2 צפייה בגלריה
"קירות בטון יש רק בממ"דים - והם החדרים של הילדים. לא נשים בהם נשק". נשקייה, ארכיון
"קירות בטון יש רק בממ"דים - והם החדרים של הילדים. לא נשים בהם נשק". נשקייה, ארכיון
"קירות בטון יש רק בממ"דים - והם החדרים של הילדים. לא נשים בהם נשק". נשקייה, ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
פרסום ראשון: שינוי מדיניות צה"ל בנוגע להחזקת נשקיות ביישובי רמת הגולן מעורר זעם ביישובים, שחלקם הודיעו כי משמעות השינוי היא ביטול כיתות הכוננות בהם והפקרת הביטחון. השינוי קובע כי אנשי כיתות הכוננות ייאלצו לשמור את כלי הנשק בבתיהם עד שהמיגון בנשקיות ביישובי הגדר יעובה משמעותית. במקומות שבהם שני הסעיפים הראשונים לא אפשריים – ייאספו כלי הנשק ויוחזקו בבסיסי הצבא. השינוי נובע מהחשש הגובר לגניבת כלי נשק מהנשקיות היישוביות.
בחודשים האחרונים אירעה פריצה לבסיס חטיבה 769, ומתוך הנשקייה במקום נגנבו קרוב ל-40 כלי נשק - שנאספו בעצמם מנשקיות ביישובי גבול לבנון. כחלק ממסקנות האירוע, שגרר נקיטת אמצעים משמעתיים נגד קצינים בכירים בחטיבה, הוחלט בצה"ל על נקיטת אמצעים בנוגע לשמירה על כלי הנשק הנמצאים ביישובים ברמת הגולן. כמו כן, עלה חשד כי הנשקיות ביישובים וגם בתיהם של חלק מאנשי הביטחון ביישובים, המחזיקים בנשק אישי, נמצאים "על הכוונת" של ארגוני הפשיעה בצפון המעוניינים בכלי הנשק.
2 צפייה בגלריה
חיילים בחטמ"ר  769
חיילים בחטמ"ר  769
"הנשקים יוחזרו לאחר שדרוג המחסנים. חיילים בחטיבה 769, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
באמצע החודש הודיע צה"ל לרכזי הביטחון הצה"ליים (רבש"צים) ביישובים, כי על מנת שניתן יהיה לאחסן את הנשקים בבטחה, יש למגן את הנשקיות באמצעות עיבוי קירות הבטון, התקנת מערכות של מצלמות ואמצעי מיגון נוספים שיספקו מענה לאבטחת כלי הנשק. הצבא יממן את המיגון החדש רק בפחות מעשרה יישובים שצמודים לגדר, ואילו בשאר היישובים יחזיקו חברי כיתות הכוננות את כלי הנשק בבתיהם. לשם כך, הזמין הצבא מנעולים מסוג מיוחד, שפותחו לצורך זה, והגדיר את אופן החזקת הנשק בצורה מאובטחת בבתים.
עד להשלמת המיגון והתקנת המנעולים בבתים מתכוון הצבא לאסוף את כלי הנשק מהנשקיות ביישובים, והם יוחזרו לתושבים רק במקרה של הגברת כוננות. חברי כיתת הכוננות יוכלו בשלב זה להחזיק כלי נשק בבתים על פי המתכונת הקיימת (כפי שחייל יכול לשמור את נשקו האישי).
ביישובים כאמור עוררה ההחלטה זעם. אחד מאנשי הביטחון ביישוב שבו לא תיבנה נשקייה ממוגנת, אמר כי הדבר עלול להביא לפירוק כיתות הכוננות. לדבריו, "הצבא נלחם בגניבות הנשקים על חשבוננו. הנשקיות מהוות מרכיב ביטחוני חשוב ומשמעותי ביישובים. בשנים האחרונות הוקמו כיתות כוננות אורגניות בתוך היישובים, אבל מדובר באזרחים, כך שבמקרה חירום אני לא יודע כמה מהם יהיו ביישוב ויוכלו לתת מענה ככוח חמוש. לשם כך יש לי נשקייה שבה אני יכול להשתמש ולצייד אנשים אחרים, שאינם מחזיקים נשק באופן קבוע.
"בנוסף, ההחלטה להעביר את הנשק לבתיהם של כיתת הכוננות אינה מקובלת על רבים מהם. ראשית, אם כלי הנשק הפכו מטרה כל כך נחשקת לארגוני הפשיעה, אין סיבה להפנות אותם לבתים פרטיים. שנית, כדי לעמוד בדרישות המיגון החדשות, יש צורך במנעול מיוחד שיקובע לקיר בטון. קירות בטון יש רק בממ"דים, שברוב המקרים משמשים חדרי ילדים. אני מבין את הצורך במיגון, אבל הצבא צריך להבין את הצרכים שלנו. לא ייתכן להפוך בתים פרטיים למחסן נשק, ולא ייתכן להשאיר יישובים שלמים – באחד האזורים המתוחים במדינה – ללא נשק".
הרמטכ"ל כוכבי בגבול הצפון בנובמבר
(צילום: דובר צה"ל )

בגולן ציינו כי בעשר השנים האחרונות לא היו פריצות לנשקיות ביישובים. עם זאת, במהלך 2019 היו מספר פריצות לנשקיות ביישובים לאורך גזרת לבנון, בגליל העליון והמערבי.
מנהלי קהילות ביישובים עורפיים בגולן, בהם בני יהודה, גבעת יואב, גשור ואחרים, פנו במכתב למפקד אוגדה 210, והזהירו כי המהלך יביא לפירוק כיתות הכוננות בהם לטענתם, "מבחינת היישובים, האפשרות לשמירת הנשקים בבתים והעברת האחריות מהצבא לאחריות אישית של אזרחים חברי כיתת כוננות איננה מקובלת עלינו, לכן משמעות ההחלטה שלך היא כי ביישובים לא יהיו נשקים. לאור הדברים, אין טעם להמשיך ולהפעיל את כיתות הכוננות ביישובים וכיוצא מכך את הרבש"צים".
גם במועצה האזורית גולן מתנגדים להוראה. לדברי ראש המועצה, חיים רוקח, החזרת הנשקים מחלישה את כושר התגובה של כיתת הכוננות ביישוב באירועי חירום. "בהקמת כיתות הכוננות ביישוב הושקעו שנות עבודה ומשאבים רבים", אמר. "ההשקעה הזו יצרה הישגים רבים ושיפרה את יכולת המוכנות והמוגנות של התושבים והיישובים ושל צוותי החירום היישוביים. החלטה זו תבטל את ההשקעה וההישגים הללו, ובנוסף תיצור פער משמעותי בתחושת הביטחון.
"אנחנו מקבלים את הצורך במיגון כלי הנשק ובמניעת הגניבות", הוסיף. "עד כה עמדנו בדרישות המיגון, אך השינוי בדרישות כעת יוצר פער בין המיגון הקיים למיגון הנדרש. את עלות הפער אנו מבקשים כי צה"ל ומשרד הביטחון ייקחו על עצמם - ובאם נדרש, תשתתף המועצה בעלות. כך יישמרו הנשקים ביישובים והיתרונות שהדבר מעניק לתושבים ביישוב, לכלל תושבי המועצה והאזור ויחד איתם לצה"ל ולמדינה. מחלקות ההגנה ביישובים הן לעיתים קרובות כוח התגובה הראשון ואותו צריך לחזק ולשמר".
בצה"ל אמרו כי המהלך יצא לפועל תוך תיאום עם ראשי היישובים והרבש"צים. "לאור הערכת מצב מתמשכת, המאזנת בין האיום הביטחוני לאיום הפלילי, פיקוד הצפון החל בתהליך שדרוג אופן אחסנת כלי הנשק ביישובים כמענה לסכנה הגוברת לגניבתם", מסרו. "כחלק מתהליך זה, חברי כיתות הכוננות ביישובים יאפסנו את הנשקים בביתם במנעולי נשק ייעודיים שיסופקו על-ידי פיקוד הצפון, בהתאם לכללי הבטיחות ופקודות הצבא. לאחר תהליך השדרוג של מרכיבי הביטחון במחסני הנשק בחלק מהיישובים, הנשקים יוחזרו למחסנים אלה. תהליך השדרוג יתקיים על פי סדר עדיפויות פיקודי המשקלל את מידת האיום הביטחוני".