כ-3 מיליארד שקל, זה הסכום ששילם משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו לספקים ונותני שירותים בין 2017 ל-2020. רוב הסכום, שנחשף כאן לראשונה, שולם על שירותים וסחורות שמשמשים לתפקודו השוטף והיומיומי של המשרד, אולם בין השורות מסתתרות גם כמה התקשרויות מעוררות עניין. כך למשל תשלומים לדמויות הקשורות, מזוהות או מקורבות בדרך כזאת או אחרת לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו או לליכוד. התשלומים ניתנו תמורת תפקידים מוגדרים במסגרת המשרד, שלוחותיו ולשכות השרים שפועלים תחתיו.
המידע נחשף זמן קצר לפני סיום כהונת בנימין נתניהו בעקבות מאבק עיקש שניהל פעיל חופש המידע גיא זומר (שעובד גם עם שומרים). משרד ראש הממשלה, אומר זומר, לא פרסם את המידע הזה מאז 2017 למרות שהיה מחויב לפרסם בהתאם להנחיה המחייבת את משרדי הממשלה לפרסם דוח רבעוני. "בנובמבר 2020 הגשתי עתירה לביהמ"ש המחוזי בירושלים שבה ביקשתי ממשרד רה"מ לבצע את חובות הפרסום", מספר זומר. "עד לאותו זמן במשרד רה"מ לא טרחו להתייחס לבקשות חופש המידע שהפניתי".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בכינוס ראשון של גוש האופוזיציה
בנימין נתניהו בכינוס ראשון של גוש האופוזיציה
הוצאות ראש הממשלה נחשפות. נתניהו, בשבוע שעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לאחר עתירתו של זומר ביקשה המדינה כמה ארכות מבית המשפט עד שבחודש שעבר נפסקו הוצאות לזומר בסך 5,000 שקל בגין ההארכות, מה שהוביל לפרסום דוחות ההתקשרות. אלה כוללים התקשרויות מול ספקים שהם אזרחים, חברות, תאגידים, חברות זרות או גופים ציבוריים לפי פילוח סעיפי ההתקשרות. המסמכים אינם מלאים ולא כל הסעיפים כוללים את היקף הביצוע בפועל או את תוקפו.
לטענת זומר שורות רבות במסמך שהועבר אליו הושחרו או הושמטו. "הדוחות כללו השחרות רבות בטענות שונות, ובכלל זה פרטיות, או טענות שבחלק מהמקרים המשרד צריך לפנות לצדדים איתם התקשר כתנאי למסירת המידע. להערכתי, בוצעו השחרות שאין להם בסיס משפטי, באופן מתמיה".
זומר מצביע על כך שבשנים האחרונות התגברו העתירות לחופש המידע ממשרד רה"מ, שעמדו ב-2020 על 24 לעומת 9 בלבד בשנת 2017. "כל עתירה כזאת עולה למדינה אלפי שקלים הוצאות משפט ועבודה טכנוקרטית. מעבר להיבט העקרוני והחשוב והוא שלציבור יש את הזכות לקבל את המידע הזה".
משרד רה"מ אישר לקווה שפרן, עיתונאי לשעבר וכיום מומחה מדיה המעביר סדנאות להופעה בציבור ומול מצלמה, תשלום שהתקרב למיליון שקלים בשתי פעימות. ההוצאה מופיעה תחת לשכת העיתונות הממשלתית שתקציבה מתנהל במסגרת משרד רה"מ. סכום הפעימה הראשונה שאושרה, באפריל 2016 עם תוקף לשנתיים, עמד על 490 אלף שקל, ולפי הדוח היה מיועד לתשלום על "סדנאות תקשורת".
ההזמנה השנייה שאושרה באוקטובר 2019 עם תוקף ל-20 חודשים, הייתה במקור על 105 אלף שקל, אבל גדלה ל-440 אלף שקל. שתי ההזמנות הגיעו ל-930 אלף שקל שמהם שולמו לשפרן בפועל 630 אלף שקל.
שפרן הוציא בפברואר ספר שעוסק ברה"מ לשעבר, "סודות נתניהו", שמנתח את הרטוריקה של נתניהו. לפי תקציר הספר, נתניהו הוא "אשף תקשורת, מכונת הסברה, נואם מבריק, נוטף כריזמה, גאון, קוסם - מה לא נאמר עליו. אבל איך הפך לכזה? איך בנה את עצמו?". שפרן מסביר ש"אלפי עמודי טיוטה שבנימין נתניהו כתב לקראת הופעותיו, התכתבויות פרטיות עם יועציו, נקודות ששרבט לעצמו, מברקים סודיים ששלח והדברים שרצה לומר ומחק ברגע האחרון - מסמכי נתניהו שמוצגים לראשונה מגלים את השיטה".
ריאיון עם שפרן, פברואר 2020
(חגי דקל)
בספר נותן שפרן "גילוי נאות" ומציין כי הוא עובד עם משרד ראש הממשלה אך לא עם נתניהו "לא כמנטור ולא ככותב נאומים. אני זכיין של משרד רה"מ אך הוא לא נעזר בשירותי כדי להופיע על במה". כשנשאל איך השיג את המסמכים, ענה "נסתפק באמירה שנעשה תחקיר, והכול באופן לגיטימי". כשנשאל אם נתניהו שותף לכתיבת הספר, שתק ולבסוף ענה: "בסביבתו שיתפו פעולה".
ואגב נאומים: מהמסמכים עולה כי לכותב הנאומים של ראש הממשלה, חגי חריף, אושרו מאז שנת 2017 חמש הזמנות בהיקף כולל של 762 אלף שקל. בפועל שולמו לחריף 529 אלף שקל. חריף בתגובה: "עבדתי עם נתניהו מיוני 2013 אז עשו לי חוזה בסך 100 אלף שקל לשנה. מאז נפח העבודה גדל והגדילו את סכום הגג, ובשנים האחרונות היקף התשלום הוא 150 אלף גג לשנה. אני לא לוקח שקל יותר ממה שמגיע לי. כך למשל בפועל קיבלתי בשנת 2020 127 אלף שקלים כולל מע"מ".
כותב הנאומים של ראש הממשלה: "אני לא לוקח שקל יותר ממה שמגיע לי. בשמונה השנים האחרונות הגשתי מדי חודש פירוט של העבודה בכתיבה ועריכת נאומים, ברכות ומכתבים"
"ב-8 השנים האחרונות הגשתי מדי חודש פירוט של העבודה בכתיבה ועריכת נאומים, ברכות ומכתבים. אני לא עוסק בנאומים פוליטיים, בזה עוסק יונתן אוריך, ולא בכתיבת נאומים ומכתבים באנגלית".
שפרן מסר בתגובה ש"אנחנו גאים להיות חברת אימוני התקשורת המובילה שנבחרה שוב ושוב במכרזים השונים להכשיר את ראשי המגזר הציבורי, השרים והח"כים בישראל לצד עבודה סדירה עם מערכת הביטחון. אנו רואים בעבודתנו עבור לשכת העיתונות הממשלתית בשנים האחרונות שליחות חשובה. הרחבת ההתקשרות לאורך השנים באה לאחר שסדנאות התקשורת זכו להצלחה גדולה".
הסדנאות ואימוני התקשורת, כסדנאות אישיות או קבוצתיות, מבוצעות במקצועיות לפי תעריפים שאושרו במכרזים ושהינם זולים משמעותית מאשר המחירים ששפרן תקשורת גובה על סדנאות בשוק הפרטי עם מנהלי הייטק ובכירי המשק. התשלומים מעידים על היקף העבודה ומצוינותה". מלשכת העיתונות נמסר: "אין קשר בין עבודתו של שפרן והשירותים שנרכשו ע"י לשכת העיתונות לבין ספרו. שפרן לא נחשף במסגרת עבודתו עם לע"מ למסמכי רה"מ, לא נפגש איתו ולא ניהל תקשורת מולו".
6 צפייה בגלריה
ספרו החדש של בנימין נתניהו
ספרו החדש של בנימין נתניהו
עטיפת הספר של שפרן
400 אלף שקל זה הסכום בהזמנת הרכש עבור שירותיו של אלירן נמרוד סבח, שנפתחה בחודש יוני 2020. סעיף התקנה: התקשרות עם מומחה. את התשלום אישרה ועדת פטור ממכרזים במשרד רה"מ למטרת קבלת שירותי ייעוץ לשר דודי אמסלם לתקופה של שנה, או עד לתום כהונתו כשר הדיגיטל הלאומי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת. לפי הרישומים עד סוף 2020 שולמו בפועל לסבח 183 אלף שקל מהסכום.
סבח עבד עם אמסלם גם כשהאחרון כיהן כשר התקשורת (ועל כך קיבל בשנים 2019-2020 ממשרד התקשורת סכום כולל של כ-450 אלף שקל). מעבר לייעוץ לאמסלם, לסבח היה עיסוק נוסף: הוא גם עמד בראש מטה "אלקטור" בליכוד בשתי מערכות הבחירות האחרונות. אלקטור היא האפליקציה השנויה במחלוקת שבה השתמשו הליכוד, וכנראה מפלגות נוספות, כדי לאתר ביום הבחירות מצביעים שלא הגיעו.
בבחירות השלישיות במרץ 2020, נטען שבאמצעות אלקטור הצליח הליכוד להביא לקלפיות לא פחות מ-60 אלף מצביעים שלא תכננו להצביע. בספטמבר 2020 התכנסה שוב ועדת הפטור ממכרזים במשרד רה"מ לדון בבקשת אמסלם להרחבת היקף המשרה של סבח. "השר מבקש להרחיב את היקף השעות החודשיות ליועץ ל-210, מדובר בהרחבה של 25 שעות חודשיות בעלות של 28,588 שקל כולל מע"מ עד לסיום תקופת ההתקשרות". הבקשה אושרה.
סבב הבחירות הרביעי היה מעבר לפינה. בינואר 2021, לאחר שתקציב המדינה לא אושר והממשלה נפלה, החלו המפלגות להתארגן לבחירות ובליכוד סבח חזר לתפקיד ראש מטה אלקטור. החזרה לתפקיד לא הוסתרה: בפברואר סבח הגיב בשמו לדיווחים בתקשורת על דליפת פרטים אישיים מהאפליקציה.
6 צפייה בגלריה
נמרוד אלירן סבח
נמרוד אלירן סבח
נמרוד אלירן סבח
(צילום: נמרוד גליקמן)
האם כפילות התפקידים - במפלגה וכיועץ לשר בשכר מהמדינה תקינה? הוראות התקשי"ר בעניין ביחס ליועצים מעורפלות. סבח הגיב שמונה ליועץ תקשורת לשר הדיגיטל, השר המקשר בין הממשלה לכנסת והשר הממונה על רשות החברות. ביחס לשכר אמר: "אני מקבל כמו כל יועץ". בשל נסיבות אישיות לא התייחס לכפל התפקידים.
משרד ראש הממשלה: "ההתקשרות עם סבח בוצעה במספר פעימות. ועדת המכרזים המשרדית אישרה התקשרות בהיקף של 210,600 ש"ח. בהתקשרות זו, נדרש אישור ועדת הפטור המשרדית. בנוסף לאישור זה, ובהתאם להוראת התכ"מ הזמנת עבודה מול הספק כללה החזר הוצאות נסיעה ע"ס 157,248 ש"ח. לבקשת השר הורחבה ההתקשרות בעוד 32,781 ₪, אשר קבלה את אישור החשב הכללי במשרד האוצר".

כמה קיבלה יועצת הקורונה המקורבת לנתניהו?

עם פרוץ משבר הקורונה, אושרה במשרד ראש הממשלה התקשרות עם ד"ר לימור סמימיאן-דרש בהיקף של 122,148 שקלים. מהסכום הזה שולמו לבסוף לסמימיאן-דרש רק כ-33 אלף שקלים. ההתקשרות הופיעה תחת "הוצאות תפעול במשרד ראש הממשלה", ותפקידה של סמימיאן-דרש הוגדר כ"יועצת קורונה" לרה"מ. משך הייעוץ נקצב לחודשיים עם אופציה להארכה בחודשיים נוספים. הבקשה נעשתה בהליך חריג וללא מכרז בטענה כי אין מומחה אחר למתן ייעוץ בכל הנוגע למגיפה הלא מוכרת.
סמימיאן-דרש היא מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ומומחית בהערכות לאיומים ואי ודאות, המוכרת בקרבתה לרה"מ. לקראת הבחירות לכנסת העשרים ב-2015 הודיע נתניהו כי היא תשובץ ברשימת הליכוד במקום ה-23, אך הדבר לא יצא לפועל. מאז נאמה בהפגנות ופרסמה מאמרי תמיכה בנתניהו.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
משרת האמון לייעוץ בקורונה. נתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עם מינויה נטען במשרד רה"מ כי "יש למנות את סמימיאן-דרש נוכח היכרותו (של נתניהו) עם היועצת ועם יכולותיה, ונוכח זאת שרה"מ רוחש ליועצת יחסי אמון בהיבט של קבלת עצותיה". הביקורת לא איחרה להגיע. גורמים במערכת הבריאות צוטטו בערוץ 13: "לא מובן למה היא מקבלת כל כך הרבה כסף". סמימיאן-דרש הגישה נגד הערוץ תביעת לשון הרע.
עורך דינה של סמימיאן-דרש רון לוינטל מסר בתגובה ש"הנושא נמצא בהליך משפטי ולכן אומר כי ד"ר סמימיאן-דרש מרצה בכירה וחברת הסגל הקבוע בבית הספר למדיניות ציבורית של האוניברסיטה העברית שעבודת הדוקטורט שלה עסקה ספציפית בהיערכות לאיומים אי-ודאיים עתידיים ביולוגיים ובפרט היערכות לטרור ביולוגי ולמגיפות. כמו-כן, הינה חוקרת היערכות למצבי חירום ובפרט בריאותיים. "הקשר של תחום מומחיותה למגפת הקורונה, הינו מובהק. באשר למינוי עצמו, לא נפל כל פגם במינוי. המינוי נעשה כדין בהתאם להליך סטנדרטי שלמרשתי לא הייתה שום יכולת השפעה עליו".
"ד"ר סמימיאן-דרש עסקה ספציפית בהיערכות לאיומים אי-ודאיים, הקשר של תחום מומחיותה למגפת הקורונה הינו מובהק"
"מרשתי הכירה בשטחיות את נתניהו ואין בכך כל פסול. הטענה כי הייתה קשורה בבנו אינה אמת. הניסיון התקשורתי להטיל דופי בכישוריה רק בשל עמדותיה, הוא פגיעה בשמה הטוב ולכן הוגשה תביעת דיבה". משרד רה"מ בתגובה: "ד"ר סמימיאן העניקה שירותי ייעוץ באוגוסט וספטמבר 2020".
באוקטובר 2020 אישר משרד רה"מ התקשרות עם שילה אדלר ב-167,280 שקל לייעוץ לשר הנגבי. אדלר כיהן בעברו כמנכ"ל מועצת יש"ע ופרש לקראת הבחירות המקומיות ב-2018 כשהתמודד על ראשות מועצת מטה בנימין. לאחר שכשל, ולקראת הבחירות ב-2019, הוא התמנה ליועץ אסטרטגי לנתניהו ולליכוד בכל הנוגע לציבור הדתי-לאומי. בפרסומים מאותה תקופה כונה "מנהל הקמפיין הסרוג בליכוד".
6 צפייה בגלריה
שילה אדלר
שילה אדלר
שילה אדלר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בוועדת הפטור ממכרזים במשרד רה"מ, שהתכנסה בספטמבר 2020 הוסבר שהנגבי "שוחח עם מועמדים ובחר באדלר על רקע כישוריו המקצועיים ההולמים משרה רגישה ומורכבת". ההזמנה אושרה חודש לאחר מכן והייתה קצרה. עוד חודש חלף מהאישור ובנובמבר 2020, ואדלר נכנס לתפקיד חדש: משנה למנכ"ל במשרד התחבורה בראשות מירי רגב. בתקופה שבה עבד כיועץ להנגבי שולמו לאדלר 44 אלף שקל.
תפקיד המשנה למנכ"ל לא היה סוף דרכו של אדלר במשרד התחבורה. במרץ מונה בהליך מכרזי לתפקיד ראש מינהל התכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה. בשבוע שעבר הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבית הדין האזורי לעבודה נגד בחירתו של שילה אדלר לתפקיד בכיר זה בטענה שאינו עומד בדרישות הסף הניהוליים והמקצועיים. עד שעת פרסום הכתבה לא התקבלה תגובתו של אדלר. משרד רה"מ: "אדלר נתן שירותים ללשכת הנגבי בספטמבר ואוקטובר 2020 וכן באופן חלקי בנובמבר".
במשרד ראש הממשלה לא הגיבו רשמית לסוגייה הפוליטית בכל הנוגע למינויים שבהם היה קשר מפלגתי. גורם במשרד ביקש לציין כי מדובר במשרות אמון של השרים.

60 אלף שקל להתקשרות עם משרד עו"ד שמרון

ב-2017 אושרה התקשרות עם משרד עורכי הדין שמרון מולכו פרסקי ושות' ב-60 אלף שקל. במקור הייתה ההזמנה כ-70 אלף שקל אך היא צומצמה. מטרת ההתקשרות "תשלום ביטוחים" סווגה כ"פטורה ממכרז" בעילה שהיקפה פחות מ-50 אלף שקל למרות שהסכום גבוה יותר. התשלום עמד על 53 אלף שקל. עו"ד שמרון הוא בן דוד שני של נתניהו ונחשב למקורב אליו. הוא גם ייצג את נתניהו בנושאים פוליטיים ובנושאים אישיים. שותפו יצחק מולכו היה בעבר שליח מטעמו של נתניהו למו"מ עם הפלסטינים.
שמו של שמרון נקשר לפרשת הצוללת המוכרת כ"תיק 3000". בתום החקירה סברה המשטרה כי גיבשה תשתית ראייתית נגד שמרון. בהמשך הודיעה פרקליטות המדינה על כוונתה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע. במאי האחרון, לאחר קיום השימוע, החליטה פרקליטות המדינה לסגור את התיק נגדו.
6 צפייה בגלריה
דוד שמרון
דוד שמרון
דוד שמרון
(צילום: אוהד צויגנברג)
ממשרד עורכי הדין נמסר ש״ב-2017 עו"ד מלכו שימש כיועץ ושליח מיוחד של ראש הממשלה בעניינים מדיניים בהתנדבות. בהסכם ההתקשרות, שאושר ע"י הגורם המוסמך במשרד היועמ"ש, נקבע שהמדינה תישא בהוצאות ביטוח חיים, תאונות אישיות וביטוח נסיעות לחו"ל שיוצא לעו"ד מלכו. משרד עו"ד שמרון מלכו פרסקי ושות' שילם את הפרמיות בגין הביטוחים לפי ההסדר והמדינה שיפתה את המשרד. משרד עורכי הדין לא נתן שירותים למשרד רה"מ וממילא לא קיבל כל תשלום מעבר להחזר ההוצאות״.
הכתבה הוכנה על ידי אתר שומרים, המרכז לתקשורת ודמוקרטיה