6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
תכתובת פנימית שנשלחה לאדלשטיין: "הגיוס צריך להיעשות בהתאם לחוקים"
(צילום: יואב דודקביץ')
פרסום ראשון: גורמים בכירים במערכת הבריאות מותחים ביקורת על "השכר המוגזם" שמקבלים לדבריהם עובדי המטה של הממונה על הקורונה "מגן ישראל". "היו הרבה אנשים שעשו כסף מהמשבר הזה", אמר גורם בכיר במערכת. "חלקם בצדק משום שעשו עבודה חשובה וטובה, וחלקם לא. עם זאת, יש לציין כי למשרד הבריאות לא היה מנגנון של אישור תקציבים מהסוג הזה מעכשיו לעכשיו והתהליכים היו מזורזים".
מטה "מגן ישראל" הוא הגוף המתכלל את המאבק בקורונה מול משרד הבריאות, מוסדות מערכת הבריאות ופיקוד העורף. חלק ניכר מעשרות עובדיו הם עובדים חיצוניים המועסקים במיקור חוץ לתקופת משבר הקורונה, כשלצידם עובדים אנשי משרד הבריאות. לאחר שגויסו העובדים למטה התריעו היועצים המשפטיים של משרד הבריאות לגבי רמות השכר.
"גיוס כוח אדם חיצוני, גם בתקופת הקורונה, צריך להיעשות בהתאם לחוקים והכללים המחייבים בשירות המדינה", כתבו חשב משרד הבריאות חסן אסמעיל והיועץ המשפטי של המשרד עו"ד אורי שוורץ בתכתובת פנימית באוגוסט, שאליה כותבו גם שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי.
לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" הגיעו נתוני השכר של חלק מאנשי הממונה על הקורונה. מהנתונים עולה כי הסכום שאושר להעסקת 12 עובדי המטה החרדי ב"מגן ישראל" עומד על 472,797 שקל בחודש כולל מע"מ, כלומר 39,399 שקל בממוצע לעובד (יש להדגיש כי אופן חלוקת הסכום בין העובדים אינו ידוע וזהו השכר הממוצע). 12 עובדי המטה הערבי מקבלים מדי חודש סכום של 384,930 שקל כולל מע"מ - ממוצע של 32,007 שקל לעובד. ראש המטה של "מגן ישראל", תומר לוטן, מרוויח 40,950 שקל בחודש, מעט יותר ממנכ"ל של משרד ממשלתי.
6 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
גמזו ביקש להעסיק שני יועצי תקשורת. העלות - יותר מ-70 אלף שקל בחודש
(צילום: ראובן קסטרו)
6 צפייה בגלריה
מרוויח יותר מ-40 אלף שקל בחודש. ראש המטה של "מגן ישראל" תומר לוטן
מרוויח יותר מ-40 אלף שקל בחודש. ראש המטה של "מגן ישראל" תומר לוטן
מרוויח יותר מ-40 אלף שקל בחודש. ראש המטה של "מגן ישראל" תומר לוטן
(צילום: מורן ויזל)
עוד עולה מהנתונים כי בזמן שהפרופ' רוני גמזו היה ממונה הקורונה הוא ביקש להעסיק שני יועצי תקשורת בעלות כוללת של יותר מ-70 אלף שקל בחודש. "תפקיד דובר 'מגן ישראל' הוא תפקיד חשוב בסיוע לפרופ' גמזו בהעברת מסרים לציבור ובמטרה לקטוע את שרשרת ההדבקה", נכתב בהחלטה לאשר את שכר היועצים. אחת הדוברות קיבלה סכום של יותר מ-40 אלף שקל לחודש ולא כולם ראו זאת בעין יפה.
הייעוץ המשפטי במשרד הבריאות אמנם אישר את הסכום, אבל החשב הכללי התנגד. "יצוין כי חשב המשרד מסתייג מחוות הדעת של הלשכה המשפטית שלפיה בנסיבות המקרה אין מניעה להתקשר עם היועצת... לא הוצגו מהם הפרמטרים האיכותיים והכספיים שנשקלו לצורך הבחירה בה", הוא כתב.
6 צפייה בגלריה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
ראש המטה החרדי רוני נומה. הסכום להעסקת עובדיו עומד על יותר מ-470 אלף שקל בחודש
(צילום: דוברות ביתר עילית )
6 צפייה בגלריה
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
ממוצע השכר במטה הערבי - כ-32 אלף שקל. איימן סייף, ראש המטה
"מדובר על סכומים מופרכים", טען גורם בכיר במערכת. "אנשים באו בכסות של עזרה למולדת בשעת צרה ועשו קופה. אלו הם סכומים שאינם משקפים את השכר המקובל של משרות מהסוג הזה. רוב העובדים וכוח האדם שעבד באירוע הזה ונתן ימים כלילות כדי לסייע בהתמודדות עם המגיפה, והמשיך לעבוד עם המשכורות הרגילות של עובדי המדינה. גם פה וגם פה, מדובר על אנשים מצוינים, אך אין הצדקה לרצון להתעשר על חשבון המערכת".
מ"מגן ישראל" נמסר בתגובה: "עובדי 'מגן ישראל' עובדים סביב השעון 24/7 למען בריאות ישראל. משרד האוצר דרש שגיוס העובדים לא יהיה באמצעות התקשרות של עובד-מעביד ולכן סוג ההתקשרות הוא באמצעות חשבונית או באמצעות חברת כוח אדם. המשמעות היא ערך משכורת נמוך משמעותית ממשכורת של עובדי מדינה. מדובר ברמת שכר סבירה ביחס לזמן העבודה ולעובדה שמדובר במשרות זמניות".
פרופ' רוני גמזו מסר: "יועצים אלו נשכרו בתיאום מלא ולבקשת משרד הבריאות לאור המורכבות והאינטנסיביות שאפיינה את הקמת המערך של 'מגן ישראל' והצורך להפעילו מיידית ובכוח מלא. שכרם נקבע בתיאום מלא עם משרד הבריאות ותחת בקרה של גופי הרכש לרבות ועדת פטור ממכרז ולפי תעריפים מקובלים. יש לציין כי סכום זה לא מייצג שכר חודשי אלא עלות שכר כוללת לחודש וחצי".