"להעמיד לדין את כל שרשרת הפיקוד". האח ג'אבר
(צילום: ירון ברנר)

ג'אבר, אחיו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים ביישוב הבדואי אום אל-חיראן בינואר 2017, קרא היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet "להעמיד לדין את כל שרשרת הפיקוד". זאת בעקבות התנצלותו אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו על המאורע.
1 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מתנצל בפני המשפחה". נתניהו, אתמול
(צילום: לע"מ)

"גם נשיא המדינה ומי שהיה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן צריכים להגיע לבית שלנו ולבקש סליחה", אמר האח. "אבא שלנו נפטר שבועיים אחרי המקרה כי הוא לא הצליח לשאת את זה. רצחו אותו שלוש פעמים, והמשיכו להשמיץ אותו".
על התנצלותו של ראש הממשלה הוא אמר: "אנחנו ערים למצב המשפטי והפוליטי במדינה, מה שנתניהו עשה אתמול הוא חמוץ-מתוק, כי רגע אחרי ההתנצלות הוא דיבר על מה שמערכת המשפט עושה לו".
האח קרא לפצות את המשפחה: "שום דבר לא יחזיר את יעקוב, אבל יש פה 13 יתומים. משפחה שלמה נהרסה".
"אני חושב שזה צעד קטן שיש בו התחלה של צעד גדול", אמר האח בהתייחסו להתנצלות הפומבית של ראש הממשלה. "אנחנו סבלנו במשך 1,325 ימים, וחיכינו. עכשיו חייבים להיות עוד צעדים פרקטיים אחרי הדברים הקשים שנאמרו על אחי, על מחנך בישראל, אדום דגול וגדול. הלב שלי נשבר, זה חמור מאוד. מה שהיה אתמול הוא צעד חשוב לקראת בניית אמון מחודש עם המשפחה, לקראת פיצוי".
- הקביעה המיידית שאחיך 'מחבל', שהמפכ"ל הגן עליה, מה היא אומרת על המשטרה? "הקביעה הייתה שרירותית, לא היה לה בסיס. שב"כ אמר שזה בולשיט והתחקירים אמרו שמח"ש אמר לנו את זה, אבל ההידבקות של ארדן והמשטרה לעניין הזה הייתה מזעזעת. לא עושים את זה למחנך בישראל, לא דורכים על משפחה. ארדן וחברים שלו דרכו על מוקש. ההתנצלות היא צעד חשוב, אבל צריך לדאוג עכשיו למשפחה. היא גרה ללא קורת גג".
עוד הוסיף האח: "השוטר הוא קורבן של הטרגדיה הזאת, גם הוא הלך סתם. אז בגלל שזה שוטר ערבי וזה ערבי? לא נאפשר את זה, תמיד נחנך לחיים משותפים ונרדוף צדק".
ג'אבר סיפר על שתי עתירות שהוגשו במסגרת המקרה, "עתירות בנוגע לאחריות ולנזקים, ויהיו עוד".
- ייתכן שניצלו אתכם, בתור דוגמה לתחלואי מערכת המשפט? "אנחנו מחפשים את הצדק שלנו. מי שרוצה לרדוף אחרי הצדק של עצמו - שיבושם לו. במשטרה טועים, הם בני אדם. לא נגיד שבגלל המצב הפוליטי המשפחה לא מקבלת את ההתנצלות".
ראש הממשלה טען בנוגע לאירוע באום אל חיראן כי לאחר שקיבל דיווח, "שאלתי שלוש פעמים וקיבלתי תשובה של המפכ"ל (רוני אלשיך) לפיה התברר שזו דריסה, אירוע טרור. אני קודם כל רוצה להביע התנצלות בשמי בפני משפחת אלקיעאן על כך שאבי המשפחה נהרג. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ולפגוע בי".
לאחר דברי רה"מ אמר האח: "אנחנו כל הזמן ידענו את האמת, ועתרנו נגד מי שהפקיר אותו. ההתנצלות היא צעד חשוב. צריך לגלות את כל האמת וזה חלק ראשון בגילוי. אני מקווה שההתנצלות היא כנה ואמיתית ולא רק בגלל התיקים שיש נגדו. אני חושב שגם ארדן ואלשיך צריכים להתנצל. אנחנו פועלים לפצות את המשפחה על האובדן, צריך להתייחס למשפחה כאל נפגעת פעולות איבה".