הנדל ואלקין בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)

יום לאחר ההחלטה על הטלת סגר גורף מערב ראש השנה, הדעות נותרו חלוקות בקרב השרים וחברי הכנסת. בריאיון לאולפן ynet הבוקר (שני) הסבירו השרים יועז הנדל (דרך ארץ), שהצביע בעד המהלך, וזאב אלקין (הליכוד), שהצביע נגדו, את השיקולים שהנחו אותם. בעוד הנדל גרס כי חרף המחלוקת, עדיין מדובר בכלי האפקטיבי ביותר שהיה בידיהם של מקבלי ההחלטות, ציין אלקין את חששו כי לא הוגדר יעד מדויק ליציאה ולחזרה לשגרה.
"זו הייתה הדרך היעילה ביותר שעמדה לפנינו", הסביר הנדל, שנתון בבידוד, והוסיף: "אנחנו בתקופה קשה. הכי קל זה לומר 'בואו נתנהג כרגיל', אבל אי אפשר לעשות זאת כשיש כמות כה גדולה של חולים במצב קשה".
1 צפייה בגלריה
יועז הנדל זאב אלקין
יועז הנדל זאב אלקין
יועז הנדל וזאב אלקין
(צילום: אבי מועלם, רפי קוץ)
אתה באמת חושב שניתן יהיה לנהל סגר כשהציבור לא בדיוק שש לקיים את ההנחיות? "בסוף נדרשת גם אחריות מהציבור, אבל האחריות המרכזית היא עלינו. אנחנו נצטרך להסביר כמה שיותר, כפי שעשיתי עכשיו וכפי ששמעתי את מנכ"ל משרד הבריאות עושה קודם. נצטרך להגביר את האכיפה. דבר אחד אני לא מוכן לקבל וזה את הקריאות לאנרכיה, קריאות להפרת החוק והסדר. זה לא משנה אם הן מגיעות מליברמן או ממקומות אחרים".
האחרון שקרא באופן כזה או אחר להפרת הנחיות הוא דווקא ח"כ פינדרוס מהקואליציה, שאמר לראשי רשויות בערים אדומות לפתוח את מערכת החינוך. "אני לא יודע מה בדיוק הוא אמר, אבל אם הוא אכן קרא לעשות זאת, זה חמור מאוד וזה ממש לא משנה אם הוא מהקואליציה או מהאופוזיציה. מי שקורא לאנשי ציבור להפר במודע את החוק הוא עבריין. אנחנו נתפרק אם כל מגזר יעשה ככל העולה על רוחו. אני מצפה מכולם, במיוחד מאנשי ציבור, לגלות אחריות לאומית".
השר אלקין, מנגד, טען כי ההצעה שאושרה לבסוף על ידי הממשלה הייתה אומנם טובה יותר מזו הראשונית, אך הוסיף כי עדיין לא סיפקה יעדים ברורים לחזרה לשגרה: "ביקשתי מהפרויקטור גמזו להציג יעדים ברורים, שיסביר לנו מתי יוצאים מהסגר וכיצד, ולא קיבלתי תשובות. שום מידע ברור".
אז בעצם ניסו לסבן אתכם? "יותר קל לשווק סגר של שבועיים מאשר של שלושה שבועות או יותר מכך, אבל אני תמיד בעד לומר לציבור את האמת ובוודאי לנו השרים. שר האוצר הציג חמש חלופות לסגר ומה עלותה של כל חלופה למשק. אני ציפיתי מגמזו להציג את אותה טבלה ולהסביר את השפעת המהלך על נתוני התחלואה".
הנדל הסתייג מהדברים, וטען שהמהלך בעצם נולד לאחר שבתחילה הוחלט להטיל סגר רק על ערים אדומות: "גמזו רצה סגר רק ברשויות האדומות, אבל אנחנו ויתרנו על האופציה הזו, ולכן אנחנו אחראים בסוף. אני חושב שהסגר שנבחר הוא מאוזן יותר ומאוורר יותר מבחינת המשק. אני כן מצטרף לדבריו של אלקין בנוגע להגדרה ברורה של יעדי יציאה, בעיקר בפן הכלכלי".
אלקין, שאמון גם על מתווה הטיסות לאומן, התייחס למשמעת הציבורית בנוגע לסוגיה ובין היתר להחלטתו של ראש העיר ביתר עילית, שנכללת ברשימה האדומה, לטוס לאוקראינה חרף הסיכון. "אין איסור גורף על יציאה לחו"ל. אני חושב שכל ראש עיר צריך לקבל החלטה מושכלת, תוך שהוא חושב בראש ובראשונה על טובת התושבים. אנחנו לא עסקנו בטיסות של אינדיבידואלים בודדים. השאלה שעמדה לנגד עינינו היא אם לאשר יציאה של אלפי ישראלים לאוקראינה, מלבד אותם 1,500-1,000 שכבר נמצאים שם. השאלה הזו היא כרגע תיאורטית בלבד, כי האוקראינים לא מאשרים כניסה של אזרחים זרים לשטחם", אמר.
לסיום, אתה חושב שהסגר לא באמת יסתיים לאחר שלושה שבועות? "אני באמת לא יודע וזה מאוד מטריד אותי, לכן בין היתר הצבעתי נגד ההחלטה. תסתכלו על מה שקרה ברגע שלא הציבו קריטריונים ברורים בנוגע לתוכנית הרמזור, רק אמרו שלב ראשון, שלב שני, ואף אחד לא ידע מתי מתחיל ונגמר כל שלב".