4 צפייה בגלריה
ההערכות - הרכבת לא תיסע לפני 2023. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
ההערכות - הרכבת לא תיסע לפני 2023. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
ההערכות - הרכבת לא תיסע לפני 2023. עבודות הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: אסף מגל)
חברת נת"ע מזהירה במכתב שהגיע לידי ynet כי פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן תידחה שוב. זאת לאחר שכבר התחייבה על המועד החדש - נובמבר 2022. ההערכות הן שהדחייה תגיע אל תוך 2023.
במכתב מציין מנכ"ל נת"ע חיים גליק כי בעקבות "קשיים משמעותיים ובלתי צפויים" מול קבלן המערכות הסיני (CRTG-EEB), ובעקבות הצורך לבדיקות בחלקו המזרחי של הקו האדום, דרושים תקנים נוספים - אחרת החברה לא תצליח להתחיל בבדיקות הקו שאמורות להתחיל בחודש יוני הקרוב, ולא תושלם התקנת כל המערכות הדרושות להפעלת הקו.
"בנסיבות אלו עליי להודיעכם בצער כי ללא תקצוב מיידי של התקנים שאישר דירקטוריון החברה לקו האדום, לא תוכל החברה לעמוד ביעד לבדיקות דינמיות מוקדמות במחצית שנה זו, וכן לא תוכל החברה לעמוד ביעד להפעלת הקו", כותב גליק.
את המכתב הוא הפנה השבוע אל מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, סגנית הממונה על התקציבים עדי חכמון וסגן בכיר לחשב הכללי יובל רז.
אותו יעד להפעלת הקו, נזכיר, נקבע במקור לחודש אוקטובר 2021 - אך מאז נדחה לנובמבר 2022, וכעת הדחייה הנוספת תגיע אל תוך שנת 2023.
מנכ"ל נת"ע ביולי 2020: "פרויקטים מהסוג הזה נדחים"
(צילום: משי בן עמי)

4 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בפתח תקווה
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בפתח תקווה
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בפתח תקווה. ארכיון
(צילום: נת"ע )
בשנת 2014 אישרה הממשלה את התקציב לפיתוח הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, על סך 16.1 מיליארד שקלים, ואת מועד הפתיחה – אוקטובר 2021. לפי התוכנית המקורית, בעוד כמה חודשים, מאות אלפי עובדים בגוש דן היו אמורים לעשות את הדרך לעבודה וממנה באמצעות רכבת קלה חשמלית מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך רכבת סבידור ומרכז עזריאלי ועד ליפו ודרום בת ים בתוך 34 דקות.
במהלך שנת 2019 אירע משבר פנימי בחברה, כאשר בעקבות סכסוך על סמכויות בין יו"ר הדירקטוריון רם בלניקוב ומנכ"ל נת"ע דאז יהודה בר און, האחרון התפטר ואחריו חמישה מהסמנכ"לים בחברה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)
רגע לפני שעזבה, הספיקה הנהלת נת"ע הקודמת לאשר חריגה תקציבית של 600 מיליון שקלים כדי להאיץ פרויקטים שלא עמדו בזמנים - ונת"ע התחייבה לממשלה לעמוד בלוחות הזמנים המקוריים של הפרויקט.
מעט לאחר שנכנס לתפקיד המנכ"ל החדש, חיים גליק, נטען כי בחברה פשטה מדיניות של פחד והסתרה - ולמרות שהעיכובים בקו היו ידועים, בכיריה נמנעו מלהזהיר את הדירקטוריון ואת ועדת ההיגוי שמונתה לפרויקט בראשות משרד התחבורה ומשרד האוצר.
נת"ע ביקשה מוועדת ההיגוי להודיע על הפעלת הקו האדום בעיכוב של 13 חודשים (נובמבר 2022) ותלתה זאת בסיבות הקשורות במגפת הקורונה ובהיעדר עובדים ומנהלים בכירים מסין, איחורים בעבודות השלד ובעבודות בתחנות, וכן בביצוע בדיקות ונסיעות מבחן - שלשמן מבקשת כעת נת"ע תקנים נוספים.
ועדת ההיגוי אישרה לחברה, רק לפני חודשים בודדים, את דחיית הפעלת הפרויקט לרבות עלות תקציבית בסך למעלה ממיליארד שקלים - זאת בתקופה של אי-ודאות כלכלית במשק.
והנה, חלפו רק כמה חודשים - והחברה מאיימת בדחייה נוספת אל תוך שנת 2023. בנת"ע ידעו על המחסור בתקנים גם כשביקשו את הדחייה הקודמת, ולכן לא ברור מדוע כעת מאיימת החברה בדחייה נוספת.
4 צפייה בגלריה
יהודה גליק באולפן ynet
יהודה גליק באולפן ynet
"פרויקט הנדסי מורכב מאוד". חיים גליק
(צילום: משי בן עמי)
ביום ראשון טען המנכ"ל כי החברה לא תעמוד בזמנים, ובמענה לפניית ynet היום (חמישי) טענו בנת"ע כי החברה תעמוד במועד שנקבע. הזגזוג בעמדת החברה ובעמדת מנכ"לה מעלה את השאלה שמא נת"ע משתמשת באיום הדחייה כדי להשיג את התקנים הדרושים לה לפי ראותה. ואילו השערה אחרת גורסת כי נת"ע בכל מקרה תתעכב בביצוע הקו האדום, ומנסה כעת לתלות זאת בהיעדר התקנים.
בריאיון לאולפן ynet בחודש יולי האחרון אמר המנכ"ל גליק כי "אנחנו מדברים על פרויקט הנדסי מורכב מאוד, ובעולם פרויקטים מהסוג הזה נדחים. הדחייה בקו שלנו סבירה מאוד. אני פה כדי לשרת את הציבור, ויחד עם זאת צריך להבין שגם בישראל וגם בעולם נדחים פרויקטים דומים".
עוד אמר כי "האיחור לא נבע מרשלנות חלילה, אלא כי הפרויקט הוא הנדסי". כשנשאל מתי הרכבת תיסע, הוא טען כי "אנחנו מדברים על סוף שנת 2022 - אז הרכבת הזו נוסעת ומסיעה כ-70 מיליון נוסעים".
במכתבו, טען גליק כי חסרים לחברה תקנים גם להמשך קידום פרויקט הקו הירוק והסגול, וציין כי בשל "אפליה" בשכרם של עובדי נת"ע מיתר עובדי החברות הממשלתיות - החברה לא מצליחה לגייס מנהל לקו הסגול. גם את הכשל הזה הוא תלה במשאבים שניתנים לחברה.
כמו כן ציין גליק כי דרושים תקנים נוספים לעבודה מול הזוכים במכרזי החברה לביצוע הקו הירוק והסגול שלה, החל מאמצע שנה זו. "ללא קבלת גיבוי תקציבי עקרוני לסדרי הגודל של התקינה הנדרשת לירוק ולסגול, נת"ע לא תוכל לעמוד בתוכנית העבודה שלה לשנה זו", איים שוב - והנה, סימן שאלה מרחף מעל התחייבויות החברה לסיים את הקווים האלו בשנים 2027-2026.
מנת"ע נמסר בתגובה: "פרויקט הרכבת הקלה שאותו מקימה נת"ע הוא פרויקט מהגדולים והמורכבים שנבנו בישראל מעולם - ולרשות החברה הידע, הניסיון ואנשי המקצוע הטובים ביותר בכדי להתמודד עם האתגר. נת"ע פרסמה תוכנית עבודה מפורטת הכוללת את הפעלת הקו האדום בנובמבר 2022, והחברה תעמוד במימוש אבן דרך זו, לרווחת הנוסעים בגוש דן. לצד הקו האדום ממשיכה נת"ע בהובלת הקווים הסגול והירוק וקווי המטרו, בדרך למערכת הסעת המונים מתקדמת ונגישה במטרופולין תל אביב".
במשרדי האוצר והתחבורה הגיבו במשותף כי "משרדי האוצר והתחבורה מחויבים באופן מלא להצלחת הפרויקט, וידונו בפניית חברת נת"ע בוועדת ההיגוי. עם זאת יודגש כי על חברת נת"ע מוטלת האחריות לעמידה בלוחות הזמנים לפתיחת הקו האדום כפי שנקבע, ללא קשר להחלטת וועדת ההיגוי".