העיתון ניו יורק טיימס דיווח היום (ג') שרודי ג'וליאני, עורך דינו של דונלד טראמפ, שוחח בשבוע שעבר עם הנשיא היוצא על אפשרות לקבל "חנינה מקדימה" מהנשיא לפני שיעזוב את הבית הלבן. לפי שני גורמים אמריקנים שבקיאים בפרטים זו לא הייתה השיחה הראשונה בין טראמפ לג'וליאני על האפשרות לחנינה מראש. לא ידוע מי העלה כעת את הנושא. לפי אחד הגורמים טראמפ לא ציין בשיחה עם ג'וליאני מה בכוונתו לעשות.
לא ברור מה העבירה הפדרלית שג'וליאני חושש שמסכנת אותו בהעמדה לדין. ג'וליאני, שמנהל את המאבק המשפטי של הנשיא בניסיון לבטל את תוצאות הבחירות, היה תחת חקירה בקיץ שעבר. תובעים פדרליים ממנהטן בחנו את הקשרים העסקיים שלו באוקראינה ואת תפקידו בהדחת השגרירה האמריקנית בקייב - על רקע פרשת אוקראינה-גייט והליך ההדחה נגד טראמפ. רוברט קוסטלו, עורך דינו של ג'וליאני, אמר שג'וליאני לא מודאג מהחקירה, מכיוון שהוא לא עשה דבר שלא כשורה.
1 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
טראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר
(צילום: EPA)
לפי "ניו יורק טיימס" חנינה מקדימה היא דבר חריג מאוד – אך לא חסר תקדים. ג'ורג' וושינגטון העניק חנינה למתכנני "מרד הוויסקי" בפנסילבניה והציל אותם מהעמדה לדין באשמת בגידה. ג'רלד פורד חנן את ריצ'רד ניקסון, שהתפטר מתפקיד הנשיא בעקבות פרשת ווטרגייט, וג'ימי קרטר העניק חנינה מקדימה לאלפי אמריקנים שהתחמקו מגיוס במלחמת וייטנאם.
בשבוע שעבר העניק טראמפ חנינה למייקל פלין, מי שכיהן לזמן קצר כיועץ לביטחון לאומי בממשלו. פלין הודה ששיקר ל-FBI במהלך החקירה על ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016. המהלך של טראמפ היה שנוי במחלוקת: מדובר בחנינה המשמעותית ביותר שהעניק טראמפ בימי נשיאותו, והיא מצטרפת לשורה של חנינות והקלות-בעונש שנתן למקורביו. בעקבות הענקת החנינה העריכו בארה"ב שטראמפ ינצל את השבועות האחרונים שלו בבית הלבן ויעניק חנינות נוספות למקורבים שלו. ג'ו ביידן יושבע לנשיאות ב-20 בינואר.