"ההתפרצות התפשטה, בתחילת השבוע חובת מסכות בחלל סגור"
(צילום: לע"מ)

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר הערב (יום ה') כי ההתפרצות שהחלה בבנימינה ובמודיעין מתפשטת גם לערים אחרות ברחבי הארץ. אש הוסיף כי בשבוע הבא תחול שוב חובת עטיית מסכות בחללים סגורים, וקרא לציבור לעטות מסכות עוד לפני כניסת החובה לתוקף.
בפתח דבריו, אמר אש כי "ההתפרצות שהייתה ממוקדת בבנימינה ומודיעין מתפשטת למקומות נוספים - כפר סבא, רמלה והרצליה ולערים נוספות. המשימה של כולנו היא להשתלט על ההתפרצות ולהוריד את התחלואה למינימום. אני קורא למי שצריך - לבוא להיבדק. מי שהיה במגע עם מאומת חשוב להיבדק, לא חשוב אם אתה מחוסן או לא מהבחינה הזאת".
3 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרשננו נדב איל מציין כי ביממה האחרונה הגיעו תוצאות של ניטור ביוב למציאת שרידים של נגיף הקורונה בישראל. מדובר בפרויקט חדש יחסית, שהחל במחקר באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע והמשיך כאמצעי ניטור רשמי של משרד הבריאות. המטרה היא למצוא שרידים של הנגיף בביוב, לכמת אותם, וכך לחזות התפרצויות. מהתוצאות עלה כי באשקלון - שם לא ידוע על התפרצות כעת - יש תוצאות חיוביות לנגיף הקורונה בביוב. במערכת הבריאות חוששים כי התוצאה מלמדת על התפרצות חבויה, אך משום שהשיטה חדשה נוקטים בזהירות בהתייחסות לתוצאות ומשמעותן.
3 צפייה בגלריה
טכנאים חברה חברת קנדו מוציאים דגימות ביוב נגיף הקורונה קורונה
טכנאים חברה חברת קנדו מוציאים דגימות ביוב נגיף הקורונה קורונה
בדיקות קורונה בביוב. חשש מ"התפרצות חבויה"
(צילום: AFP)
אש ציין שנכון לשעה 17:00 אובחנו 123 חיוביים לקורונה. "שמירה על הבידוד היא עקב האכילס שלנו. מפירי הבידוד הם הבעיה של כולנו. זו הדרך שבו המחלה מתפשטת כעת ואיך שנכנסים וריאנטים לארץ. חובת הבידוד חייבת להיות במודעות של כולנו", הוא הוסיף. "אם ילד שהה בחו"ל ומגיע למחרת לבית הספר, זה לא בסדר. וכולם צריכים לומר את זה לו ולהוריו".
פרופ' אש קרא לשקול את חיוניות הטיסות לחו"ל, והוסיף כי "זה לא זמן נכון לטוס עם ילדים שאינם מחוסנים". הוא התייחס גם לשיעורי ההתחסנות בישראל: "צריך להגיע לרמת מחוסנות - מתחסנים ומאומתים לשעבר, של לפחות 80% ואולי אפילו יותר מזה כדי להגיע לחסינות עדר. אנחנו עדיין רחוקים מהמספר הזה".
3 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון
נתב"ג. "מניעת כניסת וריאנטים? רק באמצעות סגירת השמיים"
(צילום: שאול גולן)
פרויקטור הקורונה נשאל מדוע דווקא עכשיו מתרחשת התפרצות, אחרי שבשבועות האחרונים התחלואה הייתה נמוכה - והשיב: "אני לא יודע בוודאות למה ההתפרצות עכשיו ולא לפני חודש. היו לנו התפרצויות בשבועות האחרונים, אבל לא כמו שחווינו בימים אלה. למה עכשיו ההתפרצות גדולה? אני לא יודע לא יכול לומר אני לא בטוח שתהיה לנו תשובה לשאלה הזו. לגבי התפרצויות עתידיות - אני יכול לומר שצריך לעצור את כניסת הווריאנטים. אי אפשר למנוע כניסה בצורה מוחלטת, אולי רק באמצעות סגירה מוחלטת של השמיים".
פרויקטור הקורונה אמר שלפי שעה אין כוונה לשוב להשתמש באיכוני השב"כ, אלא בפעילות המשטרה וייתכן שבטכנולוגיות אחרות. "יש לנו התפרצויות באזור כפר סבא וכוכב יאיר, סימנים להתחלה של התפרצות ברמלה ומקרים נוספים ביישובים יותר קטנים. זה בהחלט משהו שיכול להתפתח להתפרצויות ואנחנו עוקבים, למשל אחר עליית התחלואה בהרצליה. אני לא יכול לומר בוודאות שאנחנו תחת התפרצות כללית בישראל. יש הרבה מקומיות שצריך להשתלט עליהן".
הוא הוסיף עוד כי במשרד הבריאות לא המליצו כרגע להגביל התקהלויות או להטיל הגבלות כלליות. "השימוש במסכה הוא לא באמת הגבלה אלא אמצעי חשוב. כרגע אנחנו לא ממליצים על הגבלות נוספות אבל אם תהיה עלייה בתחלואה – ייתכן שנגיע לצעדים ולהגבלות גם על התכנסויות גדולות. עדיין לא קבענו מתי נמליץ על כך".
המנהל הרפואי של פייזר: לא חושבים שצריך לעדכן את החיסון
(צילום: משה מזרחי)

אתמול אובחנו כחיוביים לקורונה 138 ישראלים, המספר הגבוה ביותר מאז 20 באפריל. זהו היום השלישי ברציפות שבו מספר החולים היומי גבוה מ-100. היישוב עם מספר החולים הגדול ביותר, 122, הוא בנימינה גבעת-עדה, שם נדבקו תלמידים רבים בבית הספר. בעקבות המספר הגבוה הפך היישוב לאדום. במודיעין-מכבים-רעות, שהפך ליישוב צהוב, יש 71 חולים פעילים.
בתל אביב 36 חולים פעילים, בכפר סבא 36, בירושלים 33, בכוכב יאיר 31 ובהרצליה 21. ביתר היישובים מספר החולים הפעילים הוא פחות מ-15, וישנם גם לא מעט יישובים שבהם אין תחלואה כלל.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 26 חולים במצב קשה. על פי נתוני משרד הבריאות, אחד המאושפזים שמצבו קשה הוא ילד שלא חוסן. משרד הבריאות אינו מספק פרטים על גילו של המאושפז או מקום מגוריו. למעשה, 84% מהחולים הקשים לא התחסנו נגד קורונה. 18 מתוך החולים הקשים מחוברים למכונות הנשמה.
בצל העלייה החדה בתחלואה בימים האחרונים, חלה גם עלייה במספר המתחסנים – רובם בני 12 עד 15, שחיסונם החל לפני כמה שבועות. אתמול קיבלו 10,467 ישראלים את מנת החיסון הראשונה. מדובר במספר המתחסנים היומי הגבוה ביותר במנה הראשונה מאז 24 במרץ. בנוסף קיבלו עוד 1,059 ישראלים את מנת החיסון השנייה.