ישראל כבר יצאה מזמן מהסגר האחרון, ביום ראשון תוסר חובת עטיית מסכה בשטח פתוח - אבל במשרד התחבורה וברכבת ישראל עדיין משאירים קווים לתנועת נוסעים סגורים בסופי שבוע ובערבים. למעשה, הקווים האלה סגורים כבר 203 ימים. ההסבר של משרד התחבורה ורכבת ישראל: קידום העבודות על חשמול המסילה. כך, ובאופן חריג וחסר תקדים, הרכבת מושבתת כמעט לחלוטין בימי שישי ושבת. במצבים זמניים דומים בעבר פעלו הסעות בין מוקדי העבודות ושאר קווי הרכבת פעלו כרגיל.
בעקבות הלחץ הציבורי, הרכבת החלה להפעיל כמה קווים בסופי השבוע ולאחר את שעת יציאתם של כמה מהרכבות האחרונות באמצע השבוע אך חלק גדול מתושבי המדינה נותרו מנותקים. בעקבות סדרת הכתבות ב-ynet בנושא, גולשים רבים שיתפו את סיפוריהם באמצעות המייל האדום והלינו על היעדר חלופות ראויות כשהרכבת לא פועלת.
"חייב לצאת בחמישי ולחזור בראשון"
אודליה, שמתגוררת ברמת גן, סיפרה "גם לי ירקו בפנים כי כל בני משפחתי מתגוררים בנהריה ובקריות. אין לי אפשרות לראות אותם במהלך השבוע כי כולם עובדים, ואין לי אפשרות לראות אותם בסוף השבוע כי אין תחבורה ציבורית". נוסע אחר סיפר כי אין רכבות מנתיבות לבאר שבע, ואוטובוסים יוצאים ב-6:00 או ב-8:30 בבוקר. "אלו שעות לא הגיוניות, במיוחד לצוותי בתי חולים שנוסעים לעבודה ברכבת".
מריו טען כי "קו הרכבת מבאר יעקב לתל אביב עובד רק עד שעה 19:00. אין לנו בעיר אוטובוסים ישירים שנוסעים לתל אביב וגרים כאן 20 אלף תושבים". אור, שמשפחתו מתגוררת בקריות, עובד וחי בחולון. לדבריו, "במצב הנוכחי אין רכבות בשישי ובשבת וכדי לבקר את המשפחה בצפון אני חייב לצאת מהמרכז בחמישי ולחזור בראשון בבוקר, וזה מאוד לא נוח ולא תמיד מתאים".
גם קצינים וחיילים פנו בתלונות. קצינה שמתגוררת צפונית לנהריה, תלויה ברכבת לנסיעותיה לבסיס במרכז הארץ. "שמים פס על הנוסעים", אמרה הקצינה. "לא מפעילים שירותי היסעים ובאתר הרכבת המידע לא מונגש ולא רשומה מה סיבת ההשבתה ועד מתי היא תהיה. האוטובוסים לתל אביב מחיפה עמוסים עד אפס מקום, לא שומרים על נוהלי הקורונה ודוחסים אנשים באוטובוסים לנסיעות ארוכות. זה ביזיון של הנהלת הרכבת ואין פתרונות הולמים".
אלי, חייל משוחרר שמתגורר בקריות, סיפר על הקושי להתראות עם בת זוגו החיילת שמתגוררת בדרום. "יש פעמים שאני נאלץ לנסוע מהדרום לצפון במוצאי שבת, וגם בת הזוג שלי צריכה לפעמים לנסוע במוצאי שבת ואין רכבות שאפשר להתבסס עליהן וצריכים לנסוע באוטובוסים ולהגיע בשעות לא הגיוניות ליעד".
פנייה למבקר המדינה
בארגון "15 דקות" פנו למשרד מבקר המדינה על מנת שיפתח בבדיקה של קבלת ההחלטות. מהארגון נמסר כי "הכבישים הולכים ומתמלאים, ועם החזרה של רבות מהחברות לפעילות חלקית או מלאה מהמשרד בשבועות הקרובים, הוא צפוי רק להחמיר. נוסעים רבים פונים אלינו בתלונות על כך שהם נאלצים להשתמש ברכבם הפרטי, מכיוון שאין להם דרך לחזור הביתה בסוף יום העבודה, בשל עבודות הרכבת המתמשכות"
עוד דרשו בארגון כי "על משרד התחבורה להוציא בהקדם הודעה מסודרת ובה פרטים לגבי מועדי החזרת הפעילות במקטעים הסגורים וכן תוכנית מסודרת להגדלת תדירות קווי האוטובוס הפועלים במקביל לרכבת והוספת קווים חדשים במקומות שבהם לא קיים כיום שירות חלופי הולם".
בעקבות הלחץ הציבורי ועל רקע סדרת הכתבות ב-ynet, החליטו ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה להחזיר כמה מהקווים לפעילות בסופי שבוע, כשהמשמעותי שבהם הוא הקו באר שבע-תל אביב. עם זאת, שלוש הערים הגדולות בישראל נותרו מנותקות.
הקו בין ירושלים להרצליה לא פועל ואין תאריך יעד לחזרתו, קו הנגב המערבי מאשקלון להרצליה ישוב לפעול רק בחודש ספטמבר כקו חשמלי ועד אז נסיעות בקו זה מסתיימות בשעות הערב המוקדמות ולא פועלות באמצע השבוע, והקו המבוקש בין חיפה לתל אביב יישאר סגור עד 2023 מבלי שניתן לציבור כל מידע מראש.
בשונה ממקרים אחרים שבהם עבודות על המסילה בוצעו במקטעים קטנים עם הפעלת שאטלים, הוחלט הפעם לעבוד על המסילה מאזור נתניה ועד עתלית ולכן לא יופעלו היסעים כאלה. ברכבת ובמשרד התחבורה לא יודעים להסביר מדוע לא מפצלים את העבודות למקטעים קטנים יותר, כדי שיוכלו לספק שירות כלשהו לנוסעים.
כבר ב-2015 החליטו במשרד התחבורה לסגור את המסילה בסופי השבוע ובערבים, רק שאף אחד לא טרח להודיע על כך לציבור. במקום זאת העדיפו במשרד לנצל את מגפת הקורונה. עם פרוץ המגפה חלו הגבלות תנועה שונות במטרה "להרגיל" את הציבור להיעדר שירות רכבתי הולם ונקבעה עובדה בשטח: הרכבת מחוץ לתחום למשך שנתיים בסופי השבוע ובשעות הערב.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לכתבה.