העימותים בבית שמש
(צילום: חדשות בית שמש )

אבנים הושלכו הבוקר (שלישי) לעבר מתנדב של המשטרה, שהגיע יחד עם שוטר אל תלמוד תורה בשכונת בעלז בבית שמש - שעל פי החשד פעל בניגוד להנחיות הסגר. מהמשטרה נמסר כי המתנדב הגיב בירי באוויר לאחר שחש סכנה לחייו. לא היו נפגעים בתקרית.
במשטרה אמרו כי בעת שהשוטר ניסה לאתר את מנהל המוסד החינוכי, החלה התקהלות סביב המתנדב שעמד סמוך לניידת - והמתקהלים יידו לעברו אבנים. כוחות משטרה נוספים הוזעקו למקום.
6 צפייה בגלריה
המשטרה מבצעת אכיפה במוסד חרדי בבית שמש
המשטרה מבצעת אכיפה במוסד חרדי בבית שמש
מקום התקרית בבית שמש
(צילום: חדשות בית שמש )
מדובר בתלמוד תורה של קהילת ויז'ניץ-מונסי בפינת הרחובות קדושת אהרון ואוהל יהושע. לאחר העימותים, שהגיעו כאמור עד לירי חי באוויר, השוטרים עזבו את המקום מבלי שהצליחו להביא לסגירת המוסד.
גורם חרדי בבית שמש ששמע את הירי הגיע מיד למקום והזדעזע, לדבריו, לראות את תרמילי הכדורים שנורו. "מבחינתנו זו חציית קו אדום, המשטרה שברה היום את הכלים", אמר. "בית שמש כבר ידעה הפגנות סוערות ואלימות הרבה יותר מהמחאה הקטנה והספונטנית שהייתה כאן עכשיו, ובכל זאת דבר כזה מעולם לא קרה - לא כאן ולא בשום עימות אחר בין חרדים לשוטרים. ירי חי באוויר? ועוד נגד ילדים? זה דבר חמור ביותר שאנחנו לא מבינים איך קרה כאן".
6 צפייה בגלריה
המשטרה מבצעת אכיפה במוסד חרדי בבית שמש
המשטרה מבצעת אכיפה במוסד חרדי בבית שמש
ירי לאוויר, ליד ילדים. בבית שמש
(צילום: חדשות בית שמש )
במסגרת אכיפת הסגר המהודק נרשמו בימים האחרונים כמה וכמה תקריות ועימותים בין כוחות המשטרה לבין תושבים ביישובים חרדיים. רק אתמול נעצרו עשרה בני אדם בעימותים באשדוד בין שוטרים לחרדים, בעקבות אכיפה שבוצעה שם נגד תלמוד תורה ("חיידר"), המקביל לבית ספר יסודי, שפעל בניגוד לתקנות. בהתקהלות שנוצרה שם, כך מסרה המשטרה, התפרעו מפגינים וחסמו כבישים. מעיריית אשדוד נמסר כי המתפרעים "תקפו את הביטחון העירוני באבנים ובמקלות". שלושה שוטרים נפצעו קלות וטופלו במקום.

אחרי העימותים באשדוד: תלמוד התורה ממשיך לפעול

היום ביקרנו בתלמוד התורה שניסיון האכיפה נגדו עורר אתמול את המהומות באשדוד, בישיבת גרודנא ברובע ג' בעיר. המקום פעל כרגיל, ומאות התלמידים שיצאו ממנו בתום יום הלימודים הרגיל נראו מופתעים מעט מהנוכחות התקשורתית שם. גם הוריהם לא הבינו על מה המהומה, וחלקם השווה בין המשך הלימודים במגזר החרדי להפגנות של מתנגדי נתניהו בבלפור.
העימותים אתמול באשדוד
(צילום: רועי עידן, אבי רוקח)

6 צפייה בגלריה
ישיבת גרודנא
ישיבת גרודנא
פועלים כרגיל. מחוץ לישיבה באשדוד
(צילום: אבי רוקח )
"הדימוי של הפרת הסגר בציבור החרדי נדוש", אמר מרדכי, ששלח הבוקר את שלושת ילדיו לבית הספר. "סולם הערכים של הציבור החרדי מושתת על סדרי עדיפויות וגדולי התורה קובעים מה יותר חשוב", הוסיף. "הנושא הבריאותי נמצא גם על שולחנם. אבל כשמול זה עומד חינוך הילדים, אז אולי צריך לתת לנו תעודת כבוד ששמרנו על חינוך ילדינו. אנחנו מאמינים שהתורה הזו שומרת עלינו והעדיפות ללמוד אותה גובר על כל דבר אחר".
אליהו, אב לבן אחד בתלמוד, אמר ל-ynet כי למרות העימותים אתמול הוא לא פחד לשלוח הבוקר את בנו. "אתמול באו השוטרים ועשו פה סרט, היום איפה הם? מה הם אוכפים קורונה רק בימי שני? כנראה שאתמול הם עלו על העץ, הבינו שטעו ולא באו היום".
הרב יחזקאל אברמוביץ', מהרבנים בישיבה הפועלת במקום, אמר כי לרגע הם לא חשבו לסגור את בית התלמוד, ואמר שאין להפסיק לימוד תורה. "אם המשטרה תרצה לבוא גם היום, אז היא מוזמנת שוב. אתמול הייתה פה אלימות ברברית של המשטרה, דבר שאין לו אח ורע בשום מקום, הם באו לקראת שעת סיום הלימודים ככה שהיא לא באה למנוע קורונה - אלא ליצור פרובוקציה".
ישראל, אף הוא אב לילד במוסד, אמר כי הוא לא מבין את ההתעניינות המשטרתית והתקשורתית במוסד החינוכי שלהם. "יש הרבה תלמודי תורה שפתוחים אז למה אלינו נטפלים? מי שהיה פה אתמול וראה את התמונות יודע שלמשטרה אין שום בעיה שנמות מכל סיבה אחרת, רק לא מקורונה". הוא הוסיף: "אם חוק זה חוק אז למה לוקחים ציבור מסוים כפרויקט ואומרים 'רק אתם לא'? יש תלמידי תורה נוספים. בבלפור אנחנו לא רואים אלימות כמו שראינו אתמול".
6 צפייה בגלריה
עמיתים בין חרדים למשטרה באשדוד
עמיתים בין חרדים למשטרה באשדוד
העימותים אתמול באשדוד. "למשטרה אין שום בעיה שנמות מכל סיבה אחרת, רק לא מקורונה"
(צילום: אבי רוקח)
6 צפייה בגלריה
עמיתים בין חרדים למשטרה באשדוד
עמיתים בין חרדים למשטרה באשדוד
(צילום: אבי רוקח)
6 צפייה בגלריה
עמיתים בין חרדים למשטרה באשדוד
עמיתים בין חרדים למשטרה באשדוד
(צילום: אבי רוקח)
מוקדם יותר הגיע למקום יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, וקיים מסיבת עיתונאים מאולתרת מול תלמוד התורה ומתח ביקורת על כך שלא הוציאו צו סגירה ל"פורעי החוק", כלשונו, שהשתתפו לדבריו ב"הפעלת אלימות ברוטלית" נגד שוטרים.
מערכת החינוך במגזר החרדי לא פועלת ברובה בסגר הנוכחי, ועברה גם היא ללמידה מרחוק. אולם ההנחיה של הרבנים הבכירים בנוגע לכך לא הוצגה כהוראה מחייבת. תלמודי התורה של הפלגים הקיצוניים ממשיכים לפעול, ושלשום אף הותקף צלם ynet כשתיעד את הפעילות של תלמוד תורה במודיעין עילית.
בבתי הכנסת במגזר החרדי המצב מורכב יותר מאשר מוסדות החינוך, שכן מבחינת חרדים רבים האיסור המוחלט על קיום מנייני תפילה בחללים סגורים והגבלת התקהלויות לעד עשרה בלבד (שהוא מספר המינימום למניין) בשטחים פתוחים - הופכים את התקנה ל"גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה".
את התוצאה ניתן היה לראות בימים האחרונים, עם שורה של הפרות בריכוזי המגזר. בחלק מהמקרים בוצעה אכיפה, אך ככל שהסגר הופך ל"שגרה" - המשטרה מתקשה לאתר את כל אחד מאלפי המניינים בבתי כנסת ו"שטיבלך" שכונתיים. במגזר החרדי נרשם שיא חיוביים יומי לקורונה בשבת האחרונה, שעמד על כ-3,500 מאומתים.