יום לאחר שפיטר במפתיע את שר ההגנה שלו, הנשיא היוצא דונלד טראמפ מינה עוד שלושה מנאמניו לתפקידי מפתח בפנטגון. המהלך, לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, מעורר חשש בקרב גורמי ביטחון משינויים דרמטיים שהנשיא עלול לבצע בימיו האחרונים בתפקיד.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. מסרב להכיר בהפסד, אבל נערך לפינוי מהבית הלבן?
(צילום: רויטרס)
ביידן: מביך שטראמפ לא מודה בהפסד

טראמפ, נזכיר, פיטר ביום שני את שר ההגנה מארק אספר, יומיים בלבד אחרי ההכרזה של הרשתות האמריקניות על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות, ניצחון שבו טראמפ מסרב להכיר. לפי הדיווחים בארה"ב, טראמפ זעם על אספר בעקבות חילוקי דעות שהתגלעו בין השניים, כמו התנגדותו של אספר לשליחת חיילים לרחובות כדי לדכא את המהומות שפרצו בקיץ, בשולי המחאה נגד גזענות.
נראה שטראמפ לא הסתפק בפיטוריו, והלילה (בין שלישי לרביעי) הודיע ממשלו על שלושה מינויים נוספים בצמרת משרד ההגנה, אחרי הדחה או התפטרות של כמה מהבכירים בה. כל השלושה נחשבים לנאמנים אדוקים של טראמפ, ואחד מהם אף הכריז בעבר שקודמו, ברק אובמה, היה "טרוריסט".
בוושינגטון תוהים מה מתכנן טראמפ בשבועות שנותרו לו בתפקיד, וחלק מהפרשנים מעלים את האפשרות שינסה לממש הבטחות שטרם הצליח להגשים – כמו החזרת כלל החיילים האמריקנים מאפגניסטן. טראמפ כבר החזיר משם אלפי חיילים, וכעת נמצאים בה רק כ-4,500 חיילים – המספר הנמוך ביותר מאז שלביה הראשונים של המלחמה שפרצה לאחר פיגועי 11 בספטמבר.
3 צפייה בגלריה
מרק אספר, שימונה למזכיר ההגנה של ארצות הברית
מרק אספר, שימונה למזכיר ההגנה של ארצות הברית
אספר. הוא וצוותו התנגדו לנסיגה מוקדמת מדי מאפגניסטן
(צילום: AFP)
בעבר הבטיח טראמפ להחזיר את הכוחות הנותרים עד חג המולד, כלומר כבר בחודש הבא, אך בפנטגון הביעו התנגדות לכך כיוון שלא כל התנאים בהסכם עם הטליבאן יושמו. רשת CNN דיווחה הלילה כי הבית הלבן ממוקד כעת בסגניו של שר ההגנה המודח, כיוון שגם הם, לצד אספר, התנגדו לנסיגה זריזה מאפגניסטן. אחרים בארה"ב העלו אפשרות שטראמפ עשוי גם לשלוח בסופו של דבר חיילים לרחובות, אם יפרצו מהומות בשבועות הקרובים.
הנשיא הנבחר ביידן מתעקש שסירובו של טראמפ להכיר בניצחונו, וכן מה שמסתמן כניסיון מכוון להקשות על פעילותו של צוות המעבר שלו, לא יפריעו להכנות שלו כעת לכניסה לתפקיד. עם זאת, הדמוקרטים מביעים חשש שהטלטלה שחווה כעת הפנטגון תפגע בהעברה חלקה של השלטון, בצהריו של 20 בינואר 2021. גורם ביטחוני ששוחח עם CNN הזהיר: "זה מפחיד, זה מטלטל. אלו מהלכים של דיקטטור".
אחד המינויים שמעוררים תרעומת נרחבת הוא זה של הגנרל לשעבר אנתוני טאטא, שבשנים האחרונות היה אורח קבוע ברשת "פוקס ניוז" והביע תמיכה נחרצת בטראמפ. בעברו כמה וכמה התבטאויות פרובוקטיביות. כך למשל, בציוץ ב-2018 טען כאמור כי אובמה היה "מנהיג טרוריסטי", והתייחס אליו כאל מוסלמי. הציוץ הזה, ואחרים, הוסרו בהמשך.
התבטאויות אלו הן אולי הסיבה שמינויו של טאטא לתפקיד שאליו מונה כעת, תת-שר ההגנה לנושאי מדיניות, נכשל באוגוסט האחרון. מדובר בתפקיד שדורש את אישור הסנאט, אך שם הייתה התנגדות דו-מפלגתית למינויו. לפי ההודעה הלילה של הפנטגון, טאטא אמנם יקבל את סמכויותיו של תת-שר ההגנה בפועל, אך לא יישא את תואר התפקיד.
3 צפייה בגלריה
פנטגון משרד ההגנה האמריקני ב ארה"ב ארכיון 2008
פנטגון משרד ההגנה האמריקני ב ארה"ב ארכיון 2008
הטלטלה תפגע במעבר הנשיאותי? הפנטגון
(צילום: AP)
מינוי נוסף שהוכרז הוא של קאש פאטל, שישמש כראש הסגל של שר ההגנה בפועל שמינה טראמפ במקומו של אספר המודח, כריסטופר מילר. פאטל, שהיה יועץ לענייני לוחמה בטרור במועצה לביטחון לאומי, שימש בעבר כעוזרו של המחוקק הרפובליקני דווין ניונז, מבעלי בריתו החשובים ביותר של טראמפ בבית הנבחרים. ב-CNN ציינו כי שמו של פאטל הוזכר בחקירת פרשת "אוקראינה-גייט" שהובילה למשפט ההדחה של טראמפ. לפי החקירה שהובילו הדמוקרטים בבית הנבחרים, פאטל היה קשור להחלטה של הממשל לעכב סיוע כספי לקייב בשנה שעברה, לכאורה כדי ללחוץ עליה לפתוח בחקירות שיביכו את ביידן.
המינוי השלישי שהוכרז הוא של עזרא כהן-ווטניק, שישמש כתת-שר ההגנה בפועל לענייני מודיעין. גם כהן-ווטניק עבד בעבר עבור ניונז, וב-2017 סייע לו לפי דיווחים להשיג מסמכים מודיעיניים שבאמצעותם קידם המחוקק הרפובליקני טענות שהמודיעין האמריקני ריגל באופן אסור, לכאורה, אחרי הקמפיין של טראמפ.
בסוכנות הידיעות AP הדגישו כי לא ברור כמה השפעה תוכל להיות לנאמניו של טראמפ בתפקידים הבכירים הללו, במיוחד לאור הביורוקרטיה המאסיבית הקיימת בפנטגון. הדמוקרטים, עם זאת, מביעים חשש כבד. "קשה להפריז בסכנה שיש בחילופי תפקידים בצמרת משרד ההגנה, בתקופה של מעבר נשיאותי", אמר אדם סמית', דמוקרט שעומד בראש ועדת שירותי החימוש בבית הנבחרים. "ההתפטרות של איש המקצוע הבכיר בפנטגון האחראי על נושאי מדיניות, יום אחרי ששר ההגנה סולק, עלולה להוות התחלת תהליך של ריקון מתוכן של הפנטגון – דבר שצריך להדאיג את כל האמריקנים".
גורם ביטחוני בכיר שצוטט ב-CNN ציין כי לעת עתה נראה ש"סיימנו עם עריפות הראשים", אך בימים האחרונים עלו תהיות גם באשר לעתידם של ראש ה-CIA ג'ינה האספל וראש ה-FBI כריסטופר ריי. טראמפ ואנשיו הביעו לאחרונה תסכול מהאספל, והאשימו אותה בהתנגדות לפרסום מסמכים שהם סבורים כי יחשפו את ה"דיפ סטייט" – מנגנון פנים-ממשלתי שקיים לטענת תומכים רבים של הנשיא היוצא, ומטרתו לכאורה לסכל את מדיניותו.