צור משה, המושב שנקי מקורונה
(צילום: עידו ארז)

ב-272 יישובים בישראל מתגוררים יותר מ-2,000 תושבים. על פי נתוני משרד הבריאות, רק 28 מהם הם "נקיים מקורונה" - איש לא נדבק בהם בנגיף מפרוץ המגפה בישראל, לפני יותר מארבעה חודשים. היישוב הגדול ביותר מביניהם הוא ריינה שבגליל התחתון. כמעט 17 אלף איש מתגוררים שם, 583 בדיקות קורונה בוצעו - וכולן יצאו שליליות. מתוך 28 היישובים, 26 הם מהמגזר הערבי ושניים בלבד הם יהודיים - ההתנחלות הר ברכה ומושב צור משה שבמועצה האזורית לב השרון.
במושב בוצעו 242 בדיקות - אף אחת מהן לא יצאה חיובית. צור משה, שנחשב לאחד המושבים הגדולים בארץ, עבר בשנים האחרונות תנופת פיתוח ולמושבניקים הוותיקים הצטרפו מאות משפחות בשכונות ההרחבה. כעת מתגוררים בו כ-3,800 תושבים. אמש (יום א') המושב שקק חיים. במרכז המסחרי החדש ובמגרש המשחקים נראו נערים ומבוגרים, כמעט כולם עטו מסכה על הפנים.
6 צפייה בגלריה
ליאור קציר
ליאור קציר
ליאור קציר מצור משה
(צילום: עידו ארז )
6 צפייה בגלריה
מושב צור משה
מושב צור משה
אפס נדבקים. צור משה
(צילום: עידו ארז )
6 צפייה בגלריה
מושב צור משה
מושב צור משה
(צילום: עידו ארז )
פנחס רוסו, יליד המושב שאביו היה ממקימי צור משה, אמר כי "אין קורונה היות שמקפידים על ההוראות. לקשישים יש פרלמנט כל יום שישי, והתעקשו איתם שהמפגש יהיה לפי ההוראות של שמירת מרחק, מסכות ונטילת ידיים. אם אתה רציני בנושא אז הציבור ממושמע והולך עם מסכות. כשאנשים עושים שטויות ומשלמים ביוקר אז נדבקים, זו מחלה איומה וקשה". בשטח המושב נמצא מעון לניצולי שואה, שם התגלו חוסים עם קורונה. למרות הקרבה אף אחד מהתושבים במושב לא נדבק. "במעון נמצאו חולים וזה לא עבר אלינו כי בודדו ישר את הנגועים", אמר רוסו.
משה צור גר 20 שנה במושב: "המודעות פה טובה מאוד. אם בכל המקומות היו ממושמעים כמו בצור משה ושומרים על הכללים של משרד הבריאות יכול להיות שגם שם שלא הייתה קורונה". ליאור קציר, יליד המושב ובעל חנות הממתקים "בלבלה" במרכז המסחרי, אמר כי "לחנות נכנסים רק עם מסכות. אם מישהו בא בלי מסכה אני אומר לו שייצא החוצה ויבוא עם מסכה". על המשבר הכלכלי הוא מוסיף: "בגל הראשון נפגעתי, בגל השני אותו דבר. פחות אנשים מגיעים".
גם בהר ברכה שבשומרון מספר הנדבקים עומד - לפחות בינתיים - על אפס. "ביישוב שלנו גרים כ-2,700 תושבים מכל הגילאים שעובדים בכל הארץ ולכן חשוב לנו להתאים את אורח החיים למציאות החדשה", אומר אילן פדינקר מהר ברכה. "הנהגת היישוב מעבירה את המידע והתושבים לוקחים את העניין ברצינות רבה. בעזרת השם ההקפדה על הכללים ניכרת בכל המרחב הציבורי, וכאשר היה צריך לסגור את בתי הכנסת או לצמצם את שיעורי התורה והפעילויות הקהילתיות עשינו זאת ללא עיכוב מתוך ההבנה שפיקוח נפש ובריאות הציבור היא המצווה המרכזית במציאות החדשה שלנו".
6 צפייה בגלריה
אילן והדס פדינקר תושבי הר ברכה
אילן והדס פדינקר תושבי הר ברכה
משפחת פדינקר מהר ברכה
6 צפייה בגלריה
ג'מיל בסול ראש מועצת ריינה
ג'מיל בסול ראש מועצת ריינה
ג'מיל בסול, ראש מועצת ריינה
6 צפייה בגלריה
מאזן עדוי ראש מועצת טורעאן
מאזן עדוי ראש מועצת טורעאן
מאזן עדוי ראש מועצת טורעאן
"יש הרבה בני נוער בהר ברכה ולא פשוט להקפיד על ההנחיות", מסביר יעקב וינברגר ממזכירות היישוב ומוסיף. "יחד עם רות רחמני מצוות החירום של מועצת שומרון עסקנו בהנגשת המידע על הנחיות הקורונה לכלל התושבים, למשפחות העולים שדוברים שפות זרות הצמדנו תושבים ותיקים שסייעו לתרגם ובדקו שהם מבינים ומקיימים את ההנחיות, עודדנו להמעיט במפגשים והתקהלויות שלא לצורך, במיוחד לאוכלוסיות בסיכון".
כאמור, רוב היישובים הנקיים מקורונה הם ערביים. הגדולים שבהם נמצאים בגליל התחתון. ראש מועצת ריינה ג'מיל בסול סיפר כיצד זה קרה: "אני וצוות רופאים חילקנו מסכות לתושבים, עשינו חיטוי לכל היישוב יותר משלוש פעמים, הקפדנו גם בבתי הספר ועל בדיקת החום לפני כניסת התלמידים. משרד הבריאות אמנם אפשר השתתפות של עד 20 מתפללים במסגדים, אבל אנחנו סגרנו אותם עד שיעבור המשבר. גם רוב החתונות נדחו, ואחרות צומצמו".
טורעאן, שם מתגוררים כ-15 אלף איש, הוא היישוב שנערכו בו הכי הרבה בדיקות מבלי שאחת מהן תהיה חיובית - 641 בדיקות שליליות. ראש המועצה מאזן עדוי אמר: "תודה לאל שזה ככה, אני מקווה שכולם יגיעו לתוצאה זו. אנחנו במעוצה המקומית ערכנו המון ישיבות בהשתתפות ועדת החירום, דאגנו שכל התושבים ישמרו על ההוראות. עשינו עבודה מדהימה ואנו ממשיכים בה. כולם באים עם מסכות, גם לכנסיות ולמסגדים. בזמן שראינו שביישובים אחרים מזלזלים בהוראות, אנחנו עשינו ההפך ודיברנו עם כל אדם שהפר את הכללים".
פורסם לראשונה: 23:00, 12.07.20