4 צפייה בגלריה
נשים שנרצחו בשנת 2020
נשים שנרצחו בשנת 2020
אחת מתוך שלוש נשים שנרצחו התלוננה קודם לכן במשטרה. נשים שנרצחו ב-2020
הן היו קורבן לאלימות בן הזוג שלהן - וגם קורבן להפקרות של המדינה: אחת מתוך שלוש נשים שנרצחו בארבע השנים האחרונות התלוננה קודם לכן במשטרה. נתון זה מציג תמונת מצב מדאיגה על האופן בו מטופלות בישראל נשים שחייהן נמצאים בסכנה.
בין הנשים שהתלוננו וביקשו הגנה מפני בני הזוג נמצאות לא מעט קורבנות מהחברה הערבית. סיכוי לא מבוטל למשל שרצח וופאא עבאהרה השבוע, שבוצע על פי החשד על ידי בעלה לשעבר רביע כנאענה, יכול היה להימנע אם רק הייתה מקבלת את ההגנה המתאימה.
מתוך הכרה באפשרות שיפגע בה, היא הגיעה לדיוני הגירושין שלהם בבית המשפט מלווה בשוטרים, אך זה היה המקום היחיד בו סופקה לה הגנה. בן זוגה לשעבר מעולם לא עבר אבחון שאישר כי הוא כבר אינו מהווה סכנה עבורה.
במקרה אחר, ב-2019, נרצחה מריה טל. כמה שבועות לפני הרצח נעצר בעלה, שמואשם במעשה, בחשד לאלימות כלפיה. הוא שוחרר בתנאים מגבילים בלבד והורחק מביתם. באוגוסט השנה נרצחה נורה אלכעביה. בעלה, שמואשם ברצח, שהה באותו זמן במעצר בית בבית אחותו לאחר שתקף את בנם.
"משטרת ישראל מכירה את הרוצח הבא בשמו, היא יודעת איפה הוא גר ויודעת את מי הוא מתכוון לתקוף", אמרה יעל מרים סיני, מנהלת קשרי כנסת וממשל בשדולת הנשים. "הנשים האמיצות האלו מתלוננות, אבל המשטרה נכשלת בתפקידה - לספק הגנה וביטחון. יש מענים שאפשר לתת להן, כמו צווי התייצבות בתחנות משטרה או ביקורי פתע, אבל מעדיפים לסגור תיקים. מחזירים את הגברים הרוצחים הביתה וגורמים לנשים לחיות תחת איום כמו בכלא".
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
הפגנה בעראבה בעקבות רצח ופאא עבאהרה
"המשטרה מעדיפה לסגור תיקים". הפגנה נגד רצח נשים
(צילום: גיל נחושתן)
ממשטרת ישראל נמסר: "אלימות במשפחה הינה תופעה פסולה הדורשת טיפול והיערכות כלל-מערכתית במישור החברתי ובמישור הפלילי. מדי שנה מתקבלות יותר מ-22 אלף תלונות על עבירות בין בני זוג. המשטרה מטפלת בכל תלונה או מידע בתחום זה. תיקי החקירה מנוהלים באופן מקצועי, תחת פיקוח ובקרה ובשיתוף גופי האכיפה הרלוונטיים. בחקירת מקרי אלימות בין בני זוג פועלת המשטרה בכל הכלים המצויים ברשותה מכוח החוק ובהתאם לנסיבות המקרה: מעצרים, כתבי אישום, הוצאת צווי הרחקה ומענה משלים להגנה על קורבן העבירה בשיתוף גורמי הרווחה.
"לפני כשנה הושלמה הקמת 16 מחלקי משפחה ב-16 תחנות לשם יצירת מערך אחוד לטיפול בכלל העבירות המבוצעות במשפחה. בזכות פעילות של המשטרה לאורך השנים ניצלו חייהן של נשים רבות. מ-2018 ועד היום 25 נשים נרצחו על ידי בן זוג. עשר מהן הגישו תלונות קודמות. שלוש הגישו תלונות שנים רבות לפני הרצח. בגין תלונות של שש מהנשים בני הזוג הורשעו".