2 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל במוצבים ברצועת הביטחון בדרום לבנון
חיילי צה"ל במוצבים ברצועת הביטחון בדרום לבנון
חיילי צה"ל ברצועת הביטחון בדרום לבנון
(צילום: דוד רובינגר)
הרמטכ"ל אביב כוכבי אימץ היום (ד') את ההמלצה להעניק אות מערכה לתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון, כפי שגיבשה הוועדה בראשות הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז. כוכבי תיאר את ההחלטה, שעדיין כפופה לאישור שר הביטחון בני גנץ ושל ועדת הטקסים של השרים, כ"צעד חשוב וערכי, המבטא הוקרה עמוקה לשירותם של דורות רבים אשר הגנו על גבולה הצפוני של המדינה ואזרחיה".
הוועדה המליצה להכיר בתקופת הלחימה בלבנון בין השנים 2000-1982 כמערכה שתיקרא "המערכה ברצועת הביטחון בלבנון" וקראה לקבוע אות מערכת ללוחמים שהשתתפו בלחימה או במאמץ הנלווה אליה לפי עקרונות וקריטריונים שייקבעו בהמשך - ולא לכל המשרתים בצבא באותן השנים.
2 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי. "הוקרה לשירותם של דורות רבים"
(צילום: אפי שריר)
הוועדה מונתה על ידי הרמטכ"ל לפני מספר חודשים, באישור שר הביטחון בני גנץ, ובין חבריה שגיבשו את ההמלצה: נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס; ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז; מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון, אלוף יעקב בנג'ו, מפקד המכללות הצבאיות אלוף איתי וירוב, אלוף (מיל') עידו נחושתן, אלוף (מיל') משה קפלינסקי, אלוף (מיל') גיורא איילנד ותת-אלוף (מיל') סוזי יוגב.
נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר כי "החלטת הרמטכ"ל להעניק אות מערכה לתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון היא צעד ראוי וחשוב המהדהד את הערכת העם כולו אל מסירותו של דור לוחמים על הגנת גבולה הצפוני של מדינת ישראל. לוחמים, אשר ראו מול עיניהם במוצבים ובקרבות, את משימת ההגנה על יישובי הצפון, לחמו במערכה ולעתים לא שבו ממנה".
שר הביטחון בני גנץ אמר: "שירתתי 22 שנים בלבנון ואני מכיר דרך הרגליים את הייחודיות של השירות באזור. עם כניסתי לתפקיד, הנושא הובא בפניי ודאגתי לקדם אותו יחד עם הרמטכ"ל. בקרוב אזמין את חברי הוועדה לדון בהמלצות".
שר החוץ גבי אשכנזי הוסיף כי "הגיעה העת להוקיר תודה לאותם לוחמות ולוחמים שחירפו נפשם במארבים, במוצבים, בתצפיות, בשיירות, באוויר ובים, חיילי מודיעין, תובלה ומנהלה, כשלכולם מטרה משותפת אחת: הגנה על יישובי הצפון. כרמטכ"ל לשעבר, אלוף פיקוד הצפון ומפקד חטיבת גולני, אני מבקש להודות ולהצדיע לכל אותם לוחמות ולוחמים ולאלו שהיו שם ולא שבו".