3 צפייה בגלריה
בעקבות ביטול הרכבות בין חדרה להרצליה- רכבת ישראל הפעילה מערך שאטלים נרחב לציבור הנוסעים
בעקבות ביטול הרכבות בין חדרה להרצליה- רכבת ישראל הפעילה מערך שאטלים נרחב לציבור הנוסעים
שאטלים שמפעילה רכבת ישראל. ארכיון
(צילום: חגי דקל)
תוכנית השאטלים שעליה הודיעה היום (ד') שרת התחבורה מרב מיכאלי צפויה לפתור באופן חלקי את בעיית הנגישות בעקבות עבודות החשמול ברכבת בלילות, אך לא תופעל בסופי השבוע - אז נותרות מנותקות משירות רכבות הערים הגדולות בישראל. "אלו עבודות שחשוב לעשות אותן", אמרה מיכאלי, "אבל גם חשוב לאפשר לאזרחיות ולאזרחים לנוע ממקום למקום בכל שעה. לכן, בשל המצב, דאגנו יחד עם רשות התחבורה הציבורית ורכבת ישראל להוספה של שמונה שאטלים שיחליפו את הרכבות בתחנות שבהן זה נחוץ ביותר".
לפי ההחלטה, בכל מקבץ עבודות יופעלו שאטלים בין תחנות הרכבת השונות, אך לא בכולן: בציר החוף יתוגבר הקשר בין תל אביב לבנימינה-נתניה-בית יהושע וספיר מ-22:00 עד 23:30, וכן יופעלו שאטלים מתל אביב לאשדוד בין 20:40-22:10. בנוסף, בתחילת יולי יחלו ברכבת ישראל במבצע קידוח וחשמול במסילה בין רחובות ללוד - וגם שם יופעלו שאטלים בשעות הערב בין תל אביב ורחובות בשעות 20:00-22:00. השירות החלופי פועל בתנאים ובשעות מצומצמים ביחס לאלו של הרכבת, אך מדובר בצעד מבורך - גם אם לא מספק - לטובת הנוסעים שנותרים ללא פתרון בזמן עבודות הרכבת, וגם בשינוי גישה.
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
שינוי גישה. שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: EPA)
עם זאת, במשרד התחבורה לא בישרו על חידוש בנוגע לתחבורה החלופית בסופי השבוע, חרף העובדה שבעקבות פרויקט החשמול מקטעים מבוקשים של הרכבת מושבתים לחלוטין, ותנועת האוטובוסים לא מצליחה לספק מענה סביר. לפי הודעת הלשכה, מיכאלי הנחתה להכין תוכנית שאטלים גם לסופי השבוע - אך גם היא צפויה לסייע באופן חלקי.
חרף העובדה שהיו למשרד התחבורה יותר מחמש שנים להתכונן להשבתת הרכבות בסופי שבוע בקווים המשמעותיים הנכללים בפרויקט חשמול המסילות, בתקופה האחרונה נאלצו אנשיו לשלוף מהשרוול פתרונות חלקיים בלבד של תחבורה ציבורית חלופית עבור הנוסעים. במשרד מתעקשים שהחוזה מול קבלן החשמול - שנחתם ב-2015 ובו סוכמו דרישות העבודה על הפרויקט - לא כלל התייחסות להשבתת הרכבות בסופי שבוע, אולם מדובר בטענה בעייתית: היה ברור לכל שהעבודה על המסילה בהכרח תגביל את היכולת להפעיל עליה רכבות נוסעים.
כך קרה שבין תל אביב לחיפה לא מופעלות רכבות כלל עד שנת 2023 מבלי שנמסרה הודעה מראש לציבור בנושא. מדובר בחשבון פשוט: כל רכבת שיכולה להכיל 1,000 נוסעים הוחלפה בכמה אוטובוסים שבהם מקום ל-60 נוסעים בלבד. מי שנדרש, למשל, להשתמש בתחבורה ציבורית מתל אביב צפונה, ובין תל אביב לירושלים, מחמישי בערב ועד ראשון בבוקר, נאלץ להידחס באוטובוסים עמוסים ולבלות זמן רב בדרכים. קווים נוספים שמושבתים בימי שישי בבוקר ובמוצאי שבת הם הרצליה-ירושלים (אין תאריך יעד לחזרתו) וקו הנגב המערבי - מאשקלון לערי השרון - שצפוי להיפתח כקו חשמלי בספטמבר.
3 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
תחנת סבידור-מרכז בתל אביב. ארכיון
(צילום: יריב כץ)

בעלי רכב פרטי חזרו אליו, אחרים נאלצים לנסוע באוטובוסים בשעות העומס

פרויקט חשמול המסילות צפוי לאפשר הנעה באמצעות חשמל של רכבות חדשות, שקטות ואמינות יותר. הרכבת לא פועלת בקווים המדוברים בסופי שבוע מאז שנכנסה ישראל לסגר הקורונה השני. מי שברשותו רכב פרטי חזרו אליו, ואלה שנותרו ללא אלטרנטיבה נאלצים להשתמש באוטובוסים שהתדירות שלהם לא מסוגלת לתת מענה הולם בשעות העמוסות שלפני כניסת השבת ובצאתה. נוסעים מדווחים על נסיעות ארוכות בנות שעתיים-שעתיים וחצי במקום 50 דקות באמצעות הרכבת בין תל אביב לחיפה.
כמו כן, רק חלק מהאוטובוסים שמופעלים בין שתי הערים - מהגדולות בישראל - הם ישירים, וגם הם עוברים בתוך תל אביב במסלול ארוך. כשהם מגיעים לתחנה בסבידור, למשל, רבים מהנוסעים הממתינים כבר לא מוצאים בהם מקום ונאלצים לחכות לאוטובוס הבא. גם הוא, לא פעם, יגיע מלא.
(צילום: אבי חי)

יצוין כי ממילא כל האוטובוסים שנוסעים בכביש החוף ב"נתיב פלוס", המיועד לתחבורה ציבורית ושיתופית, עומדים בפקק יחד עם כלי הרכב הפרטיים, משום שמשטרת התנועה לא אוכפת את הבלעדיות שהובטחה לתחבורה הציבורית. במצב דברים זה, על משרד התחבורה ללחוץ את משטרת התנועה - שאליה הועבר תקציב ייעודי לאכיפה - או להסב את "נתיב פלוס" לנתיב המיועד אך ורק לתחבורה ציבורית.
צוואר בקבוק נוסף נוצר בעקבות העבודות להרחבת כביש 2 - שהפך לכביש עם שני נתיבים. משרד התחבורה לא ניצל את השנים שחלפו מאז החתימה על הסכם החשמול כדי ליידע את הציבור ולתגבר את תנועת האוטובוסים באופן משמעותי, וגם לא ניצל את השנים הללו כדי לצבוע נתיב לתחבורה ציבורית לאורך כביש החוף, כך שמי שירצה לנסוע ללא פקקים - יוכל לעלות על אוטובוסים מהירים ויעילים בהיעדר תחבורת הרכבות.
בתוך כך, הודיעה מיכאלי על הפעלת הרכבת ביום שישי הקרוב במתכונת מיוחדת לרגל מצעד הגאווה בתל אביב, אז תוציא הרכבת חמש רכבות שינועו בין חיפה לתל אביב ומתל אביב לבאר שבע, ועבודות החשמול ייפסקו בשל כך. במשרד התחבורה החליטו להפסיק את העבודות לצורך הנעת הנוסעים בסופי שבוע רק במקרים מסוימים. הפעם האחרונה הייתה במסגרת ההילולה במירון. במקרים אחרים לא הופסקו העבודות בערבים ובסופי השבוע, כמו ביום הבחירות לכנסת ובחול המועד פסח.
מעוז ינון, מייסד עמוד הפייסבוק "בארכבת", אמר: "אנחנו שמחים שמיכאלי רואה את הנוסעים לנגד עיניה, אבל הצעד של השאטלים קטן ולא מספק - גם אם הוא בכיוון הנכון. יש נוסעי תחבורה ציבורית צפונית לבנימינה ודרומית לתל אביב; והרכבות, אזכיר לשרה הנכנסת, פעלו 24 שעות ביממה למעט שישי ושבת וכרגע אין מענה בפתרון הנוכחי ומצפים להרבה יותר פתרונות מעשיים ומידיים כדי שגם תושבי הפריפריה יחזרו להיות מחוברים".