נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התרברב במספר הנמוך של המתים מהנגיף במדינה, ואף אמר מוקדם יותר החודש כי זו הוכחה להתמודדות המוצלחת של רוסיה בניהול המגפה, לעומת מדינות המערב. עם זאת, כבר בתחילת המגפה כמה מומחים טענו כי הממשלה משחקת בנתונים כדי להראות סטטיסטיקה נמוכה יותר. אתמול הודו הרשויות כי הנתונים גבוהים מהמדווח. לפי סוכנות רוסטאט (השירות הפדרלי לסטטיסטיקה ממלכתית של רוסיה), מספר המתים הכללי בין ינואר לנובמבר השנה היה גבוה יותר ב-229,700 בני אדם, לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019.
מדינות בעולם ממשיכות להתמודד עם גל הקורונה
(צילום: רויטרס)

7 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה נגיף קורונה
רוסיה מוסקבה נגיף קורונה
מוסקבה בעידן הקורונה
(צילום: EPA)
"יותר מ-81% מהעלייה בתמותה בתקופה הזו נבעה מהתחלואה בנגיף הקורונה", אמרה סגנית ראש הממשלה, טטיאנה גוליקבה. מהנתונים עולה כי 186,000 בני אדם ברוסיה מתו כתוצאה מהנגיף. זאת, לעומת כ-55 אלף שדווחו עד לאחרונה. בכך רוסיה הופכת למדינה השלישית בעולם שבה מתו הכי הרבה אנשים כתוצאה מהנגיף - אחרי ארצות הברית וברזיל, ולפני הודו.
בסך הכול נדבקו בנגיף ברחבי רוסיה יותר משלושה מיליון בני אדם, והיא המדינה הרביעית בעולם במספר הנדבקים. מדובר בפער משמעותי בין מספר הנדבקים למספר המתים, בהשוואה למדינות אחרות שבהן שיעור הנדבקים דומה. אחד החוקרים בסוכנות הממשלתית רוסטאט, אלכסיי רקשה, שעזב את תפקידו ביולי האחרון, אמר בשבוע שעבר לסוכנות הידיעות AFP כי משרד הבריאות הרוסי מזייף נתונים על הנגיף.
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
נשיא רוסיה לדימיר פוטין מכריז על ה חיסון ל קורונה
יתחסן בקרוב בחיסון שפותח ברוסיה. פוטין
(צילום: EPA)
אף על פי כן הרשויות במדינה מתנגדות לסגר כללי, מחשש לפגיעה בכלכלה. מוקדם יותר החודש אמר הנשיא פוטין במסיבת עיתונאים כי "אם נמשיך לציית לכללים ולהנחיות מערכת הבריאות, לא נצטרך שום סגר". בכמה ערים גדולות הוטלו הגבלות מחמירות, אך הרשויות באזורים המרוחקים יותר מהמרכז הסתפקו בחובת עטיית מסכה במקומות ציבוריים ואיסור על התקהלויות המוניות. למרות זאת, גל תחלואה נוסף מכה במדינה בעוד שרבים מפרים את הנחיות הריחוק החברתי.
בתחילת החודש החל ברוסיה מבצע החיסון לנגיף "ספוטניק V" בפיתוח מקומי. אמש הודיע הקרמלין שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יקבל את החיסון שפותח במדינה, אך לא נמסר מועד החיסון. "הנשיא קיבל את ההחלטה ומחכה שהסידורים יושלמו", נמסר. בתחילת החודש החלה רוסיה במבצע חיסונים המוני, והראשונים להתחסן היו אנשי רפואה, מורים ועובדים סוציאליים במוסקבה. הרשויות הודיעו כי ייתכן שיתחילו לחסן היום גם מבוגרים בני יותר מ-60, לאחר שנמצא שהחיסון בטוח עבורם. לפי ההערכות, עד כה חוסנו ברוסיה כ-700 אלף אזרחים.
כך נראה מבצע החיסונים הרוסי
(צילום: רויטרס)

7 צפייה בגלריה
מתחילים לחסן נגד קורונה במוסקבה
מתחילים לחסן נגד קורונה במוסקבה
תחילת מבצע החיסונים ברוסיה
(צילום: רויטרס)
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל האשים אתמול את התקשורת הממלכתית ברוסיה בהפצת שקרים על החיסונים לקורונה שפותחו באירופה ובארצות הברית. לדבריו, מסע ההכפשה מתנהל במדינות שאליהן רוסיה רוצה לייצא את החיסון שפיתחה.

חיסון לשני מיליון אזרחים בשבוע כדי למנוע גל שלישי

בריטניה תצטרך לחסן שני מיליון אזרחים בשבוע כדי למנוע גל שלישי של תחלואה בנגיף. כך עלה מנתוני מחקר של בית הספר להיגיינה ולמחלות טרופיות של אוניברסיטת לונדון.
"התסריט שבו שני מיליון בני אדם מחוסנים בשבוע הוא היחיד שאנחנו רואים כאפשרי להורדת העומס מיחידות הטיפול הנמרץ מתחת לרף שנרשם בגל התחלואה הראשון", אמרו החוקרים. "בהיעדר מבצע חיסונים נרחב, מקרי ההדבקה, האשפוז והמטופלים בטיפול נמרץ, כמו גם מקרי המוות, עלולים להיות גבוהים יותר בשנת 2021 מאשר בשנת 2020", לדבריהם. המחקר טרם עבר הערכת עמיתים.
7 צפייה בגלריה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת ה-90, המתחסנת הראשונה בממלכה
(צילום: רויטרס)
בבריטניה התפשט מוקדם יותר החודש זן חדש של הנגיף, שלדברי המומחים מדבק יותר אך אינו קטלני יותר מהזן המוכר. לפי יועצי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, המוטציה של הנגיף מידבקת יותר ב-70% מקודמתה. אתמול עדכנו הרשויות בבריטניה כי ביממה שחלפה אובחנו 41,385 נדבקים חיוביים לנגיף הקורונה - מספר שיא מפרוץ המגפה במדינה. לא ברור מדוע נרשם זינוק בכ-11 אלף נדבקים לעומת היממה שלפניה, אך ייתכן שהנתונים קשורים לפרסום תוצאות הבדיקות שהתעכב בשל חג המולד בסוף השבוע.
בהשוואה לגל התחלואה הראשון, בריטניה הצליחה להגדיל את מספר הבדיקות היומיות מ-100 אלף בסוף מאי, ל-500 אלף ב-23 בדצמבר.
לצד התפשטות המוטציה, בריטניה הייתה המדינה הראשונה החודש להתחיל במבצע חיסונים של חברת פייזר באוכלוסייה. כמו כן, לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית, מבצע נוסף של חיסונים של חברת אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד יחל ב-4 בינואר. עד כה חוסנו בממלכה כ-600 אלף אזרחים במנת החיסון הראשונה של פייזר.
7 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. חלה בנגיף השנה
 ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. חלה בנגיף השנה
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. חלה בנגיף השנה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
ניו יורק טיימס סקוור נפטרים מזיכרונות 2020 לקראת השנה החדשה
ניו יורק טיימס סקוור נפטרים מזיכרונות 2020 לקראת השנה החדשה
נפטרים מזיכרונות הקורונה של 2020. ניו יורק
(צילום: רויטרס)
לפי נתוני סוכנות הידיעות רויטרס, מפרוץ המגפה בסוף השנה שעברה בסין, מתו כתוצאה מסיבוכי הנגיף 1,768,544 בני אדם ברחבי העולם, וקרוב ל-81 מיליון בני אדם נדבקו בנגיף. הנגיף התפשט במהלך השנה ב-220 מדינות, וב-201 נרשמו מקרי מוות כתוצאה מסיבוכיו.
קרוב ל-23 מיליון מהנדבקים בעולם הם תושבי אירופה, וכ-19.5 מיליון נדבקים תושבי צפון אמריקה. המדינות שנמצאות בראש טבלת הנדבקים העולמית הן ארצות הברית עם כ-19 מיליון נדבקים, הודו שבה 10.2 מיליון נדבקים, ברזיל עם 7.4 מיליון ורוסיה שבה נרשמו כ-3 מיליון נדבקים בנגיף.
לקראת חגיגות השנה החדשה בניו יורק נערך אתמול בטיימס סקוור אירוע שנתי בשם "ברוך שפטרנו". רגע לפני 2021 הזמינו המארגנים את הקהל להיפטר מהזיכרונות הרעים מהשנה שעומדת להסתיים. רבים מהזיכרונות הרעים שנכנסו למגרסת הנייר קשורים לנגיף. בין הזיכרונות שהופיעו על דפים ונגרסו היו המגפה עצמה והרגלים שהתפתחו כתוצאה מהריחוק החברתי והעבודה מהבית, במיוחד שיחות הוועידה בזום. "אני רוצה לומר 'ברוך שפטרנו' ל-2020 ולכל מה שהיא הביאה איתה", נכתב באחד הדפים.