התרגיל השנתי של חיל האוויר נגד טרור אווירי כלל לראשונה תרחיש של פיגוע עם מטוס שמגיע מהמזרח: כחצי שנה לאחר כינון יחסי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, בצה"ל תרגלו בפעם הראשונה, בשבוע שעבר, תרחיש של מטוס מסחרי שיגיע מאזור המפרץ הפרסי לנחיתה בנתב"ג, ומחבלים ינסו להוציא לפועל פיגוע באמצעותו.
מזה כשני עשורים, חיל האוויר עורך מדי שנה, יחד עם משרד התחבורה וזרועות הביטחון הנוספות כמו המוסד ושירות הביטחון הכללי, תרגיל שמדמה התמודדות של מערכת הביטחון עם פיגוע בסגנון אסון התאומים. עם זאת, השנה הבינו במערכת הביטחון כי בעוד שמנגנוני התיאום והמוכנות מול האיום בטיסות שמגיעות עם חברות זרות וישראליות מאירופה ומארה"ב הוא חזק יחסית ומשופשף - לא כך הדבר עם מאות הטיסות שמגיעות מאיחוד האמירויות או מיעדים במזרח דרך דובאי.
בנוסף, העובדה שמדובר בטיסות ישירות ממדינה ערבית שסמוכה לאיראן - שרק כעת הפכו היחסים עמה לגלויים ורשמיים - גורמת להיערכות בחיל האוויר שאמון על הגנת שמי המדינה, מכל איום, מכל כיוון ובכל רגע.
במהלך התרגיל הוקפצו מטוסי קרב מסוג F-16 מטייסת 107 שבבסיס חצרים בדרום, אך אלו לא חצו את הגבול לירדן - הכיוון ממנו תורגל האיום. התרגיל כלל תיאום מלא ותקשורת של אנשי הבקרה של חיל האוויר, כאשר שני כיווני הגעת המטוס המאיים היו מדרום וממזרח. בהמשך היום שבו נערך התרגיל תורגל תרחיש נוסף של הגעת שני מטוסים החשודים כחטופים, ממזרח וממערב.
מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, נשמע ברשת הקשר בתרגיל: "יש לנו שני אירועים, אחד ממערב של מטוס אל על והשני ממזרח. אני מתכנן לקחת אותו לנחיתה באילת-רמון. כרגע זוג מטוסי F-15 מגיעים אליו, הוא נמצא רבע שעה טיסה מנתב"ג. סגרנו את המרחב האווירי הישראלי".
את שני המטוסים המאיימים, שהגיעו מדרום וממזרח, דימה צמד מטוסי ביון של חיל האוויר, "נחשון", מסוג גאלפסטרים. לצד התרגולת המעשית בהפעלת ההזנקה והזיהוי של מטוס האיום, בוצע גם תרגול מתודי של כלל הגורמים מגופי הביטחון.
התרחיש כלל לוח זמנים של כשעה וחצי עד להחלטה הגורלית אם להפיל את המטוס המאיים. לפי ההערכות, לחיל האוויר יהיו כמה שעות לזהות סימנים מחשידים שונים עד להתקרבות המטוס לישראל וההחלטה אם להפילו. סימנים מחשידים אלה כוללים סט ידוע מראש של איתותים, כמו הפסקת הדיווחים הקבועים מהמטוס לישראל לאחר המראתו מארץ המוצא, חלונות מוגפים, סטייה מנתיבי הטיסה שלו והתנהגויות מחשידות נוספות בפרופיל הטיסה שיחייבו קשר מיידי עם מגדלי פיקוח במדינות שמעליהן עובר המטוס בדרכו לישראל. כלל רשימות הנוסעים והצוותים בטיסות מועברות מראש למערכת הביטחון.
תרחיש נוסף שנלקח בחשבון והתחזק בשנים האחרונות, אך לא תורגל הפעם, נוגע להשתלטות עוינת על המטוס במטרה להפילו באמצעות תקיפת סייבר מרחוק על מערכותיו הממוחשבות.
הניהול: מתא השליטה המרכזי בבור החדיש
בתרגיל היו אמורים להשתתף, כמו במציאות, ראש הממשלה ושר הביטחון, אך בשל ישיבת הממשלה ביום חמישי שעבר, בזמן שנקבע לתרגיל, השתתפו רק מזכיריהם הצבאיים. הדמות הבכירה שקיבלה בסוף את ההחלטה הגורלית בהשתתפות פעילה בתרגיל הייתה הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. עד להחלטה הקשה ביותר - הפלת המטוס - יש סדרה של פעולות שנועדו להוציא אותו מאזור ישראל.
בין הפעולות, שבהן מיומנים טייסי הקרב שמוזנקים לעבר המטוס: קשר עין וסימנים מוסכמים בידיים בין הצוותים במטוסי הקרב לצוות האזרחי שבמטוס הנוסעים או המטען; יעפי הסטה הסמוכים לאפו של מטוס הנוסעים; ונפנופי כנפיי מטוס הקרב בקרבת מטוס הנוסעים.
בתרגיל תורגל תרחיש דרגה 3, החמורה ביותר, עם חשש ממשי להתרסקות המטוס על ישוב ישראלי. במצב שכזה מועלים מיד לדיון בוועידה בכירי מערכת הביטחון, בהם גם ראשי המוסד והשב"כ, כאשר את התמונה האווירית וההמלצה לפעולה מספק מפקד חיל האוויר ואת עדכוני המודיעין מזרים לרוב ראש המוסד.
במקרה של התרגיל האמור, ההחשדה החלה בעקבות ידיעות מודיעיניות שהגיעו למערכת הביטחון על כוונת מחבלים להשתלט על מטוס נוסעים שעושה את דרכו לישראל מכיוון מזרח. במצב שכזה, מוקפץ גם צוות מו"מ מטכ"לי ייעודי שמומחה לניהול שיח עם החוטפים. את ההחלטה הסופית אם ליירט את המטוס יקבל לרוב ראש הממשלה לפני ההגעה של המטוס למרחב האווירי של ישראל, בין היתר בשל הקרבה הכמעט אפסית במונחים אוויריים של ירושלים ומטרופולין תל אביב לגבול האווירי של ישראל.
"יש שורת אמצעי בקרה לזיהוי מראש של אירועים כאלה, גם שהמטוס עוד בטווח של כ-2,000 קילומטרים מישראל", הסביר ל-ynet קצין בכיר מחיל האוויר. "נפח התעופה ממזרח גדל מאוד, וכולל גם טיסות שיעברו מעל לישראל גם בלי לנחות בה, כחלק מקיצורי נתיבי התעופה, בהיקף של מאות טיסות ביום. המעקב המקדים לנו עוזר לזיכוי חשדות בשלב מוקדם יחסית".
את המעקב הקבוע והניטור של שמי ישראל וסביבתה עושים חיילי יחידות הבקרה האוויריות בדרום ובצפון. ניהול האירועים מתבצע מתא השליטה המרכזי בבור החדיש של חיל האוויר במחנה הקריה בתל אביב. "אם יש זמן, כל הבכירים יגיעו במצב שכזה לתא השליטה המרכזי של חיל האוויר, ולבכירים ביותר יש מתחם צמוד שמשקיף דרך זכוכיות על המסכים הרבים בתא השליטה", אמר הקצין.
השבוע ידונו בחיל האוויר בשאלה אם להגדיל את כמות צוותי הכוננות לתרחיש של פיגוע אווירי בעקבות העלייה בכמות הטיסות מאיחוד האמירויות ובחריין. בחיל האוויר מבינים את מורכבות הטיפול באירוע אווירי מכיוון מזרח, ולכן מעריכים שמטוסי קרב בזמן אמת לא יחצו את הגבול לסעודיה. "זהו תרגיל סופר חשוב עם מורכבויות רבות", אמר הקצין, "אני לא רואה תרחיש שנפיל מטוס שכזה רחוק מישראל. יש לנו פעם בשבוע-שבועיים עליות מדרגה בדריכות שלנו מול האיום, שנגמרות לרוב בהזנקות שווא".