במגזר הערבי לא מתלהבים מהקפאת הקנסות: "זריית חול"

ההחלטה על הקלות דרמטיות בנוגע לאכיפת עבירות תכנון ובנייה ביישובים הערביים לא שימחה את כל תושביהם, למרות שביעות הרצון שהביעו חברי כנסת מהרשימה המשותפת. רבים מהאזרחים המשיכו למתוח ביקורת על ההתנהלות ועל היעדר תוכניות מתאר, לדבריהם, שיאפשרו בנייה בטוחה ללא איומי הריסה.
לפי ההצעה של שר המשפטים אבי ניסנקורן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לא יוטלו קנסות מנהליים על בנייה קיימת למגורים למשך תקופה של שנתיים בלבד, אך כן על בנייה חדשה, מסחרית ותשתיות. מנדלבליט הדגיש היום (חמישי) כי אין בכך ביטול "חוק קמיניץ" שהקשה על עבירות הבנייה במגזרים אלה, או בהקפאת האכיפה באופן כללי, "אלא בעדכון מדיניות האכיפה".
מוחמד עודה, תושב קלנסווה שבבעלותו בית שמועמד להריסה, אמר: "אנחנו במאבק ציבורי של חמש שנים. הפגנו וחסמנו כבישים כדי להציל את הבתים שלנו מהריסה. אני מקווה שהם יקפיאו את ההריסות בכלל ולא למשך שנתיים. יש לי בנים שאמורים להתחתן והם לא יכולים, בגלל שכל הזמן הם חיים בפחד שהמדינה תהרוס לנו בכל רגע. נמאס לנו, נשברנו נפשית ומגיע לנו לנשום".
6 צפייה בגלריה
מחמד עודה
מחמד עודה
"חיים בפחד כל הזמן". מוחמד עודה
בקלנסווה נהרסו בשנים האחרונות יותר מ-17 בתים, והמשפחות נותרו ללא קורות גג. בעקבות מאבק והפגנות שכללו חסימת כבישים, הצליחו בעיר להקפיא צווי הריסה למספר בתים.
הפעיל החברתי והפוליטי עבד עודה, תושב קלנסווה, היה אחד ממובילי אותן הפגנות. "השאלה למה פתאום עשו את ההקפאה. אתמול לא העבירו את הצעת החוק לבטל את חוק קמיניץ, והיום אחרי הנאום של ח"כ ר'דיר כמאל מריח עשו שינויים", אמר עודה. לדבריו לא מדובר בהישג. "דיברו כל הזמן על ביטול חוק קמיניץ ועכשיו הקפיאו את הקנסות על מבנים קיימים. שנתיים לא יספיקו כדי לבצע שינויים, היו צריכים לתת לפחות חמש שנים".
6 צפייה בגלריה
הריסות של בנייה לא חוקית בטייבה
הריסות של בנייה לא חוקית בטייבה
הריסות של בנייה לא חוקית בטייבה
(צילום: חסן שעלאן)
6 צפייה בגלריה
עבד עודה
עבד עודה
"היו צריכים לתת לפחות 5 שנים". עבד עודה
"המדינה צריכה למצוא לנו פתרונות אמיתיים ולא להפיץ הבטחות באוויר. הפקירו את הטיפול בשורש הבעיה. לא מספיק שהם הורסים בתים אלא גם הורסים את עתידן של המון משפחות", הוסיף.
גם יזיד דהאמשה, תושב כפר כנא העוסק בתחום ההנדסה והעיתונות, לא התלהב מהמהלך. "האמת היא שאני לא מבין על מה כל השמחה. קודם כל, ההחלטה לא כוללת את הנגב וזה עצוב מאוד. השאלה היא האם זה כולל את האנשים שכבר צריכים לשלם קנסות של מאות אלפי שקלים ואת האנשים שבהליך פלילי. למה זה לא כולל את המקומות המסחריים? הרי בצפון, במשולש ובגליל יש אחוז גבוה מבתי העסק שאין להם רישיונות".
6 צפייה בגלריה
יזיד דהאמשה
יזיד דהאמשה
"עצוב שזה לא כולל את הנגב". יזיד דהאמשה
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הריסת בתים בקלנסוה
הפגנה נגד הריסת בתים בקלנסוה
הפגנה נגד הריסת בתים בקלנסוה
לדבריו, "זה מצחיק וזה כמו לזרות חול בעיניים, למרות החגיגה של חברי הכנסת הערבים. יש עשרות אלפי בתים שהוציאו נגדם צווי הריסה, האם זה כולל אותם? אין מצב להכין תכנון תוך שנתיים. אני חושב שההודעה של השר היא סחיטה פוליטית של חברי הכנסת הערבים כדי שיצביעו עבורו".
אשרף אבו עלי, שיש לו בית שמועמד להריסה בעיר טייבה, אמר: "אני אישית לא מאמין לאף גורם. שמענו הרבה הבטחות ואין התקדמות. כל השנים משלמים קנסות ומחכים להריסות. במקום שחברי הכנסת יוציאו הודעות שמחה כאילו הם הצילו את הבתים, שילכו לסדר לנו את תוכניות המתאר. אני בטוח שהם ישכחו את העניין כמו תמיד".
6 צפייה בגלריה
אשרף אבו עלי
אשרף אבו עלי
אשרף אבו עלי
לדבריו, "המדינה מפקירה אותנו ולא רוצה שנתקדם. הגעתי לגיל 39 ואין לי איך להתחתן ולבנות בית בגלל צו ההריסה. חיינו נהרסים בגלל החוקים הגזעניים".
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בירך על הצעד: "ההישג הזה הוא של כל אזרח ערבי שיצא להצביע למשותפת והראה להם שאנחנו לא מחכים לזכויות שלנו אלא לוקחים אותן בעצמנו. העבודה מול ניסנקורן וגנץ הביאה תוצאות ואני מברך על כך".
ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת אמרה כי "בעקבות מאמצים רבים הצלחנו להשיג החלטה להקפיא את הריסות הבתים מתוקף חוק קמיניץ בשנתיים, אבל ברור שזה לא מספיק. נמשיך לפעול לביטול מוחלט של החוק האכזרי הזה ולמען הסדרה ותכנון הוגנים ליישובים הערביים".