איך ישפיעו תוצאות הבחירות בישראל?
(צילום: אבי חי)

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יודה בכך באופן רשמי, אבל הוא היה שמח לראות את חברו דונלד טראמפ זוכה לקדנציה שנייה של ארבע שנים נוספות. טראמפ אמנם נתן לנתניהו צ'ק פתוח אחרי שמונה שנות עימותים עם ממשל אובמה, אבל זה לא אומר שהוא יזיל דמעה אם ביידן ינצח. אחרי הכל, יש חברות ארוכת שנים ביניהם וכימיה מצוינת. ערב הבחירות לנשיאות ארצות הברית – כך תשפיע זהות המנצח על היחסים בין ארה"ב לישראל.
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
11 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו ג'ו ביידן
דונלד טראמפ בנימין נתניהו ג'ו ביידן
טראמפ, נתניהו וביידן
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP, MCT)

הנשיא החדש ביידן

ג'ו ביידן הוא ידיד גדול של ישראל ומאמין במחויבות האמריקנים לביטחון ישראל ולשמירה על היתרון הצבאי האיכותי שלה. מבחינתו, התמיכה בישראל היא עמוקה, רגשית וכנה. הוא הוכיח את זה באינספור הצהרות פרו-ישראליות ותמיכה בחקיקה פרו-ישראלית בקונגרס.
בנושא הפלסטיני, ביידן מאמין בפתרון שתי המדינות ובהקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום ובביטחון לצד ישראל. לדעתו, הפתרון הזה צריך להוביל את המדיניות האמריקנית בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי וצריך לשמר אותו.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה ל מטוס הקמפיין שלו ב דלאוור לסבב עצרות
ארה"ב ג'ו ביידן עולה ל מטוס הקמפיין שלו ב דלאוור לסבב עצרות
ביידן. הנושא הפלסטיני לא יהיה בראש מעייניו
(צילום: AFP)
עם זאת, הנושא הישראלי-פלסטיני לא יהיה בראש סדר העדיפויות שלו. המנהיגות של אבו מאזן מתקרבת לסיום וקרבות הירושה בפתח, ממשלת ישראל לא מתפקדת כרגע וספק אם תוכל להיות פרטנר למשא ומתן, ובין נתניהו לאבו מאזן שורר חוסר אמון מוחלט. בשורה התחתונה – מים לא יצאו מהסלע הזה.
(צילום: עידן ארבל)

זאת בנוסף לכך שבשנה הראשונה שלו כנשיא, ביידן צפוי להתמקד בעיקר בנושאי פנים – המאבק בקורונה ואיחוי הקרעים בחברה האמריקנית. זה לא שהוא ימנע מעיסוק במדיניות חוץ, אבל הפלסטינים לא יהיו במקומות הראשונים. לפניהם מחכים בתור הנושא האיראני, נאט"ו, החזרת מנהיגות ארה"ב בנאט"ו, שיקום היחסים עם סין ונושאים נוספים.
אבל ביידן יבקש לשמר את פתרון שתי המדינות לימים טובים יותר, והמשמעות היא לעודד את הצדים לנקוט בצעדים חיוביים ולהימנע מצעדים חד-צדדיים. ניתן להעריך שממשל ביידן יקרא לישראל להימנע מהרחבת ההתנחלויות ולא לדבר עוד על סיפוח. מהפלסטינים הוא יבקש להימנע מצעדים שליליים כמו דה-לגיטימציה של ישראל, תשלום שכר למחבלים והסתה. ישראל יכולה לשכוח מהימים שבהם הממשל האמריקני מודיע על חוקיות ההתנחלויות, מרחיב הסכמים כך שיחולו על יהודה ושומרון וכן הלאה.
11 צפייה בגלריה
התנחלות אפרת ליד בית לחם
התנחלות אפרת ליד בית לחם
אפרת שבגוש עציון. ישראל יכולה לשכוח מממשל שמודיע על חוקיות ההתנחלויות
(צילום: AFP)
אנטוני בלינקן, יועצו המדיני של ביידן ואחד המועמדים לתפקיד מזכיר המדינה, אמר שלביידן אין כוונה להחזיר את השגרירות האמריקנית מירושלים לתל אביב. עם זאת, ההערכה היא שביידן יורה להקים מחדש את הקונסוליה שהייתה אחראית על היחסים עם הפלסטינים. הקונסוליה פעלה בירושלים ובתקופת טראמפ הפכה לשלוחה של השגרירות האמריקנית וחדלה מלטפל בפלסטינים. לא ברור אם הקונסוליה תוצב שוב ירושלים או בשטחי יהודה ושומרון.
ביידן מתכוון גם לחדש את הסיוע הכספי לפלסטינים, שהופסק בימי טראמפ, ולפתוח מחדש את השגרירות הפלסטינית בוושינגטון. כל הצעדים הללו נועדו כדי להחזיר את האמון הפלסטיני בארה"ב כמתווך הוגן.
11 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות
חתימת ההסכמים עם האמירויות ובחריין. ממשל ביידן ינסה לנצל את המומנטום של ההסכמים שנחתמו
(צילום: רויטרס)
ממשל ביידן יחבק את מדיניות הנורמליזציה האזורית של טראמפ כלפי ישראל, וינסה לנצל את המומנטום של הסכמי השלום והנורמליזציה שכבר נחתמו. ביידן יפעל לעודד מדינות ערביות ומוסלמיות להמשיך את תהליך הנורמליזציה עם ישראל, אך ינסה לרתום אותו ליצירת מומנטום חיובי לפתרון שתי המדינות ולשילוב הפלסטינים בדיאלוג.
ההערכה היא שהסעודים שומרים את ההחלטה אם לנרמל את היחסים עם ישראל לאחר שתיקבע זהות הנשיא האמריקני הבא, בין אם זה יהיה טראמפ או ביידן. אם סעודיה תסכים לנרמל את היחסים עם ישראל זו תהיה מתנה גדולה לביידן ולמורשת שלו. הסעודים עשויים ללכת בעקבות איחוד האמירויות ולבקש גם הם עסקה לרכישת מטוסי F-35. זה יעמיד בדילמה קשה את ביידן והדמוקרטים, שהסתייגו ממכירת המטוס למדינות המפר. התקדים עם איחוד האמירויות יקשה לביידן לסרב, בייחוד כשהוא ינסה להושיט יד לאיראן.
ביידן צפוי לשקם גם את הקשרים של ארה"ב עם מדינות אירופה, מה שאומר בעקיפין גם הגדלת המעורבות האירופית בתהליך השלום במזרח התיכון, מעורבות שנבלמה בבוז בתקופת טראמפ.
11 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
רוחאני. הנושא האיראני צפוי להיות במקום גבוה במדיניות החוץ
(צילום: AFP)
הגרעין האיראני צפוי להיות במקום גבוה במדיניות החוץ של הממשל החדש. ביידן הצהיר שאם איראן תחזור לציות מלא להסכם הגרעין, ארה"ב תצטרף אליו מחדש, ובמשתמע תסיר את הסנקציות. רק לאחר מכן ממשלו ינהל משא ומתן עם איראן ויעבוד עם בנות הברית כדי לסכם על "חיזוק והארכת תוקף" סעיפי ההסכם".
במקביל, ארצות הברית תתייצב נגד הפעולות מערערות היציבות של איראן, והאיומים שהיא מצביה על האזור, ותמשיך להפעיל סנקציות ממוקדות נגד איראן בעקבות הפרת זכויות אדם, תמיכה בטרור ופיתוח טילים.
ביידן סבור שהסנקציות יהיו יעילות רק אם ארצות הברית תיתפס שוב כפרטנר אמין ותדע לעבוד ביחד עם הקהילה הבינלאומית. זה מחייב התייעצות קרובה עם ישראל ומדינות המפרץ, ועומד בניגוד לעמדת ממשל טראמפ שנסוג מההסכם, בודד את ארה"ב, וגרם לכך שאף מדינה לא הסכימה להצטרף לאמברגו על איראן. ביידן ינסה להיות נוקשה יותר מאובמה כלפי האיראנים וינסה להכניס שיפורים בהסכם.
11 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן, ארכיון
נתניהו וביידן, ארכיון
נתניהו וביידן, ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הקשר האישי בין נתניהו לביידן: כשנתניהו שירת כציר בשגרירות בוושינגטון, הוא וביידן הפכו לחברים קרובים. אנשים בסביבתו של ביידן סיפרו שמדובר בחברות אמיתית, וכי יש כימייה מעולה ודינמיקה טובה ביניהם. "הם יודעים לדבר בכנות, ולדון על חילוקי דעות ברוח ידידותית".
לפי אותם גורמים, ביידן מעריך מאוד את הדמוקרטיה הישראלית ויעבוד עם כל מי שהישראלים יבחרו שיעמוד בראש הממשלה. בסביבתו של ביידן הוסיפו כי "אין לנו ספק שהוא יוכל לעבוד בצורה טובה וקונסטרוקטיבית עם כל מנהיג ישראלי, כולל נתניהו".
שיקום הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית: ניצחון של ביידן יהיה הזדמנות חשובה של ישראל לשקם את יחסיה עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב כדי לחזור למדיניות של תמיכה דו-מפלגתית בישראל, שבתקופת נתניהו הגיעה לשפל של כל הזמנים. ישראל מעולם לא הייתה נושא כל כך שנוי במחלוקת בפוליטיקה האמריקנית.
בהקשר הזה לישראל יש בת ברית נוספת בבית הלבן – קמלה האריס, סגנית הנשיא המיועדת, שנשואה ליהודי ושהתבטאה בעבר בתפקיד המיוחד שיש לה בחיזוק הזרם המרכזי במפלגה, בכל מה שנוגע לישראל.
11 צפייה בגלריה
קמלה האריס אירוע בחירות ב פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב
קמלה האריס אירוע בחירות ב פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב
האריס. בת ברית נוספת של ישראל בבית הלבן
(צילום: AFP)
אם בידן אכן ינצח בבחירות לנשיאות, עולה השאלה איזה תפקיד בממשל יקבלו הפרוגרסיביים שמובילים את הקו הביקורתי נגד ישראל כמו ברני סנדרס ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז, והאם ייתן להם ולדומיהם דריסת רגל בנושאים שיש להם השלכות בישראל, כמו חברות בוועדת ההקצבות, ועדת החוץ ועוד.
תקופת הביניים בין הבחירות להשבעת הנשיא הבא: אם ביידן ינצח קיימת אפשרות שממשל טראמפ ינסה להוביל צעדים בנושא הפלסטיני, כדי לקבוע עובדות בשטח שיהיו להן השלכות גם אצל ממשל ביידן. זאת כנקמה אמריקנית על החלטת מועצת הביטחון נגד חוקיות ההתנחלויות, שעברה בעידוד ממשל אובמה, שנמנע מהטלת וטו עליה, אחרי נצחונו של טראמפ אך לפני ההשבעה. ההחלטה הזו נחשבה לאקורד הסיום של ממשל אובמה וסטירת לחי לנתניהו. אפשר להניח שהימין הישראלי ילחץ על טראמפ לקבוע בתקופת התפר הזו עובדות בשטח.
אחת האפשרויות שנבחנות על ידי ממשל טראמפ היא לתרגם את עסקת המאה למזכר הבנות או חילופי מכתבים בין ממשל טראמפ לממשלת נתניהו – בניסיון לקשור את ידי ממשל ביידן ולנסות להפוך את עסקת המאה למדיניות אמריקנית רשמית וגישה מוסכמת בין ישראל לארה"ב.
עם זאת, הדבר דומה למכתבו של הנשיא לשעבר בוש לראש הממשלה שרון באפריל 2004, שבו הביע תמיכה בתוכנית ההתנתקות. בעוד ששרון ואנשיו הציגו את המכתב כהכרה אמריקנית בגושי ההתיישבות, הממשל האמריקני ייחס למכתב חשיבות פחותה וממשל אובמה התנער ממנו. לפי גורמים בקמפיין ביידן, מכתב כזה או מזכר הבנות לא יחייב את ביידן, וספק אם יהיה לו אפקט.
11 צפייה בגלריה
אריאל
אריאל
אריאל. ממשל טראמפ יכיר בריבונות ישראלית בחלקים ביהודה ושומרון בתקופת המעבר?
(צילום: AFP)
אפשרות נוספת, אך לא בסבירות גבוהה, היא שממשל טראמפ ילך צעד נוסף מעבר להצהרת פומפאו בדבר חוקיות ההתנחלויות, ויודיע בתקופת הביניים על הכרה בריבונות ישראל על חלקים ביהודה ושומרון. סביר שהאופציה של סיפוח בתקופת הביניים לא תהיה ריאלית, זאת בשל המחויבות האמריקנית לאיחוד האמירויות לעצור את הסיפוח למשך 3-4 שנים לפחות.
ניתן להעריך שממשל טראמפ ילחץ על הסעודים לנרמל את יחסיהם עם ישראל בתקופת הביניים, אבל רוב הסיכויים שהסעודים לא יתנו מתנה כזו לנשיא שהוא ברווז צולע ויעדיפו לתת אותה לביידן.

ארבע שנים נוספות של טראמפ

אם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ יזכה בקדנציה נוספת, הוא ינסה להמשיך את המומנטום של מדיניות הנורמליזציה עם ישראל, שאותה הוביל, ויפעל להביא מדינות נוספות במזרח התיכון ובאפריקה.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
טראמפ. ימשיך את המומנטום של מדיניות הנורמליזציה
(צילום: AP)
עיקר המאמץ יופנה לסעודיה, אך נראה גם מאמץ אמריקני לפריצת דרך מול עומאן. לטענת ד"ר מייק אוונס, יועצו האוונגליסטי של טראמפ, אם הוא ינצח שוב תהיה "ריצה מטורפת" של מדינות המפרץ הפרסי לנורמליזציה עם ישראל.
"יש דברים שהם צריכים מהנשיא – מטוסים", אמר. "הם מודאגים מאוד מהשיעים. קטאר ומדינות נוספות יבקשו לרכוש F-35 ואני מאמין שטראמפ ימכור להן. יהיו מלא מדינות שלא רק יבואו לעשות שלום עם ישראל, אלא גם יעבירו את השגרירות לירושלים. אלה יהיו זמנים מעניינים".
אוונס העריך כי סעודיה תתנה את נרמול היחסים שלה עם ישראל בהעברת השליטה על הווקף בהר הבית מירדן לסעודיה, אך לא ברור אם ישראל תסכים.
11 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר עם מוחמד בן סלמאן בסעודיה
ג'ארד קושנר עם מוחמד בן סלמאן בסעודיה
קושנר ומוחמד בן סלמן. עיקר המאמצים לנרמול עם ישראל יופנה לסעודיה
(צילום: רויטרס)
בנוגע לגרעין האיראני, טראמפ חזר והצהיר כי אם ייבחר לקדנציה שנייה הוא יגיע להסכם עם איראן "בתוך שבועות". בבסיס ההיגיון של טראמפ ניצבת ההערכה כי איראן ממתינה ומייחלת לבחירת ביידן וכי היא מבינה שלא תוכל לעמוד ארבע שנים נוספות בלחצים הפנימיים חסרי התקדים שגרמו הסנקציות.
עם זאת, אלוף-משנה במילואים אודי אבנטל, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, התריע כי אם טראמפ יהיה להוט מדי להגיע להסכם עם טהרן הוא עלול להתפשר על תנאי הסכם הגרעין המעודכן.
לדבריו, כדי להוכיח לעולם שהוא מסוגל לממש את הבטחת הבחירות שלו, טראמפ עלול להשיג "עסקה רעה" בראייה ישראלית. הוא ישווק עסקה כזו כ"שיפור דרמטי" לעומת ההסכם של הנשיא אובמה, גם אם בפועל היא לא תתקן באופן מהותי את ליקוייו החמורים.
11 צפייה בגלריה
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
עצרת של דונלד טראמפ פלורידה ארה"ב
טראמפ. כדי לממש את הבטחת הבחירות הוא עלול להשיג "עסקה רעה" עם איראן
(צילום: gettyimages)
במצב כזה, ישראל תתקשה מאוד לצאת נגד כל הסכם עם איראן שהנשיא טראמפ יסמוך עליו את ידיו ויזכה לתמיכה בינלאומית. בוודאי לאחר שטראמפ העביר את השגרירות האמריקנית לירושלים, הכיר בריבונות ישראל ברמת הגולן והביא להסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב.
אם טראמפ ייבחר שוב, המשטר האיראני צפוי לנסות להימנע מ"זחילה על ארבע" חזרה לשולחן המשא ומתן באופן שיציג אותו כחלש ולחיץ. סביר להניח שהוא יבקש לחזק את עמדת המיקוח שלו זאת באמצעות הרחבת היקף ההפרות ו"איכותן", זאת כדי לצבור קלפים למשא ומתן.
הלילה ומחר לפנות בוקר: משדרים מיוחדים ב-ynet עם כל התוצאות, הדיווחים והפרשנויות מהמוקדים בארה"ב ומהאולפן.