"טעות לחסן בבתי החולים". מנכ"ל מכבי רן סער
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)

מנכ"ל קופת החולים מכבי רן סער יצא היום (ה') נגד מבצע החיסונים נגד הקורונה בבתי החולים, ואמר בריאיון לאולפן ynet: "אני לא מבין את ההחלטה, פחות בטוח שם, ועוד בבתי החולים הכי גדולים במרכז הארץ. זאת טעות, אני קורא לעצור את זה".
בדומה לגורמים אחרים במערכת הבריאות, גם הוא ציין כי ייתכן שצפויה האטה זמנית במבצע החיסונים בעוד שבוע או שבועיים. בינתיים, אמר, "הצוותים עובדים בכל הכוח". על התחסנות אנשים שאינם זכאים לכך בשל מנות שנותרו במרכזים: "אנחנו עובדים רק לפי הנחיות משרד הבריאות".
4 צפייה בגלריה
דרייב אין חיסונים בחיפה
דרייב אין חיסונים בחיפה
חיסונים בקופת החולים מכבי
(צילום: עידו ארז)
"קופות החולים עושות עבודה מצוינת ואנחנו באמת בדרך להוציא את כולנו מהמגפה הנוראית הזאת", אמר סער באופטימיות, אך הציג בכל זאת אפשרות לעיכובים. "יכול להיות, אני לא יודע, אבל ייתכן שבעוד שבוע-שבועיים תהיה סוג של האטה, שמעתי את זה גם בדבריו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. אבל זו תהיה האטה זמנית", אמר סער - והוסיף כי "בטוח שהחיסונים הנוספים יגיעו מהר מאוד לקופות החולים.
הוא סיפר כי מכבי החלה לחסן לפני 11 ימים, וכעת מחסנת כ-30 אלף מבוטחים ביום: "התחלנו במנות קטנות כי זה מה שקיבלנו, נראה שנוכל לחסן גם יותר. זה תלוי באספקת החיסונים".

- בחלק מהקופות החלו לחסן גם אנשים צעירים, זה קורה גם אצלכם? "קופת החולים מכבי היא מאוד קפדנית ואנחנו עובדים רק על פי הנחיות. לפי פרסום של משרד הבריאות, מכבי ולאומית חיסנו 88% מבוגרים מעל גיל 60, שזה כולל גם צוותים ואנשים מדוכאי חיסון שהם יותר צעירים. קופות אחרות חיסנו רק 75%. הנתונים האלה מצביעים על כך שאנחנו פועלים על פי ההנחיות, וכך גם נמשיך לעשות".
- מה אתם עושים עם ה"ספיירים", המנות שנותרו? בסוף היום בחלק מהקופות קוראים לאחרים להתחסן, העיקר שיבואו. "אנחנו לא עושים זה. אם אכן יש מנות מיותרות בסוף יום, אנחנו מתקשרים לאנשים בני יותר מ-60 או לאנשים שקרובים לגיל 60 ועם מחלות רקע או מחלות כרוניות. כך אנחנו פועלים בצורה הנאותה והנכונה. בכל מקרה אסור להשמיד חיסונים וזה בסדר".
"חשש מהאטה בחיסונים". פרופ' אש, אתמול
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

4 צפייה בגלריה
דרייב אין חיסונים בחיפה
דרייב אין חיסונים בחיפה
על חיסון הצעירים: "בכל מקרה לא צריך להשמיד חיסונים"
(צילום: עידו ארז)
- מה דעתך על המתחרים שכן מחסנים צעירים ולא עושים את מה שאתם עושים? זה בסדר מבחינתך? "אני לא אוהב לדבר על המתחרים והמספרים מדברים בעד עצמם. מי שצריך לבדוק שיבדוק, אני רק רוצה לומר שאני נגד התחסנות בבתי החולים, אין את התיקים הרפואיים של החולים. דווקא שם הם מחסנים צעירים, לפי הנתונים 50-60% צעירים, דהיינו מתחת לגיל 60.
"היכולות של בתי החולים מאוד מוגבלות", המשיך סער, "מכבי שהגיעה כבר ל-30 אלף חיסונים ויותר, יכולה לעשות גם 40 ו-50. אני פשוט לא מבין את ההחלטה הזאת, לחסן בבתי החולים, ואני קורא מכאן לעצור את כל החיסונים שם למעט צוותים ואולי מאושפזים".
מחסנים מורים מראשל"צ באסף הרופא. "זאת טעות לחסן בבתי החולים, פחות בטוח"
(צילום: עמית הובר)

4 צפייה בגלריה
מחכים לחיסון נגד הקורונה בבית חולים איכילוב
מחכים לחיסון נגד הקורונה בבית חולים איכילוב
מתחסנים לקורונה ממתינים בביה"ח איכילוב
(צילום: משי בן עמי)
- מסוכן להתחסן שם כי אין מידע רפואי על המטופלים? "אני לא אומר שזה מסוכן, אבל זה פחות בטוח. ויש פה את סוגיית החיסון השני - אני צריך להבטיח אותו. אין בהכרח תקשורת בין המחשבים שלנו עם בתי החולים, ואני לא מקבל מהם נתונים מדויקים. יש פה גם בעיה של ניהול סיכונים. ועוד למי נותנים? דווקא לשני בתי החולים הגדולים ביותר במרכז הארץ. אני מציע למשרד הבריאות לשקול זאת מחדש".
- אם אתחסן בבית החולים, ייתכן שלא אקבל את החיסון השני? "אני לא אומר שלא תקבל, אני רק אומר שנכון להיום אני לא יודע שקיבלת חיסון בכלל, ולכן זו יכולה להיות בעיה. יש גם בעיה בנושא השירות, אנשים רוצים להתחסן אז הם מזמינים תור בכמה בתי חולים וגם בקופה. הם הולכים לתור הראשון, לא בהכרח מבטלים את התור שהם הזמינו במקום אחר, וכך הם יוצרים בעיה שירותית ותפעולית, מפני שהתור שלהם נשאר פנוי ולא מתמלא".

סער התייחס לדיווחים בבריטניה, שלפיהם אין בהכרח צורך להמתין שלושה שבועות בין מנת החיסון הראשונה לשנייה. "אני לא יודע אם הבדיקה שנערכה שם היא רצינית", אמר, "בשלב זה אנחנו בישראל מבצעים את ההנחיות לפי הקריטריונים שנקבעו על ידי חברת התרופות פייזר.
"כל מה שאנחנו עושים בישראל, בעיקר בזכות קופות החולים, הוא יוצא דופן. ככל שיגיעו לארץ חיסונים בכמויות גדולות, אנחנו נמצא את עצמנו בסוף מרץ במצב של חסינות עדר. זאת המטרה וצריך לברך את קופות החולים בעיקר ואת כל המערכת. מבחינתי מבצע החיסונים הוא חג, אופוריה. אנשים באטרף פה, המטפלים, המנהלים, המחסנים, הם מרגישים שזו שליחות לאומית. אנחנו נוכיח שאנחנו יודעים לעשות את העבודה הכי טובה בעולם".
- אין אלמנט של תחרות? קופות החולים מקבלות כסף על כל מחוסן? "ממש לא. הכסף לא מעניין אותי ולא אמרו לי כמה כסף אקבל עבור החיסונים. אני בטוח שיכסו לנו את ההוצאות, אבל אנחנו בעניין של להוציא את ישראל מהמגפה. וזה לא סלוגן, זה אמיתי לגמרי. אנחנו משקיעים מעל ומעבר, פותחים מרכזים מחוץ למתקנים שלנו. בשלב הזה אני בכלל לא מסתכל על הצד הכלכלי".

מנהל מחוז מרכז בכללית: "לא חווים שום חוסר, הקצב מהיר"

ארז לוי סיפר באולפן ynet כי בקופת החולים כללית חוסנו יותר מ-360 אלף מבוטחים. "באשדוד חיסנו כ-6,000 איש, שזה כ-40% מאוכלוסיית היעד". לדבריו, בקופה לא חווים בשלב זה חוסרים במנות, "ומחסנים את אוכלוסיות היעד שלנו בדיוק לפי הנחיות משרד הבריאות. ההיענות נפלאה והקצב מהיר מאוד. מי שמגיע להתחסן היום, אנחנו כבר שומרים לו תור וחיסון לעוד 21 ימים".
4 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
(צילום: עידו ארז)

מתחסנים הבוקר: "לא יודעים לקראת מה הולכים, מקווים לטוב"

רגינה מאשדוד הגיעה הבוקר להתחסן נגד הנגיף, וסיפרה ל-ynet על השמחה שמלווה אותה ברגע הזה. "אנחנו לא יודעים לקראת מה אנחנו הולכים, אבל מקווים לטוב. כבר שנה שאני רוצה לעשות את זה, להיות בטוחה שהכול עובר ולא יקרה שום דבר. זה נותן לי את הכוח להמשיך. אני מאוד מתגעגעת לנכדים שלי, רוצה להיות קרובה אליהם. שייתנו לי אנרגיות לחיות".
(צילום: בראל אפרים,עידו ארז, אבי חי, משי בן עמי)

רות ברוך, רכזת מבצע החיסונים בחיפה, סיפרה על הנעשה בשטח: "55 אלף כבר התחסנו מאז שהתחלנו ב- 21 בדצמבר. יש לנו 13 מקומות שבהם אנחנו מחסנים, בשבוע הבא נפתח עוד שישה מתחמים".
עוד סיפרה ברוך כי למרות בקשתם להגיע לנקודות החיסון אחרי זימון תור, "אנחנו נאלצים להכניס אנשים בלי תור כי אנחנו מרחמים עליהם. חבל, שיקבעו תור, יבואו, יתקבלו בזמן. אנחנו מחסנים רק את אוכלוסיית היעד. לעיתים, כשאנחנו יודעים שמגש אמור להיגמר, אנחנו מזמינים את אוכלוסיית היעד בתיעדוף הנוסף – אנשים עם דיכוי חיסוני, או אנשי הביטחון ומורים. הכול לפי הנחיות שאנחנו מקבלים. אנחנו עושים כל מאמץ לא להשמיד, חבל על כל מנה. היה לנו השבוע מקרה כזה, אז עשינו גיוס של המון אחיות, קראנו לאנשים ולא זרקנו את המנות".
אתמול אובחנו יותר מ-5,200 נדבקים חדשים בנגיף - ביום השלישי ברציפות - ושיעור החיוביים ממשיך להיות גבוה ועומד על 5.5%. כך לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר. בבתי החולים 639 חולים שמצבם קשה, וביממה החולפת נפטרו תשעה חולים. כ-800 אלף ישראלים כבר חוסנו, 150 אלף מהם ביממה החולפת.
בנוסף, 33% מאזרחי ישראל בני ה-60 ומעלה התחסנו - 476,148 בני אדם בסך הכול. 145,954 חוסנו מקבוצת הגילים 40-59 ו-41,237 מקבוצת הגילים 30-39.