גם במשפט החוזר: גואטה הורשע ברצח
(צילום: נדב אבס)

13 שנה אחרי שהורשע ונידון למאסר עולם, בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (חמישי) פעם נוספת את ויקטור גואטה ברצח יצחק (איזו) שוורץ - ושלח אותו לרצות מאסר עולם.
גואטה הורשע לפני 13 שנים בכך שרצח את יצחק שוורץ בדירה בנתניה ב-2004, אך באופן נדיר נפתח המשפט מחדש עקב גילוי ראיות נסתרות שלא היו ידועות להגנה בזמן המשפט המקורי.
3 צפייה בגלריה
ויקטור גואטה
ויקטור גואטה
התפרץ לדברי השופטים בקללות. גואטה
(צילום: נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
 נציג הפרקליטות, עו"ד אורי רינצקי , במשפט החוזר של ויקטור גואטה היום במחוזי ת"א
 נציג הפרקליטות, עו"ד אורי רינצקי , במשפט החוזר של ויקטור גואטה היום במחוזי ת"א
"בית המשפט קיבל את כל הטענות". התובע אורי רינצקי
(צילום: מוטי קמחי)
ראש הרכב השופטים, רענן בן יוסף, דחה היום את טענת הקונספירציה של ההגנה: "סיכומי ההגנה וטיעוניה חזרו שוב ושוב, בניסוחים שונים, על כך ששוטר קשר קשר להעליל על הנאשם עלילת רצח. זו עיקר הגנת הנאשם. עם מי רקם את המזימה? כל צוות החקירה המיוחד עשו שקר בנפשם ביודעם שהרוצח היה אחר? כולם סיכנו את יושרם ותפקידם? מזימתו כה צלחה (בציניות) עד שרקם אותה טרם הוקם צוות חקירה לחקור את הרצח? כל הוספת מילים על תקפות הטענה הזו מיותרת".
על עדות העד המרכזי בתיק שנפטר והיה הבסיס לאישום, הוסיף השופט: "לא היה בידינו להתרשם מעדותו בעקבות מותו. שוכנעתי כי לא שיקר".
גואטה התפרץ לעבר השופטים שוב ושוב וחולל מהומה באולם בעת הכרעת הדין. הוא קרא לעברם מתא המעצר: "כל מה שעברתי אותו דבר. אתם רמאים, אתם לא שופטים. ביזיון לבית המשפט שיש שופטים כמוכם, ביזיון".
מרץ 2019: פתיחת משפטו החוזר של גואטה
(צילום: משי בן עמי)

לאחר שאחד השופטים ביקש ממנו להיות בשקט, השיב גואטה: "אתה לא תגיד לי לשתוק, אלוהים ישלם לכם - אנשים עלובים ונבזיים". את השופטת כינה "מכשפה" בפניה.
לאחר שנגזר דינו, אמר גואטה לתקשורת: "פעם שלישית שרצחו אותי. רשעים השופטים, רשעים גמורים. אין צדק".
גואטה הורשע ברצח בשנת 2007. אז נטען כי הרקע למעשה היה מאבקי שליטה על עסקי מכירת סמים. בעקבות הרשעתו נגזר עליו מאסר עולם, וב-2009 דחה בית המשפט העליון פה אחד את ערעורו. ב-2018 הגיש סנגורו, עורך הדין ירום הלוי, בקשה למשפט חוזר עקב התפתחות שאירעה בחקירת פרשת רצח אחרת - והפרקליטות הודיעה כי היא מסכימה.
לפי האישום המתוקן (החדש) שהוגש ב-2019,גואטה תכנן לרצוח את המנוח יחד עם מוטי ביסמוט. השניים הגיעו אל הבית, אך התוכנית לא יצאה לפועל. יום אחר כך, ב-29 במרץ, הגיע גואטה לבדו לבית. לאחר שנכנס הוא החל להכות את המנוח, ואז כפת את ידיו בחוט חשמל - וחנק אותו עם החוט למוות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ירום הלוי, מייצג את רומן זדורוב
עו"ד ירום הלוי, מייצג את רומן זדורוב
עורך הדין ירום הלוי
(צילום: עמית שאבי)
במשפט המקורי היו לפרקליטות עדויות מכריעות של שני מדובבים שהוכנסו לתא עם הנאשם. גואטה לכאורה התוודה בפניהם על המעשה, ומסר פרטים מוכמנים שהיו ידועים רק לרוצח. אלא שבראיות החדשות בתיק התגלה כי הודאתו של גואטה למדובבים שנויה במחלוקת, עקב הקלטות נוספות של הנאשם ואנשים נוספים שהיו בתא המעצר, שקדמו לפעילות המדובבים.
התובע, עורך הדין אורי רינצקי מפרקליטות מחוז מרכז, אמר לאחר הכרעת בית המשפט כי "השופטים קבעו פה אחד, קיבלו את כל טענותינו וגזרו על הנאשם מאסר עולם כמתחייב בחוק".
"הליך משפט החוזר התחיל כשהפרקליטות גילתה חומרים שלא היו זמינים להגנה במשפט המקורי. העברנו אותם להגנה והסכמנו לערוך משפט חוזר", הוסיף התובע. "סברנו שעדיין יש מספיק ראיות להרשעה, והשופטים קיבלו פה אחד את טענותינו".
הסנגור, עורך הדין ירום הלוי, אמר כי "קיים פער עצום בין מה שארע במשפט לבין הכרעת הדין. קיים פער עצום בין פברוק התיק שהוכח בראיות שאין חזקות מהן לבין שליחת הנאשם שוב למאסר עולם במקום את ראש צוות החקירה שתפר לו את התיק. אגיש ערעור לבית המשפט העליון וכולי תקווה שהתוצאה תשתנה שם".