חיסולו הדרמטי של "אבי הפצצה האיראנית", מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, היה הראשון מסוגו באיראן מאז 2012. אז התקופה הייתה מתוחה ביותר, וראש הממשלה בנימין נתניהו שקל אף לתקוף באיראן כדי לעצור את תוכנית הגרעין שלה.
החיסול אתמול (שישי) מגיע גם הוא בשעה של מתיחות גבוהה מול איראן, שמפרה את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ושממנו פרשה ארה"ב בהובלת הנשיא דונלד טראמפ. המתיחות רק גברה לאחר הפסדו של טראמפ בבחירות, ודיווחים שהנשיא היוצא שקל לתקוף באיראן לפני שיתפנה מהבית הלבן. להלן חיסולי המדענים האחרים שדווחו על אדמת הרפובליקה האיסלאמית.

מסעוד אל-מוחמדי

מדען הגרעין מסעוד אל-מוחמדי חוסל במטען שהופעל מרחוק בטהרן, ב-12 בינואר 2010. גורמי אופוזיציה איראניים אמרו כי הוא תמך בבחירות ב-2009 במועמד המתון יחסית מיר-חוסיין מוסאווי שהפסיד – לטענת האופוזיציה במרמה – לנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד.
זירת החיסול ליד איראן, אתמול

גורמים באיראן אמרו אמנם שאל-מוחמדי היה מדען גרעין, אך נטען שלא עבד עבור הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. אל-מוחמדי היה פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת טהרן.
גורמים מערביים אמרו כי הוא עבד צמוד לפחריזאדה שחוסל אתמול, וכן לצד פרידון עבאסי-דוואני. פחריזאדה ועבאסי-דוואני היו נתונים שניהם לסנקציות בינלאומיות עקב חלקם בתוכנית פיתוח הנשק הגרעיני של טהרן.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, באתרה של אוניברסיטת טהרן מפורסמת רשימה של מאמרים שכתב אל-מוחמדי, וממנה ניתן להבין שהמומחיות שלו הייתה פיזיקת חלקיקים תיאורטית, ולא אנרגיה גרעינית.

מג'יד שהריארי

מג'יד שהריארי, מרצה מאוניברסיטת שהיד בהשתי בטהרן, נהרג בפיצוץ ברכב שבו נסע בעיר, ב-29 בנובמבר 2010. לפי הדיווחים אז, ההתנקשות אירעה בצפון-מערב טהרן, כאשר אופנוענים הצמידו מטעני חבלה לכלי הרכב שבו נסע יחד עם מדען נוסף - אותו פרידון עבאסי-דוואני שהיה בקשר עם אל-מוחמדי. עבאסי-דוואני נפצע אז, וכך גם נשותיהם של השניים.
4 צפייה בגלריה
ד"ר מג'יד שהריארי
ד"ר מג'יד שהריארי
ד"ר מג'יד שהריארי. אופנוענים הצמידו מטען לרכב
באיראן אמרו אז כי ישראל או ארה"ב הן שעומדות מאחורי המתקפה. ראש הסוכנות לאנרגיה גרעינית באיראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי לשהריארי היה תפקיד באחד מהפרויקטים הגרעיניים "הגדולים ביותר" של הסוכנות, אך לא פירט מעבר לכך.

פרידון עבאסי-דוואני

עבאסי-דוואני ואשתו נפצעו כאמור במהלך חיסולו של מג'יד שהריארי. על עבאסי-דוואני, שעמד בראש המחלקה לפיזיקה באוניברסיטת האימאם חוסיין, הוטלו סנקציות בינלאומיות בשל חלקו, לפי גורמים במערב, במחקר שעסק בפיתוח כלי נשק גרעיניים.
שר המודיעין האיראני באותה עת, חיידר מוסלחי, אמר כי "הפעולה הטרוריסטית הזו בוצעה על ידי שירותי ביון כמו ה-CIA, המוסד וה-MI6". השר האיראני טען אז כי קבוצה נוספת שניסתה לבצע "פעולה טרוריסטית" כלשונו נעצרה. "הם הודו והם אומנו על ידי שירותי הביון הללו".
4 צפייה בגלריה
פרידון עבאסי בעת ששימש כראש סוכנות הגרעין. רק נפצע
פרידון עבאסי בעת ששימש כראש סוכנות הגרעין. רק נפצע
פרידון עבאסי בעת ששימש כראש סוכנות הגרעין. רק נפצע
(צילום: AFP)
בפברואר 2011 עבאסי-דוואני מונה לעמוד בראשות הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, אך לפי הדיווחים בתקשורת הממלכתית הוא סולק מהתפקיד כשנתיים וחצי לאחר מכן.

דריוש רזאי

דריוש רזאי בן ה-35 נורה למוות על ידי מתנקש במזרח טהרן ב-23 ביולי 2011. גם הוא היה מרצה באוניברסיטה ובעל דוקטורט בפיזיקה. דווח אז כי הוא חוסל בפתח ביתו על ידי מתנקשים שרכבו על אופנוע.
איראן טענה כי הוא לא היה קשור לתוכנית הגרעין, למרות דיווחים מוקדמים יותר בכמה כלי תקשורת שהוא לקח בה חלק.

מוסטפה אחמדי-רושן

אחמדי-רושן, מהנדס כימי בן 32, נהרג בינואר 2012 מפיצוץ מטען שרוכב אופנוע הצמיד לרכבו בטהרן. נוסע נוסף נהרג לאחר מכן בבית החולים, ועובר אורח נפצע. שיטת החיסול שלו הייתה דומה לזו שבה נהרג מג'יד שהריארי בנובמבר 2010.
4 צפייה בגלריה
מדען איראני חוסל מוסטפה אחמדי רושן עם נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד נתנז
מדען איראני חוסל מוסטפה אחמדי רושן עם נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד נתנז
מוסטפה אחמדי-רושן. ראש מחלקה בנתנז
איראן אמרה אז כי אחמדי-רושן היה מדען גרעין שפיקח על אחת המחלקות באתר העשרת האורניום בנתנז. הרשויות בה האשימו גם אז את ישראל ואת ארה"ב במתקפה.
פורסם לראשונה: 00:06, 28.11.20