נשאל לוי אם ישראל צפויה להיכנס לסגר נוסף, שלישי במספר, בחג חנוכה או בסמוך לו. "אני יודע שעליית התחלואה עלולה להביא להגבלות חוזרות", הוא השיב. "סגר דיפרנציאלי הוא בהחלט אחת מההגבלות, והדרך לצאת מהסגר יכולה להיות דיפרנציאלית. יהיו יישובים שיוגדרו כתומים או אדומים, ובהם יהיו הגבלות. ביישובים ירוקים לא תהיינה הגבלות כאלה".
עם זאת, הוא הזהיר כי "במקרה שתהיה תחלואה גורפת כמו בערב ראש השנה, ניאלץ לנקוט צעדים רוחביים. זה תרחיש שעלול להתרחש אם לא נשלוט בקצב התחלואה והמאומתים".
נתניהו: התחלואה בישראל - מהנמוכות במערב

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לרמת התחלואה בארץ אתמול ואמר כי "קיבלנו בקבינט הקורונה החלטות קשות אבל הכרחיות כדי להמשיך לשמור על רמת התחלואה של ישראל, שהיא מהנמוכות בעולם המערבי".
הוא התייחס גם לסוגיית החיסונים: "שוחחתי השבוע עם ראשי חברות פייזר ומודרנה, שתי חברות שהצליחו הצלחה גדולה מאוד בניסויים לחיסון. והבטחתי שנקבל מיליוני חיסונים ועוד תוספת חיסונים לאזרחי ישראל. המדיניות שלי שלכל אחד ואחת מכם תהיה האפשרות להתחסן. אני אומר את זה כי אנחנו לא מדינה גדולה. היינו יכולים להידחק לסוף התור. אבל המדיניות שלי היא להבטיח שיהיה לנו כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים, מכמה שיותר מקורות וכמה שיותר מהר". לעת עתה, כך אומרים בסביבת נתניהו, ראש הממשלה נוטה שלא לאשר חובת חיסון.
פורסם לראשונה: 22:40, 19.11.20