3 צפייה בגלריה
אביה של ליזה
אביה של ליזה
אדמונד נגר. "לא מגיעים אליהם שחלילה לא ייחשפו"
במשרד הבריאות מתגאים בכך שכ-73% מבני ה-60 ומעלה כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון נגד קורונה, אולם בזמן שחלק מאותם אנשים כבר חוסנו במנה השנייה - יש מבוגרים וקשישים שעדיין משוועים להליך שישחרר אותם מאימת הנגיף. "קבעו לי תור, אבל דווקא לי - אחרי סרטן, שבעה צנתורים ולחץ דם גבוה, הודיעו שנותנים עדיפות לאחרים", אמר בכאב מרדכי שוורץ (73).
  • אם נתקלתם בבעיה לקבוע תור - ספרו לנו במייל האדום בצירוף טלפון
קצב הרחבת מבצע החיסונים הוביל את משרד הבריאות להודיע כי מהיום (רביעי) יוכלו קופות החולים לחסן גם לקוחות מגיל 50 ומעלה. ואולם, פרט לבני גיל זה שהתקשו להשיג תור לחיסון במוקדי חלק מקופות החולים, לא מעט מבוגרים יותר וקשישים ובכללם "מרותקי בית" מעידים על מערך מסובך לקביעת תור.
ד"ר אלרעי-פרייס: 17% מהחולים קשה קיבלו את החיסון הראשון
(צילום: לע"מ)

מרים ואדמונד נגר (75) נמנים עם אלה שעדיין לא חוסנו. אדמונד מוגדר כסיעודי ובשנים האחרונות מצבו הבריאותי החמיר. "אומרים שיש חיסונים וקוראים לציבור להתחסן, ואפילו פותחים את זה עכשיו מגיל 50 ומעלה, אבל כשמקשרים ל'כללית' אומרים לנו שאין תורים בכלל", סיפרה בתם של מרים ואדמונד - ליזה סנדרוסי.
היא הוסיפה: "אבא שלי סיעודי מעל 10 שנים, אנחנו שומרים עליו ועל אימא ולא מגיעים אליהם כדי שלא ייחשפו חלילה לחולה מאומת. כשהתחילו החיסונים לא מיהרנו כי רצינו לעשות את זה בנחת, אבל ברגע שהתחלנו לנסות לקבוע תור, לפני כשבועיים, הבנו מהקופה שאין תורים בכלל. כל כמה ימים אני מנסה להתקשר למוקד כדי לבדוק אם יש תורים חדשים, אבל אין.
"זה מרגיש שעובדים עלינו. זה נשמע הגיוני שמבוגרים סיעודיים לא מחוסנים? איך קוראים לאנשים בני 50 להתחסן כשבני 75 סיעודיים עדיין לא חוסנו? זה מכעיס שבכלל נותנים אפשרות לצעירים ולבריאים להתחסן כשיש קשישים סיעודיים שעדיין לא קיבלו את החיסון. אימא שלי ממש משתגעת, לפעמים יש לה התפרצויות. הם לא יוצאים מהבית, הם כבר מיואשים. אולי החיסון ייתן להם קצת אור".
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
מתחסנים בירושלים
(צילום: AFP)
מרדכי שוורץ מנתניה, שסיפר על תור שבוטל, מחכה בצימאון לרגע שבו החיסון יגאל אותו מהבדידות. הוא דווקא קיבל זימון ל-7 בינואר, אך בהמשך התאכזב לגלות כי בקופת החולים החליטו לשנות את תוכניותיו. "אני בן 73 ועברתי ניתוח בגלל סרטן שהיה לי, עברתי שבעה צנתורים ואני עם לחץ דם גבוה ויש לי עוד מחלות רקע, ואז אמרו לי שזה מבוטל בגלל עדיפות לאחרים. עכשיו מודיעים שצעירים יותר יוכלו להתחסן, אבל מה איתי?".
שוורץ ניסה לקבוע תור דרך המוקד, אך לדבריו שם נאמר לו כי אין תורים. אחרי בדיקה באתר של הקופה הוא גילה כי נקבע לו תור לחודש פברואר. "זה ממש מאוחר להתחסן רק בעוד שלושה שבועות. אני לא מבין על סמך מה הם ביטלו את התור. לפני יומיים פרסמו בעיריית נתניה שמי שרוצה יכול לבוא לדרייב אין בלי תור. כשהגעתי אמרו לי שנותנים רק את המנה השנייה. אני מיואש כבר, ככה מנהלים את זה?
"הכי מכעיס שאני מכיר אנשים שהתקשרו למוקד אחריי וכבר קיבלו חיסון, וגם יש את הצעירים שקיבלו את החיסון כי הם מחכים בתור שעות, אבל אני, במצב שלי, לא יכול לחכות כל כך הרבה זמן. אני עדיין לא יכול לראות את הנכדים והילדים. חשוב לי להתחסן כדי שנוכל להיפגש עם החברים ועם המשפחה ולחזור לשגרה. אני רוצה להתחסן, כמה אפשר לשבת בבית? אני מקווה שלא יבטלו את התור בפברואר. בן אדם בגיל שלי לא צריך לרדוף אחרי החיסון".
3 צפייה בגלריה
החיסונים בחיפה
החיסונים בחיפה
מתחסנים בחיפה
(צילום: AFP)
גם מיכל טלקר עדיין לא הצליחה להזמין תור לחיסון עבור אמה בת ה-69. "בהתחלה היה עומס ואמרנו שנחכה עם זה", היא מספרת. "היום התקשרנו לקבוע תור ואמרנו לנו שאין חיסונים כרגע ושנעקוב באינטרנט. הם אפילו לא מתקשרים מיוזמתם אלא מבקשים שנתעדכן לבד. אני אעשה את זה שבילה, אבל מה עם אנשים מבוגרים יותר? הם צריכים לבדוק לבד?
"זה מתסכל כי אני שומעת שמחסנים צעירים ומורים אבל לאימא שלי אין תור. יש המון מאומתים בשכונה שלנו בנס ציונה, קצב ההדבקה עולה, אימא שלי כמעט לא יוצאת מהבית וזה מאוד מלחיץ. אני רוצה שהיא תתחסן כבר. למה שהמורים ואנשים צעירים יתחסנו לפני מבוגרים? קודם היה צריך לדאוג למבוגרים לפני שדואגים לצעירים ומורים. כל הדבר הזה לא מאורגן טוב".
טלקר מוסיפה כי בשנה האחרונה אמה שוהה רוב הזמן לבדה בבית. "זה מחרפן אותה! אימא שלי אוהבת לצאת והיא מאוד משתדלת לא לצאת בתקופה הזאת. היא לא טיפוס של בית, זה מתסכל אותה. היא לא יכולה כמעט לראות את הנכדים, זה לא מצב אידיאלי בשבילה. היא מונעת מעצמה הרבה יציאות מהבית בגלל המצב. אנשים חושבים שבני 70 יושבים כל היום בבית, אבל גם הם רוצים לחיות ולצאת החוצה".
מוקד קופת החולים כללית: "כרגע אין יומנים לחיסון הראשון"
(צילום: AP)

רפי שחר (74), אחיו של רמי שחר (84), סיפר: "אח שלי פנה למרפאה של כללית סמוך לביתו ובשלב מסוים אמרו לו שהוא צריך לעשות בדיקות נגד אלרגיה. בהמשך אמרו לו שבגלל שיש לו בעיית ריאות קשה הם צריכים לבדוק אם לתת לו חיסון. בשבוע שעבר המטפל שלו קבע לו תור לחיסון וזימנו אותו, אבל כמה ימים לפני המועד התקשרו אליו ואמרו לו בלי שום הסבר שהוא לא יכול לעשות את החיסון.
"אח שלי מבוגר מאוד וחולה מאוד, והוא נותר ללא חיסון. זה מסוכן מאוד כי לעיתים הוא יוצא מהבית לקניות ובא במגע עם אנשים. הוא שוכב מרבית היום במיטה ואין מי שידאג לו חוץ ממני. האבסורד הוא שצעירים ממנו מתחסנים לפניו. מדברים עכשיו על בני 50 ואני מדבר על קשיש בן 84 שמתקשה בהליכה ונותר ללא חיסון. עצם זה שיש לו מחלת ריאות קשה זה אומר שצריך לטפל בו בין הראשונים. מזניחים אותו".

עדות ראשונה בעולם לירידה בהדבקה

נתונים שנחשפו אתמול ב-ynet מראים תוצאות יוצאות דופן של חיסון פייזר. השורה התחתונה: החיסון מתחיל להוריד משמעותית הדבקה ביום ה-14 אחרי המנה הראשונה.
מנתונים ראשוניים של מכון קופת החולים כללית למחקר עולה כי יש ירידה משמעותית בהדבקה של מי שחוסנו - 14 ימים אחרי מנת החיסון הראשונה. מדובר באוכלוסיית בני ה-60 ומעלה. בימים 5 עד 12 אחרי המנה הראשונה לא רואים השפעה כלל של החיסון, הסביר פרופ' רן בליצר, ראש מערך חדשנות של הכללית. ביום ב-13 יש ירידה קלה, ואז צניחה של 33% ביום ה-14. מאותו יום נשמר הפער בקרב החיוביים.
הבדיקה נעשתה באמצעות השוואה בין קבוצת מחוסנים ללא מחוסנים, בתקנון לפי גיל. קופת החולים כללית היא הגדולה בישראל, ומבטחת את הציבור המבוגר ביותר, והבדיקה נערכה על קבוצה של 200 אלף בני אדם. זו הפעם הראשונה בעולם שיש הוכחה שחיסון פייזר איננו מונע רק מחלה עם תסמינים - שזה מה שהוכיחו המחקרים השונים - אלא גם הדבקה ממש. אי אפשר לדעת בשלב זה אם החיסון מוריד עוד הדבקה, מעבר ל-33%, אחרי המנה השנייה - אך סביר להניח שכן.
פרופ' בליצר אומר שאלה ממצאים ראשוניים בלבד "אבל הם מעודדים". לדבריו, "חשוב לזכור שגם לפי תוצאות אלו אין הגנה מלאה מהדבקה, גם לא 17 ימים לאחר החיסון. ועל כן על המתחסנים להמשיך ולהזהר, ללבוש מסיכה ולשמור על כללי הזהירות מהדבקה. בשבועות הקרובים אנו מקווים שנוכל להדגים גם את הירידה באשפוז ובתחלואה קשה הצפויה בקרב המתחסנים בשלב מאוחר יותר", לדבריו.
פרופ' רן בליצרפרופ' רן בליצרצילום: טל שחר
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס ציינה אמש כי 17% מהחולים הקשים שמאושפזים בבתי החולים הספיקו לקבל מנת חיסון ראשונה. מנגד ציינה הבכירה כי חברת פייזר עורכת ניסוי לקראת הורדת גיל המתחסנים ל-12 עד 15. לשאלת ynet על מועד היציאה מהסגר, השיבה ד"ר אלרעי פרייס: "אי אפשר לדמיין שבתוך עשרה ימים נצא ממנו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בביקור שערך במתחם חיסונים של קופת החולים לאומית באשדוד כי "המצב מאוד מדאיג אותנו". ישראל, לדבריו, נמצאת כעת ב"מרוץ אדיר בין התפשטות המחלה להפצת החיסונים". נתניהו הוסיף שהסגר "צריך לתת תוצאות חיוביות" בימים הקרובים, וביקש מהישראלים לשמור על הכללים. "זה יקרה רק אם כולנו נשתף פעולה", אמר.
פורסם לראשונה: 22:56, 12.01.21