סגר כללי ממחר: ריאיון עם שטייניץ
(צילום: אורי דוידוביץ)

יממה לפני שישראל נכנסת לסגר כללי, שר האנרגיה ח"כ יובל שטייניץ (הליכוד), אמר כי "אנחנו על סף תהום" וטען כי סגר יציל את הבריאות והכלכלה של אזרחי ישראל. "אם נישאר במספרים הנוכחיים, יהיו לא רק מתים אלא אלפי נכים שנסחב איתנו לשנים".
שטייניץ שיבח את ההחלטה על הסגר ואמר כי היא הייתה צריכה להתקבל מוקדם יותר. "קיבלנו הלילה החלטות אמיצות, נחרצות והכרחיות. כבר לפני חודשיים אמרתי שזה יוצא מכלל שליטה, הצעתי כבר ביוני ובתחילת יולי סגר ולצערי הרב המומחים של משרד הבריאות זלזלו בזה אז ולא הבינו את הדינמיקה".
3 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
"אמרתי שזה יוצא משליטה". שטייניץ באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ' )
לדבריו, "היום ברור שאם היינו עושים את הסגר הזה לפני חודשיים היינו כבר אחריו ומצבנו היה טוב יותר גם בריאותית וגם כלכלית".
וזה לא נעשה "נכון. הממשלה לא הייתה בנקודה הזאת, משרד הבריאות לא היה בנקודה הזאת ואפילו הסכים לפתיחת שנת הלימודים, אני הסתייגתי מזה, גם התקשורת והציבור לא היו בנקודה הזאת לצערי. היינו צריכים להתקרב לסף תהום כדי להבין למה אנחנו זקוקים".

שטייניץ תקף בחריפות את יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון. "היא גילתה חוסר אחריות משווע כי היא לא סתם חברת כנסת, יש עליה אחריות כי היא ראש ועדת הקורונה והיא לא יכולה לזלזל ולבטל צעדים של ממשלה. אפשר לבקר אבל לא לבטל את ההחלטות כי בסוף האחריות היא על ראש הממשלה ומשרד הבריאות".
שטייניץ השיב לטענות על ניהול הסגר, כולל פתיחה של בתי כנסת. "חוץ מיום כיפור בתי הכנסת יהיו סגורים לגמרי במשך שבועיים. זה צעד דרסטי ודרמטי לסגור בתי כנסת לשבועיים ואולי שלושה, וההחרגה היחידה היא בכיפור. גם אז הם יהיו מוגבלים בקפסולות של עד 20 איש ורק כשבלתי אפשרי להתפלל במקום אחר, לכן גם ביום הכיפורים הם אמורים להיות ריקים.
חולדאי: "המשבר מנוהל כמו ג'ימבורי"
(צילום: אבי חי, אורי דוידוביץ)

"גם חופש הדת הוא חשוב בדמוקרטיה, אז אם בכותל מדבק גם בבלפור מדבק וגם באצטדיונים, בין אם מתפללים לה', לנתניהו או לכדורגל. לכן לסולידריות החברתית אתה לא יכול לעשות איפה ואיפה. ראית את הסקרים, רוב הציבור קורא להפסיק את ההפגנות האלה".
שטייניץ הסביר על הסכנה במצב התחלואה הנוכחי. "אם נניח שנישאר על 7,000 נדבקים ביממה, זה אומר שיותר משניים וחצי מיליון ישראלים יהיו חולים בשנה הקרובה. זה אומר יותר מ-300 אלף נכים, לא רק מתים. נכים זה אנשים שאחרי שהבריאו מהקורונה, גם 15% מהצעירים, נשארים עם בעיות בריאות בלב במוח וברקמות החיוניות לעשרות שנים קדימה. הנזק לבריאות העם זה לא רק המתים, זה שנסחב איתנו לשנים מאות אלפי נכים.
3 צפייה בגלריה
בלפור
בלפור
"גם שם מדבק". הפגנה בבלפור
(צילום: רפי קוץ)
"לכן, צריך לרדת לשיעור של 100 נדבקים ביום, כי רק במספרים כאלה אתה יכול לעשות חקירות אפידמיולוגיות חכמות מספיק ולמנוע הדבקה. אז גם נהיה מדינה ירוקה על פי האירופאים ולכן אחרי שבועיים קשים יש לך את הבונוס שהשמיים נפתחים והסגר האווירי מתבטל".
שר האוצר הוציא הודעה חריגה על כך שהמשק ירוסק, גם נגיד בנק ישראל אומר את אותם הדברים, אתה חושב שניתן לצאת עוד שבועיים-שלושה לשגרה נורמטיבית? "אין לי ספק בזה בכלל, יצאנו ממצבים יותר קשים. בצוק איתן המשק היה כמעט משותק 51 יום ואחרי חודשיים-שלושה התאוששנו.
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו ""מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה"
רוני גמזו ""מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שאנחנו מסמנים אותה"
"הוא לא נכשל". פרופ' גמזו
(צילום: לע"מ)
לדברי שטייניץ, "אנחנו על סף תהום. בסגר הראשון הצלחנו להוריד מ-500 נדבקים ביום ל-20 ביום, ובאותן פרופורציות אפשר הפעם בתוך שלושה שבועות לרדת מאזור ה-7,000-5,000 לאזור ה-100. אנחנו חייבים לעשות את זה למען הבריאות של כולנו אבל גם למען הכלכלה. הסגר הזה הוא הצלה לכלכלה כי ברמת מגפה כל כך גבוהה הכלכלה תתרסק".
אתה לא מצטער שלא עשיתם סגר דיפרנציאלי בערים האדומות על פי מתווה הרמזור של גמזו? "ברגע שראיתי את תוכנית הרמזור אמרתי שהיא כוסות רוח למת. זה עוזר רק כשנרד ל-100 ול-150 נדבקים ולא כל פעם אם תסגור עיר אחרת. אין בישראל ערים ירוקות או צהובות, כל הערים בדרך לאדומות ולי זה היה ברור לפני חודשיים. תוכנית הרמזור זה אולי לאחרי סגר".

(צילום: אורי דוידוביץ)

פרופ' גמזו נכשל בניהול הפרויקט שהוטל עליו? "הוא לא נכשל והוא לא לבד, אני לא רוצה בכלל לחלק ציונים. הוא בן אדם מאוד נמרץ ומשקיע יומם וליל. חלקתי עליו בתכנית הרמזור ואפילו הוא קיבל את עמדתי על כך שהסוסים יצאו מהאורווה, ולפני חודשיים בערך היה ברור שללא סגר אי אפשר לבלום את המחלה".
אתה לא מוטרד ממה שיכול לקרות כאן אחרי זה? נצא מזה חזקים? "בוודאי, אם לא היה סגר, הכלכלה הייתה קורסת תוך חצי שנה, בגלל הניתוק האווירי מהעולם. חצי שנה אפשר לקיים את הכלכלה בזום, אבל כשאתה מנותק מהעולם יותר מדי זמן זה פוגע לא סתם בפעילות הכלכלית, אלא במנועי הצמיחה של המשק ולכן הסגר נדרש גם כלכלית לא רק בריאותית".