תיעוד: המשחק המסוכן של מפעילי הכטב"מ

אירוע יוצא דופן בחומרתו התרחש באחרונה באחת היחידות האיכותיות של צה"ל ורק במזל הסתיים ללא הרוגים או פצועים קשה, כמו במסורת האסורה של הקפיצה מהאמר במגלן, שהובילה לפציעתו הקשה של הלוחם עילי חיות.
מפקדים במסלול ההכשרה של יחידת "רוכב שמיים", שמפעילה את כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ) עבור יחידות השדה, הורו לצוות לוחמים במסלול – כחלק ממשחק שככל הנראה היה למסורת ביחידה – לנסות לתפוס את המטוס הזעיר ללא טייס (מזל"ט) בידיים לפני נחיתתו, תוך הבטחה שמי שיצליח לעשות זאת יזכה לפרס של חופשה ארוכה יותר בבית.
"מי שיתפוס את הכטב"מ לפני הנחיתה ייצא 'רבעוש' (ביום רביעי) הביתה", הודיעו המפקדים, והלוחמים הצעירים לא היססו ומיהרו להשתתף במשחק המסוכן. שניים מהם נפצעו באורח קל מאוד, והמקרה לא דווח לאיש. בדרך לא דרך הגיעו הפרטים לאחד המפקדים הבכירים בצה"ל ודרכו לתחקיר ביחידה, שאותו ניהל קצין תותחנים ראשי שאליו כפוף המערך.
3 צפייה בגלריה
 המשחק המסוכן של מפעילי הכטב"ם: מפקדים נשלחו למאסר
 המשחק המסוכן של מפעילי הכטב"ם: מפקדים נשלחו למאסר
הכטב"מ מנמיך
3 צפייה בגלריה
 המשחק המסוכן של מפעילי הכטב"ם: מפקדים נשלחו למאסר
 המשחק המסוכן של מפעילי הכטב"ם: מפקדים נשלחו למאסר
הניסיון לתפוס אותו
"זה פשוט טירוף, סכנת נפשות. גם ברור לי שזה לא היה אירוע חד-פעמי", אמר אתמול קצין שמשרת במערך. "אין שום הבדל בין המסורת המטופשת הזו לבין מה שקרה במגלן, כשביקשו מהלוחמים לקפוץ מהאמר, ורק כשעילי חיות נפצע והפך למשותק זה הופסק".
בגלל החשש הזה החליט קצין תותחנים ראשי, תת-אלוף נרי הורוביץ, למנות קצין בודק שיבחן לעומק את הנורמות ביחידת "רוכב שמיים" ובכלל מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים.
במקביל החליט תא"ל הורוביץ על צעדי ענישה חמורים: המפקדים המעורבים במקרה – קצין ושני מ"כים – נשפטו ונשלחו ל-20 ימי מחבוש. החיילים שהשתתפו ולא עצרו את המשחק המסוכן הודחו מהמסלול. "מדובר באירוע חמור וחריג שהתרחש לפני כחודש וחצי ואינו עולה בקנה אחד עם פקודות וערכי צה"ל", נמסר אתמול מדובר צה"ל בתגובה. "המקרה תוחקר באופן מעמיק על ידי המפקדים וננקטו צעדים פיקודיים ומשמעתיים כנגד כלל המעורבים. בנוסף, קצין התותחנים הראשי מינה קצין בודק שתפקידו לבדוק את הנורמות במערך הכטב"מ. המפקדים המעורבים במקרה (קצין ושני מ"כים) נשפטו וקיבלו 20 ימי מחבוש, החיילים המעורבים הודחו מהמסלול".
3 צפייה בגלריה
הפעלת רוכב שמיים. ארכיון
הפעלת רוכב שמיים. ארכיון
הפעלת רוכב שמיים. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
גורם צבאי בכיר אמר כי הכטב"מ, שהוא למעשה מזל"ט, שוקל כ-9 ק"ג. כשהוא ניגש לנחיתה, הוא מנווט בגובה נמוך אל הנקודה המדויקת שבה המפעיל מסמן לו לנחות, וכאשר הוא מעליה, הכטב"מ נעצר באוויר בגובה כמה עשרות מטרים, פותח כרית אוויר גדולה, ונוחת עליה. משקל הכטב"מ מכפיל את עצמו פי 30 בנחיתה לכדי 270 ק״ג. המשמעות היא שכלי כזה שנוחת ישירות על אדם, שקול למכה בכוח של 270 ק"ג. סכנה נוספת היא פגיעה באדם באמצעות חלק חד דוגמת הכנף או המדחף. בסרטון בפתח הכתבה נראה שהחייל תופס את הכטב"מ נפגע בידו והמטוס מפספס אותו ונוחת לידו.
יחידת "רוכב שמיים" ממוקמת במחנה רמון בדרום, אך האירוע החמור התרחש בשלב ההכשרה, שנערך בבסיס שבטה. היחידה עוסקת בהפעלת כלי טיס בלתי מאויש טקטי מתוצרת "אלביט". צוותים מהיחידה חוברים לכוחות היבשה – בעיקר גורמי מודיעין, אש ואיסוף – במטרה לספק מודיעין חזותי לדרג הלוחם. הכטב"מ נישא על גב הלוחמים ומורכב בשטח בעת הצורך, דקות טרם העלייה לאוויר. מדובר ביחידה צעירה ואיכותית שרוב פעילותה חשאית והלוחמים שנבחרים לשרת בה נחשבים לאיכותיים. לאחר צעדי הענישה המחמירים שבהם נקט תא"ל הורוביץ היו אנשי מילואים ביחידה שניסו לדרוש את שחרור המפקדים מהכלא וקבלו על הענישה, אך בצה"ל לא מצמצו הפעם. באירוע הזה ניכר שהופקו לקחים מפרשת עילי חיות, מבחינת הטיפול המהיר והענישה. כשחיות נפצע כל שרשרת הפיקוד לא רק שנוקתה, אלא גם קודמה באופן מהיר וחריג.
בעת פציעתו של חיות הרמטכ"ל היה גדי איזנקוט ולא כוכבי, והוא הודה בטעות שבניהול התחקיר. מנגד, הרמטכ"ל כוכבי העניק פרס למפקד מגלן באותה עת רועי צוויג וקידם אותו אחרי שני תפקידים בלבד לתפקיד מפקד חטיבה, בצעד שעורר ביקורת רבה בצבא ושכנראה ידובר בו עוד בקרוב. בימים האחרונים הציג קצין תותחנים ראשי את ממצאי תחקיר התקרית ביחידת "רוכב שמיים" לכלל מפקדי החיל ואמר להם: "לא ניתן לאירוע כזה לעבור לידנו. זה אירוע מטופש שעלול היה לעלות בחיי אדם. אלה לא הסטנדרטים שלנו ומחובתנו לבדוק שאין עוד אירועים כאלה".