ואתמול: ביידן מקבל חיסון לקורונה
ג'ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה"ב, השמיע הערב (יום ג') מילים קשות נגד הנשיא היוצא דונלד טראמפ. הביקורת של ביידן עסקה בהתמודדות של ממשל טראמפ עם מתקפת הסייבר הגדולה שמיוחסת לרוסיה, שבה נפרצו מערכות של כמה סוכנויות ממשלתיות וחברות פרטיות בארה"ב.
"המתקפה הייתה במשמרת של דונלד טראמפ – כשהוא לא הסתכל", אמר ביידן במסיבת עיתונאים בדלאוור. הוא הוסיף שמתקפת הסייבר מהווה "סכנה גדולה" לביטחון הלאומי, וארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה שלא להגיב. הוא הבטיח שכשייכנס לתפקיד התגובה האמריקנית תגיע.
הנשיא הנבחר האשים את טראמפ ב"זלזול לא רציונלי בחומרת המתקפה הזאת". הוא הוסיף: "גם אם הוא לא מתייחס לזה ברצינות – אני אתייחס. אני מאוכזב מהתגובה של הנשיא טראמפ". ביידן ציין שהוא יצטרך להתמודד עם "הכישלון" של טראמפ בנושא כשייכנס לתפקיד בחודש הבא.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
חוקרים וגורמים רשמיים בארה"ב חשפו בשבוע שעבר שתוכנה זדונית פגעה בחודשים האחרונים באלפי חברות ולפחות בשישה משרדי ממשלה אמריקניים, במה שנראה כאחת ממתקפות הסייבר הגדולות ביותר שנחשפו אי פעם.
מתקפת הסייבר היא אתגר נוסף שאתו יצטרך ביידן להתמודד עם כניסתו לתפקיד. אתגרים הם מגפת הקורונה ומבצע החיסונים והנזק הכלכלי שגרמה המגפה. אתמול התחסן ביידן בשידור חי, ואמר לאמריקנים שאין סיבה לחשוש מהחיסון.
ביידן אמר שהוא אינו רואה הוכחה לכך שהושגה שליטה על מתקפת הסייבר הרוסית. "זו סכנה גדולה, והיא נמשכת. אני לא רואה שום עדות לכך שהמצב בשליטה. לא ראיתי או שמעתי על עדות כזאת", אמר ביידן.
בהתייחסות לסכסוך עם הפנטגון בתקופת העברת השלטון אמר ביידן כי "משרד ההגנה בכלל לא מעדכן אותנו על דברים רבים, לכן לא ידוע לי על שום דבר שמלמד שהמצב בשליטה". ביידן אמר שהיקף הנזק שנגרם לממשל במתקפת הסייבר עדיין לא ברור.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה פוטין. טראמפ האשים את סין
(צילום: רויטרס)
הנשיא הנבחר טען שממשל טראמפ לא הצליח לתת עדיפות גבוהה לתחום אבטחת הסייבר. ביידן הוסיף שטראמפ צריך להאשים בגלוי את השלטון הרוסי באחריות לפריצה למערכות הסוכנויות הממשלתיות.
כמה בכירים בממשל האמריקני, בראשם מזכיר המדינה מייק פומפאו ושר המשפטים היוצא וויליאם באר, אישרו שמוסקבה עומדת מאחורי מתקפת הסייבר. טראמפ לא עשה זאת. בסוף השבוע הוא התייחס לראשונה למתקפה - והפנה אצבע מאשימה לעבר סין. גורמים אמריקנים קראו לטראמפ להגיב במהירות ובתקיפות לפריצה. רוסיה מכחישה מעורבות במתקפת הסייבר.