בית משפט בפריז הרשיע היום (ד') 14 בני אדם שסייעו למחבלים שביצעו את הטבח במשרדי המגזין הסאטירי "שארלי הבדו" ובמרכול היהודי "היפר כשר" לפני כמעט שש שנים. על שניים מהם, בת זוגו של המחבל מהמרכול היהודי שנמלטה לסוריה ואדם נוסף שסייע לו לרכוש כלי נשק אוטומטיים, נגזרו 30 שנות מאסר.
6 צפייה בגלריה
ארכיון פיגוע מגזין שרלי הבדו פריז 7 ינואר 2015
ארכיון פיגוע מגזין שרלי הבדו פריז 7 ינואר 2015
האחים המחבלים קואשי מחוץ למשרדי המגזין "שארלי הבדו", בינואר 2015
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
צרפת פתיחת משפט סיוע למחבלים שרלי הבדו היפר כשר פריז
צרפת פתיחת משפט סיוע למחבלים שרלי הבדו היפר כשר פריז
ציור קיר לזכר עובדי המגזין שנרצחו, בבניין המשרדים הישן של המגזין בפריז
(צילום: EPA)
הסייענים הורשעו בשורה של עבירות, החל מחברות בארגון פשיעה ועד מעורבות במתקפות הטרור. התובעים הפחיתו עבור כמה מהם את חומרת העבירות, ולפיכך לא כולם הורשעו בעבירות טרור. הסייענים טענו להגנתם כי חשבו שהם עוזרים לתכנן "פשע רגיל", ולא פיגועים.
רק 11 מהנאשמים היו נוכחים בבית המשפט, ושלושה הורשעו בהיעדרם. הם ברחו לסוריה ממש לפני הפיגועים בינואר 2015, והצטרפו שם לדאעש. לפי דיווחים שניים מהם מתו, אך השלישית, חיאת בומדיין, ככל הנראה עדיין בין החיים. היא הייתה בת זוגו של אמדי קוליבאלי, המחבל שביצע את הטבח במרכול היהודי.
המתקפה באותו מרכול בוצעה יומיים לאחר הטבח במשרדי המגזין "שארלי הבדו", שנעשה כנקמה על כך שפרסם קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד. בשתי המתקפות בבירה הצרפתית נרצחו בסך הכל 17 בני אדם. שלושת המחבלים חוסלו. המתקפות סימנו את תחילת גל הפיגועים של דאעש באירופה, שבהם נהרגו יותר מ-205 בני אדם.
6 צפייה בגלריה
דמותו של מוחמד על שער העיתון אחרי הטבח ב-2015
דמותו של מוחמד על שער העיתון אחרי הטבח ב-2015
דמותו של מוחמד על שער העיתון אחרי הטבח ב-2015
(צילום: AFP)
"אני שארלי". עצרת אחרי הטבח
(רויטרס)

ב-7 בינואר 2015 הסתערו האחים סעיד ושריף קואשי על משרדי "שארלי הבדו" וטבחו בעזרת כלי נשק אוטומטיים בעובדים שהיו באמצע ישיבת מערכת. תשעה עובדים, בהם כמה מהמאיירים הבולטים של המגזין, עובד תחזוקה ושני שוטרים נורו למוות. אחד השוטרים נרצח אחרי שכבר נפצע מהירי והיה מוטל על הקרקע מחוץ למשרדי המגזין. המחבלים עצרו את מנוסתם כדי לוודא שהוא אכן מת.
למחרת אמדי קוליבאלי, שהיה בקשר עם האחים קואשי, ירה למוות בשוטרת. ב-9 בינואר הוא רצח ארבעה לקוחות במרכול היהודי "היפר כשר" והחזיק אחרים כבני ערובה. בסרטון שצילם לפני הפיגוע אמר כי פעל בשם "המדינה האיסלאמית", כלומר דאעש. הוא חוסל על ידי שוטרים כשהתבצר במרכול. באותו יום חוסלו על ידי שוטרים גם האחים קואשי, בבית דפוס שבו הסתתרו בצפון צרפת.
משפט הסייענים התנהל במשך שלושה חודשים, וניהל אותו הרכב מיוחד של חמישה שופטים. נשיא ההרכב, השופט רג'יס דה ג'ורנה, קבע היום כי האחים קואשי והמחבל קוליבאלי היו חלק מצוות אחד ו"מסונכרן". הוא אמר כי אחד הסייענים שהורשעו היום, עלי ראזה פולאט, היה חברו ארוך השנים של קוליבאלי. פולאט הורשע בסיוע לוגיסטי לקוליבאלי, ונחשב למי שסיפק את כלי הנשק והתחמושת של המחבלים. לצד חיאת בומדיין, גם הוא נשלח ל-30 שנה בכלא.
6 צפייה בגלריה
צרפת פתיחת משפט סיוע למחבלים שרלי הבדו היפר כשר פריז
צרפת פתיחת משפט סיוע למחבלים שרלי הבדו היפר כשר פריז
אחד הנאשמים נדבק בקורונה, והמשפט נדחה. מחוץ לבית המשפט בפריז, עם פתיחתו בספטמבר
(צילום: EPA)
המשפט אמור היה להיפתח במרץ, אך נדחה בשל מגפת הקורונה. הוא נדחה בחודש נוסף לאחר שאותו עלי ראזה פולאט נדבק בעצמו בנגיף. במהלך המשפט העידו 144 עדי ראייה, 14 מומחים שונים ועוד 200 אנשים נוספים, בעיקר חבריהם וקרוביהם של הקורבנות. ב"גרדיאן" הבריטי דיווחו שלעתים קרובות העדויות קורעות הלב הותירו רבים באולם בית המשפט בהלם, בעוד אחרים פרצו בבכי.
אחד מאלו שהעידו במשפט הוא המאייר לורה סוריסו, המוכר בכינוי "ריס". הוא נפצע בטבח במשרדי המגזין "שארלי הבדו", מגזין שכיום הוא הבעלים שלו. "חיכיתי לתור שלי", סיפר על רגעי האימה, כאשר היה בטוח שהוא הולך למות. "הרבה פעמים אנשים שואלים את עצמם איך הם הולכים למות. עבורי, זה היה למות פה, על הרצפה בשארלי הבדו, בעיתון שלי. היריות נמשכו. שאלתי את עצמי האם אני הולך לקבל כדור בראש, או בריאות. ספרתי את השניות בגלל שכל שנייה הייתה יכולה להיות האחרונה שלי", סיפר לבית המשפט.
"ואז זה הפסיק. לא היה שום קול, היה שקט מוחלט", העיד וסיפר כי הבחין בגופות שהיו מוטלות סביבו. "לא רציתי לראות את זה. כמה דקות לפני כן כולם היה שם, כולם חיים. עשיתי מאמץ כדי להסתכל על הזירה".
6 צפייה בגלריה
ארכיון פיגוע מרכול יהודי היפר כשר פריז 9 ינואר 2015
ארכיון פיגוע מרכול יהודי היפר כשר פריז 9 ינואר 2015
זירת הפיגוע במרכול "היפר כשר", ב-2015
(צילום: AFP)
בדיווח על המשפט ב"גרדיאן" ציטטו גם את עדותה של זארי סיבוני, הקופאית במרכול "היפר כשר" שתיארה את דבריו האנטישמיים של המחבל קוליבאלי במהלך ההתבצרות שלו במרכול. היא סיפרה כי הוא שאל אותה ובני ערובה נוספים אם הוא צריך "לגמור" את עמיתה לעבודה יוהן כהן, ששכב פצוע על הרצפה. היא העידה כי קוליבאלי התרגז מייללות הכאב של כהן, ורצח אותו.
במהלך שלושת החודשים שבהם התנהל המשפט התרחשו כמה וכמה פיגועים שטלטלו את צרפת. החלטתו של "שארלי הבדו" לפרסם מחדש את הקריקטורות עם פתיחת המשפט בספטמבר גרמה למוסלמי פקיסטני בן 25 לדקור שני בני אדם שעבדו במשרדים הישנים של המגזין הסאטירי, מבלי שידע שהמגזין עבר מאז הטבח ב-2015 למיקום אחר, שעד היום נשמר בסודיות.
באוקטובר המורה סמואל פאטי נרצח בפיגוע טרור מחריד ליד פריז, שבו ערף את ראשו פליט צ'צ'ני בן 18, כנקמה על כך שהציג לתלמידיו בשיעור על חופש הביטוי את הקריקטורות שפרסם "שארלי הבדו". בסוף אוקטובר אירע פיגוע נוסף שבו צעיר תוניסאי רצח שלושה בני אדם בכנסייה בניס, וערף את ראשה של אחת הקורבנות.
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
הכריז שהאיסלאם היא "דת במשבר". הנשיא מקרון
(צילום: AFP)
בצל מתקפות הטרור הללו פתחה צרפת במבצע נרחב נגד קיצונים מוסלמים בשטחה, והרשויות הכריזו החודש כי פתחו בחקירה נגד עשרות מסגדים החשודים בהפצת אידיאולוגיה איסלאמיסטית מסוכנת. שר הפנים, ג'רלד דרמנין, אמר כי מדובר במבצע חסר תקדים נגד "בדלנות" במדינה. בצרפת פועלים יותר מ-2,600 מסגדים, ודרמנין אמר ש-76 מתוכם סומנו כאיום אפשרי על ערכיה של הרפובליקה הצרפתית ועל ביטחונה. הוא אמר כי אם החשדות יאומתו, המסגדים האלה ייסגרו.
במסגרת המאבק באיסלאם הקיצוני הממשלה מקדמת כעת גם חוק שמטרתו להגן על האזרחים ממנהגים שסותרים את ערכי הרפובליקה החילונית, כמו נישואים בכפייה ובדיקות בתולין. ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, אמר שהחוק יעניק לרשויות כלים "להיאבק ביוזמות פוליטיות ואידיאולוגיות שמנוגדות לערכים ולריבונות שלנו, ולעיתים אף מהוות עבירות פליליות". מתנגדי החוק טוענים שהוא יגרום לחלק מהמוסלמים לחוש ניכור בצרפת, ושמדובר בעוינות כלפי האיסלאם.
נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר בשבועות האחרונים מפני איום הולך וגובר מצד "בדלנות איסלאמיסטית" והאתגר שהיא מציבה לאחדותה של הרפובליקה החילונית. הוא אמר כי ערכי היסוד של צרפת, בהם חופש האמונה ושוויון מגדרי, נמצאים תחת איום באזורים מסוימים.
הצהרתו של מקרון שלפיה האיסלאם היא "דת במשבר" וההתייצבות שלו לצד הזכות לפרסם קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד, עוררו הפגנות סוערות נגדו בעולם המוסלמי, והביאו גם לעימות מילולי בינו לבין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאמר כי מקרון זקוק לטיפול נפשי.