2 צפייה בגלריה
ג'ונתן ואסתר פולארד
ג'ונתן ואסתר פולארד
ג'ונתן ואסתר פולארד
(צילום: רויטרס)
ביום שישי הבא, ב-20 בנובמבר, צפויה להסתיים תקופת המבחן של ג'ונתן פולארד. חמש שנים בדיוק לאחר ששוחרר מהכלא הפדרלי בתנאים מגבילים, הוא ישוב לבית המשפט על מנת לבקש מהשופט לקבל בחזרה את עצמאותו המלאה — ולהסיר מעליו את כל המגבלות. אם גורמי המודיעין ומשרד המשפטים האמריקני יסירו את התנגדותם לכך, בית המשפט עשוי לקבוע שפולארד הוא אדם חופשי. במקרה זה, פולארד ואשתו אסתר כבר הודיעו: הם מעוניינים לעלות לישראל.
מאז שחרורו ב-2015, לאחר שריצה 30 שנות מאסר בגלל ריגול לטובת ישראל, נתון פולארד בתנאים מגבילים. תנאי השחרור מחייבים אותו לענוד אזיק אלקטרוני ועליו להישאר בביתו שבניו יורק בין השעות 19:00 ל-7:00. כמו כן, נאסר עליו לעזוב את מדינת ניו יורק ולהתראיין לתקשורת ויש מעקב מתמיד אחר מחשבו בבית ובעבודה. אם יחליט השופט לסיים את תקופת המבחן שלו יוכל פולארד לצאת מגבולות ארה"ב לראשונה מאז מעצרו ב-1985 - ולעלות ארצה.
עם זאת, יש עדיין אפשרות שגורמי המודיעין האמריקנים יטענו שיש להאריך את המגבלות על פולארד ולהמשיך להטיל עליו איסור יציאה מתחומי ניו יורק. בשנים האחרונות הגיש פולארד מספר ערעורים לבית המשפט בניסיון לבטל את תנאי שחרורו המחמירים - אך כולם נדחו. רק לפני שלוש שנים עדיין התעקשה התביעה בארה"ב כי תנאי השחרור של פולארד "הגיוניים", שכן מדובר במי שריצה מאסר עולם. התובעת אף כינתה את פולארד "משוחרר יוצא דופן שגרם לנזק רב לארה"ב".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: AP)

אם בית המשפט ידחה את בקשת פולארד - טראמפ הוא האפשרות האחרונה

אם בית המשפט שוב יסרב להסיר את התנאים המגבילים מעליו, הגורם היחיד שיוכל לסייע לפולארד זה הנשיא טראמפ. כידוע, בתקופת הברווז הצולע אליו נכנסת ארה"ב עכשיו עד להשבעת הנשיא הנבחר ביידן ב-20 בינואר, נוהגים נשיאים להעניק חנינות רבות לאסירים. הנשיא קלינטון, למשל, חנן ביומו האחרון בתפקיד את איש העסקים מארק ריץ'.
עד היום, שלל הבקשות שהגיעו לקודמיו של טראמפ לחון את פולארד נדחו. אך בישראל מקווים שטראמפ, שהוכיח את עצמו כידיד אמת של ישראל, יעניק "מתנת פרידה" בדמות חנינה לפולארד. עם זאת, המצב הפוליטי הכאוטי בארה"ב מעיב על אפשרות זאת ומקטין את הסיכויים שהממשל ימצא זמן להתעסק בסוגיה רגישה זאת.
במטה למען שחרור פולארד מתנערים מהשמועות שמופצות בימים האחרונים, לפיהן הנשיא שוקל לחנון את פולארד. בניגוד לשמועות, הנשיא לא קיבל החלטה בעניינו ולא הוחלט לאפשר לו לעלות ארצה. לפני שנה וחצי פנו מספר ארגונים יהודיים-אמריקניים לטראמפ בבקשה להסיר את מגבלות השחרור שהוטלו על פולארד על מנת לאפשר לו לטפל ברעייתו אסתר הסובלת ממחלת הסרטן.
הם שיגרו לנשיא מכתבים ובהם ביקשו לבטל את המגבלות הקשות שהוטלו על פולארד ואשר, לטענתם, מקשות עליו לטפל באשתו. גם ראש הממשלה נתניהו העלה את הנושא מספר פעמים בשיחות עם טראמפ.