סגן השר לביטחון הפנים: "לא עשינו מספיק בנגב"
(צילום: שחר גולדשטיין)

סגן השר לביטחון הפנים ח"כ גדי יברקן (הליכוד) הודה הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet כי "הממשלה לא עשתה מספיק בדרום ובנגב, אף שניסו להסדיר תוכניות". לדבריו, "ניסו, עשו את המרב, אבל אני חושב שזה לא היה מספיק. אי אפשר לבוא בטענות לאף אחד אחר - אלא לקחת אחריות".
לתפיסתו, "ההסכם הקואליציוני שנחתם עכשיו עם עבאס הוא אוטונומיה פלסטינית". הוא הכחיש כל מו"מ קודם בין נתניהו לבין עבאס: "אם מישהו תיעד - שיפיץ", ותקף את בנט ולפיד: "אם לפי הסקרים היו מקבלים עשרות מנדטים, הם היו הולכים לבחירות".
6 צפייה בגלריה
גדי יברקן
גדי יברקן
"ביבי לא יתבצר". יברקן
(צילום: אביגיל עוזי)
אף שאותם הסכמים קואליציוניים לא פורסמו במלואם, טען סגן השר: "אני יודע מה יש בהסכם. הם לא חתמו עליו, והם רוצים לחתום. לא בכדי עד עכשיו לא מניחים אותו בפני הכנסת, 72 שעות אחרי שעלה בידם. למה זה? כי הם מבינים את הזעקה הציבורית לעבר ימינה וח"כים מהימין, שהדבר הזה יכול להפיל את הממשלה עוד לפני שהיא קמה.
"הם יקימו אוטונומיה פלסטינית בנגב, עם חצי מיליארד שקל בקופה קטנה ליו"ר רע"מ מנסור עבאס - מי מבטיח שהכסף הזה לא יעבור דרכו לחינוך במזרח ירושלים? או לחמאס?", המשיך, "אמרתי בעבר שאני לא תומך במו"מ עם עבאס, שזאת תהיה טעות ושלא נתמוך בכניסתו לממשלה. הליכוד לא ניהל איתו מו"מ בנושא".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
"לא ניהלו מו"מ בנושא". נתניהו ועבאס
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)

"אם לפיד היה מבין בסקרים שהוא יביא 30 מנדטים, ובנט 15, הם היו הולכים לבחירות. לפיד עשה מהלך פוליטי חכם, הוא תכנן לחסל את כל יריביו הפוליטיים מימין. הוא השתמש בבנט וחיסל אותו ראשון. מטרה שנייה שלו הייתה נתניהו - והוא לא הצליח"
- השמועה אומרת שהמו"מ מתועד. "אם יש מו"מ מתועד - שיפיצו אותו. אם מישהו תיעד את המו"מ עם הליכוד, והליכוד אומר שעבאס היה שותף, שיפיצו. איש ציבור, אני אדם בודד, אבל אני ח"כ ויש לי דעה משלי".
יו"ר הכנסת מודיע במליאה על הממשלה חדשה, אך לא על מועד השבעתה. אתמול
(צילום: ערוץ כנסת )

"מאחל הצלחה לממשלה החדשה - שלא תחזיק הרבה"

סגן השר איחל "הצלחה" לממשלה שהשבעתה תיערך ביום ראשון הקרוב, ואמר: "אם היא אכן תקום, נתניהו לא יתבצר והליכוד יתפנה. זאת מדינה דמוקרטית".
על האווירה הפוליטית המתוחה אמר: "היו אנשים שניסו לייצר אווירה שלפיה גבעת הקפיטול זה פה, שביבי יתבצר, שהליכוד לא יתפנה, שמעבר השלטון יהיה כאוס. אז שיירגעו. במידה שיצליחו להשביע ממשלה - הדבר הזה יקרה".
- יש הצעה ברקע שלפיה נתניהו יפנה את תפקידו ויאפשר למישהו אחר בליכוד להרכיב ממשלה? "מי שיחליף את נתניהו יהיו בוחרי הליכוד, הם יחליטו. אם הוא יחליט לקבל החלטות אישיות שלו - זה עניין שלו".
- הליכוד מעדיף פרסונלית ללכת אחרי נתניהו, או שהוא מעדיף שלטון וניתן להקים גם ממשלה אחרת? "נתניהו לא השתלט על הליכוד מהשמיים. הוא התמודד ונבחר כמה פעמים, ולא בכדי עד היום היו לליכוד ארבעה ראשי מפלגות. נתניהו הוא האחרון שבהם. אם הוא יחליט לקיים פריימריז - רק דרך זה אפשר להזיז אותו".
-ייתכן שיש עריקים לנתניהו? אתמול הוא אישר שלושה שריונים. יש מי שחושד שזה כדי לפצל מפלגה. "אני לא יודע, אני לא מכיר את זה".
- אתה מכיר את הנושא, ערקת מכחול לבן לליכוד. "כשהייתי בליכוד והקמנו את כחול לבן יחד עם בוגי, התפטרתי בזמן שהכנסת פוזרה. החזרתי את המנדט על פי חוק ודין, לא רציתי להיות בכפל מוסריות יום אחרי הבחירות, כי לא האמנתי שהממשלה צריכה לקום בתמיכת הרשימה המשותפת. גם נושאים חברתיים שבאתי לקדם ולא קידמו. אני הקדמתי והתפטרתי כשהכנסת פוזרה.
"תקופה קצרה אחריי, מפלגה שלמה קרסה", המשיך יברקן - ותקף את ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט, "גנץ נכנס עם 15 מנדטים לממשלה, הפכו אותו לבוגד. המילה 'בוגד' נאמרה על ידי השמאל. עכשיו הגיע אדם שאמר בעצמו - אפילו עם 15 מנדטים זה לא מוסרי להיות רה"מ, לכן אני צריך יותר מ-15. אחר כך הוא ירד ל-10. אז בשישה מנדטים אתם שותקים? האיש הזה יכול להרכיב ממשלה עם 6 מנדטים בניגוד לכל הליך דמוקרטי?".
6 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות הממשלה החדשה
(צילום: רענן כהן)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם להרכבת ממשלה חדשה
"אם היו מקבלים עשרות מנדטים - היו הולכים לבחירות"
הוא תקף גם את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "אם הוא היה מבין בסקרים שהוא יביא 30 מנדטים, ובנט 15 מנדטים, אז הם היו הולכים לבחירות. לפיד עשה מהלך פוליטי חכם, הוא תכנן לחסל את כל יריביו הפוליטיים מימין. הוא השתמש בבנט וחיסל אותו ראשון. מטרה שנייה שלו הייתה נתניהו, והוא לא הצליח.
"נתניהו יהיה ראש ממשלה", אמר יברקן, "אני לא יודע אם עכשיו, אבל מיד אחרי הממשלה הזו - זה יהיה נתניהו. לפיד מכין את עצמו לבחירות לכנסת ה-25 שיתקיימו מתי שלא יתקיימו, הוא מוציא את הקואליציה שלו מחוץ למשחק".
"העסקה סגורה". גולן בריאיון ל-ynet, הבוקר
(צילום: ניצן דרור, שחר גולדשטיין)

- תגיע לכנס של ניר ברקת? יש מי שאומר שהתזמון בעייתי, בזמן שהליכוד מדמם פוליטית. "עדיין לא החלטתי. ניר ברקת הוא חבר מפלגה, חבר כנסת, בכיר בליכוד. העיתוי מעלה תהיות, אבל זכותו של כל חבר כנסת לעשות כינוס, בוודאי לברקת שיש לו שאיפות ואני מאחל לו בהצלחה. הליכוד היא מפלגה דמוקרטית שיש בה מגוון קולות וצבעים, וכל אחד מביע את דעתו. גם אני אעשה כנס עוד מעט".
- אתם לא בעמדה להטיף על הפרת הסכמים, תראה שורה אחת בהסכם נתניהו-גנץ שלא הופר. "נתניהו הפר הסכמים מול מועמדים פוטנציאליים מולו, לא מול העם. נתניהו אכן עשה מהלכים פוליטיים שהחלישו את יריביו, אבל הוא לא הגיע לעם".
- כשאתה מפיל ממשלת אחדות שהבטחת בה רוטציה ותקציב לשנתיים, אתה מרמה את העם. "זה לא נפל בגללנו. כשרימו את הציבור שלי, כשהייתי בכחול לבן, אני חתכתי".
- כשאדם רימה חצי ממשלה, הוא רימה גם את המדינה. "ראש הממשלה הבטיח לציבור הימני את כל הדברים הימניים שהוא מאמין בהם, הוא בא לקדם את החזון שלו. פוליטיקאים מהצד השני הבטיחו הבטחות, ונתניהו לא שש לקיים את ההבטחות מולם אישית - אבל לא נגד הציבור".
- התקפלתם בסיפור מצעד הדגלים? "אני אמרתי למי שצריך להגיד שהמצעד כן היה צריך לצאת לפועל ושיש למצוא חלופות. הממשלה אכן ביקשה חלופות כך שהוא יוכל להתקיים".
- אתה לא מזהה שהמצעד כוון כדי לייצר פרובוקציה? להדליק את השטח? "אני רוצה להגיד לרה"מ העתידי - ברוך הבא למזרח התיכון ולמדינה המסובכת בעולם מבחינה ביטחונית".
עוד בנושא קיום מצעד הדגלים בירושלים, שבוטל אתמול בהחלטת המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, בעוד שקודם לכן שר הביטחון בני גנץ החליט לבקש למנוע את הצעדה בשל הרגישות הביטחונית, אמר סגן השר לביטחון הפנים: אני, כדרג מדיני במשרד, וגם השר, רוצים שזה יקרה. המשטרה ושב"כ הציעו מתווה, יש המון החלטות שגם השר וגם אני לא יכולים לערער עליהן מבחינה מקצועית וביטחונית".
- אתם אמורים לשמוע את הדרגים ולקבל החלטה. מה בתזמון הזה לא עובד? "גם אם תקום ממשלה, הנושא הזה לא יירד מסדר היום. יהודי לא יכול לבקש מהמשטרה ללכת עם דגל ישראל ברחובות ירושלים או לא משנה איפה. יש כאן בעיה".
6 צפייה בגלריה
יריב לוין יאיר לפיד נפתלי בנט
יריב לוין יאיר לפיד נפתלי בנט
"עיכב את ההשבעה, סתם". לפיד ובנט, ולוין
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)

ח"כ גולן: "הממשלה תצא לדרך, העסקה סגורה"

ח"כ יאיר גולן (מרצ) טען הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet כי "העסקה סגורה", בהתייחסו לממשלת השינוי שתושבע ביום ראשון הקרוב - לפי הודעת יו"ר הכנסת יריב לוין. "אני בקיא בהסכם שלנו והוא נראה לי סגור היטב, מקווה שכך גם מול כל המפלגות", אמר.
- אתם דואגים מההסכמים הקואליציוניים? יש בהם בעיות? "אני מעריך שלא. אני לא בקיא בכל ההסכמים, אבל ההסכם שלנו נראה לי סגור היטב. צריך להקים ממשלת שינוי, זו ממשלה שיש בה הרבה תקווה, מהלך של תיקון למדינת ישראל ולאזרחיה. צריך לצאת לדרך".
6 צפייה בגלריה
יאיר גולן
יאיר גולן
"לפיד ניהל את המו"מ בכישרון". ח"כ גולן
(צילום: קובי קואנקס)
- אתה חושב שמשהו עוד יכול להשתבש? "אני מתרשם שזו עסקה סגורה, שהממשלה תקום. מדינת ישראל זקוקה לממשלה יציבה עכשיו, הכי מהר שרק אפשר. כל יום שחולף ללא ממשלה מסודרת, הוא יום מבוזבז. ולכן צריך לצאת לדרך - למנות ראש ממשלה, ממשלה, שרים, משרדים, ועדות בכנסת".
- אתה יודע עד כמה ההסכמים שנחתמו עם מרצ מחייבים מישהו? "אנחנו אנשים רציניים ומתייחסים ברצינות למילה הכתובה ולמילה המדוברת. בכוונותינו לקיים את מה שכתוב בהסכם אני מניח שכך גם אצל כל השותפים. אני לא מעלה על דעתי שיאיר לפיד חתם על משהו שהוא לא מתכוון אליו".
על תהליכי המו"מ אמר ח"כ גולן: "אני מתרשם שלפיד ניהל עד כה את המו"מ בכישרון, סבלנות ורצינות רבה, ואני מניח שכך זה יימשך".
- אם תגלה שמשהו בהסכם לא מחייב את בנט? "אנחנו מדברים על ביצה שלא נולדה. אמרתי את זה כבר שבועות ארוכים אחורה - הממשלה הזאת בנויה קודם כל על הסכמות באשר למה עוסקים, ועוד יותר חשוב - במה לא עוסקים. ואולי הכי חשוב הוא המנגנון לפתרון קונפליקטים. אני מתרשם שבין בנט ללפיד יש ניצנים של מנגנון שכזה, אני מניח שהוא ישתכלל ויעשה טוב יותר במעלה הדרך. אני חושב שנדע לעבוד היטב. להערכתי, הממשלה הזאת תהיה יותר יציבה ממה שאולי נדמה כרגע".