הרגעים הבולטים מנאום ביידן בקונגרס
(צילום: רויטרס)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם הלילה (בין רביעי לחמישי) בקונגרס לראשונה מאז נכנס לתפקידו ב-20 בינואר. ביידן, שיציין מחר 100 ימים מתחילת כהונתו, זכה במהלך הנאום לתשואות רבות מהדמוקרטים - בין היתר כשדיבר על הצלחת מבצע החיסונים, על רצונו להעלות את שכר המינימום ועל החשיבות שביצירת מקומות עבודה חדשים בארה"ב. "אמריקה מוכנה להמראה", אמר בנאום שנמשך כשעה. "אנחנו עובדים שוב, חולמים שוב, חוקרים שוב ומובילים את העולם שוב. הראינו זה לזה ולעולם - אמריקה לא פורשת".
ביידן, שבימים אלה נאבק עם הרפובליקנים על אישור תוכניות בהיקף טריליוני דולרים שיגדילו את הממשלה והוצאותיה, הציג את המאבק כשאלה כמעט קיומית על עתידה של ארה"ב - וקרא לזירוז תהליך קבלת ההחלטות בגבעת הקפיטול, "כדי להוכיח שהדמוקרטיה עדיין עובדת". לקראת סוף נאומו אמר: "אני ניצב כאן בשעה חיונית בחיי הדמוקרטיה שלנו, ויכול לומר בביטחון מוחלט - מעולם לא הייתי אופטימי יותר לגבי עתידה של אמריקה".
12 צפייה בגלריה
הנאום של ביידן בקונגרס
הנאום של ביידן בקונגרס
המאבק בקורונה לא הסתיים. ביידן נואם, פלוסי והאריס מאחוריו
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי וקמלה האריס
ננסי פלוסי וקמלה האריס
ציון דרך היסטורי. ננסי פלוסי וקמלה האריס
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
ג'יל ביידן
ג'יל ביידן
לא יכלה לצפות בנאום עם אורחיה. ג'יל ביידן
(צילום: GettyImages)
12 צפייה בגלריה
מפגינים נגד גירוש מהגרים בוושינגטון
מפגינים נגד גירוש מהגרים בוושינגטון
"ההגירה חיונית לאמריקה". מפגינים נגד גירוש מהגרים בוושינגטון לפני הנאום
(צילום: רויטרס)
באופן מסורתי, כשהנשיא נואם בקונגרס יושבים מאחוריו סגנו ויו"ר בית הנבחרים. הלילה, לראשונה בהיסטוריה, ישבו מאחורי הנשיא שתי נשים - הסגנית קמלה האריס, ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. ביידן התייחס לכך כבר בפתח נאומו, כשפנה לשתיים ואמר: "גברתי היו"ר, גברתי סגנית הנשיא - שום נשיא מעולם לא אמר את המילים האלה על הבמה הזו. הגיע הזמן".
בנאומו סיכם ביידן את 100 הימים הראשונים של כהונתו, וטען: "ירשתי אומה במשבר - בעיצומה של המגפה הנוראית ביותר במאה האחרונה, המשבר הכלכלי הגרוע ביותר מאז השפל הגדול והמתקפה הגדולה ביותר על הדמוקרטיה מאז מלחמת האזרחים". לדברי ביידן, "לפני 100 ימים אמריקה בערה. היינו חייבים לפעול. כעת, 100 ימים אחר כך, אני יכולה להגיד לאומה - אמריקה שוב בתנועה, הופכת כל סיכון לאפשרות, כל משבר להזדמנות וכל נסיגה לחוזקה".
ביידן אמר כי חבילת הסיוע בסך 1.9 טריליון דולר שהעביר כדי להתמודד עם נזקי הקורונה הייתה המשמעותית בהיסטוריה האמריקנית, והוסיף: "אנחנו כבר רואים את התוצאות שלה". עם זאת, הוא הדגיש כי המאבק בקורונה לא הסתיים. הוא סקר את מבצע החיסונים המוצלח, שבמהלכו חולקו יותר מ-200 מיליון מנות חיסון בארה"ב, וקרא לכל אמריקני מעל גיל 16 להתחסן: "לכי להתחסן, אמריקה. החיסונים זמינים, כולכם זכאים עכשיו". לדבריו, היעד הבא הוא לחלק 220 מיליון מנות חיסון נוספות ב-100 הימים הקרובים.
הנשיא האמריקני הוסיף כי ברגע שלארה"ב יהיו מספיק חיסונים, היא תהפוך ל"ארסנל החיסונים של העולם" - בדיוק כפי שהייתה "הארסנל של הדמוקרטיה" אחרי מלחמת העולם השנייה. למעשה, כבר הלילה הודיע הבית הלבן כי חיסוני "אסטרה-זניקה" שהזמין יועברו להודו, שמתמודדת עם שיעורי תחלואה חמורים במיוחד.
12 צפייה בגלריה
הנאום של ביידן בקונגרס
הנאום של ביידן בקונגרס
זכה לתשואות. ביידן בקונגרס
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
הנאום של ביידן בקונגרס
הנאום של ביידן בקונגרס
"אין סיבה שהעובדים האמריקנים לא יובילו את העולם". ביידן
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
הנאום של ביידן בקונגרס
הנאום של ביידן בקונגרס
"לעקור את הגזענות המערכתית". התשואות לביידן בקונגרס
(צילום: EPA)
מבצע החיסונים בארה"ב מצליח עד כה גם מעבר להערכותיו של הנשיא עצמו, שהציב לפני כניסתו לתפקיד יעד של חלוקת 100 מיליון מנות חיסון בתוך 100 ימים - ובפועל הספיק להשלים את המשימה בקצת יותר מחצי מהזמן הזה. מאז כניסת ביידן לתפקיד רשמה ארה"ב ירידה משמעותית במספר הנדבקים בנגיף והמתים ממנו, ולאור הנתונים המעודדים הודיעו המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) כי מחוסנים לא יצטרכו מעתה לעטות מסכה בשטח פתוח - למעט בהתקהלויות גדולות.

"הבהרתי לפוטין שיהיו השלכות למעשיו"

על רקע שיחות הגרעין בווינה, שגורמות לחוסר נחת בקרב ישראל ובעלות ברית נוספות של ארצות הברית במזרח התיכון, אמר ביידן כי יעבוד יחד עם ידידותיה של וושינגטון כדי לטפל באיומים שנשקפים מתוכניות הגרעין של איראן וצפון קוריאה. הוא ציין כי יעשה זאת באמצעות "דיפלומטיה וחיזוק ההרתעה". ביידן התייחס גם לנסיגה המתוכננת מאפגניסטן, ואמר כי "יש לנו שם חיילים שאפילו לא נולדו ב-11 בספטמבר 2001 (התאריך שבו התחוללו פיגועי התאומים). המלחמה באפגניסטן מעולם לא נועדה להיות מפעל רב-דורי של בניית אומה מחדש. הגיע הזמן להחזיר את חיילינו הביתה".
ביידן ניצל את הבמה גם כדי לדבר על יחסיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואמר כי "הבהרתי לו שאנחנו לא מחפשים הסלמה - אך גם שיהיו השלכות למעשים שלהם". בתחילת החודש, נזכיר, ממשל ביידן גירש דיפלומטים רוסים מארה"ב והטיל סנקציות על רוסיה בשל התערבותה בבחירות ב-2020, הפרת זכויות אדם בחצי האי-קרים, הפריצה למערכות הממשל בארה"ב ועוד. עם זאת, הוא ציין כי רוסיה וארה"ב יכולות לשתף פעולה בנושאים שבהם האינטרסים שלהן משותפים.
12 צפייה בגלריה
ביידן מעביר העתק של הנאום לננסי פלוסי
ביידן מעביר העתק של הנאום לננסי פלוסי
ביידן מעביר העתק של הנאום לננסי פלוסי
(צילום: AP)
ביידן התייחס גם לביקורת על המשטרה האמריקנית, ואמר כי "עלינו לבנות מחדש את האמון בין רשויות אכיפת החוק לאנשים שהן משרתות. יש לעקור את הגזענות המערכתית במערכת המשפט הפלילי שלנו, ולהעביר רפורמה במשטרה על שמו של ג'ורג' פלויד".
בהתייחסות למשבר המהגרים בגבול עם מקסיקו, אמר ביידן כי ההגירה חיונית לאמריקה: "בואו נסיים את המלחמה המתישה שלנו בנושא הזה. במשך יותר מ-30 שנה פוליטיקאים דיברו על רפורמה בהגירה ולא עשו דבר, הגיע הזמן לתקן את זה".

"סין חושבת שדמוקרטיה לא יכולה להתחרות בה"

הנשיא האמריקני התייחס בנאומו גם למאבק על הבכורה הכלכלית העולמית מול סין, וקרא להחזיר משרות לארה"ב. ביידן, שעד כה לא הצליח להעביר תוכניות משמעותיות בתמיכת הרפובליקנים, קרא לשיתוף פעולה דו-מפלגתי בכל הקשור להעברת תוכנית משרות חדשה, שתשרת גם את המאבק הכלכלי מול סין. "שוחחתי ארוכות עם נשיא סין שי ג'ינפינג כשנכנסתי לתפקיד", אמר. "הוא רציני מאוד בנוגע להפיכת סין לאומה המשמעותית בעולם. הוא ושליטים אוטוקרטיים אחרים חושבים שהדמוקרטיה לא יכולה להתחרות איתם במאה ה-21". לדברי ביידן, הסיבה לכך היא ש"לוקח לנו יותר מדי זמן להגיע להסכמות".
"אין שום סיבה שלא יהיה ניתן לבנות להבים לטורבינות רוח בפיטסבורג במקום בבייג'ינג", אמר. "אין סיבה שעובדים אמריקנים לא יוכלו להוביל את העולם בייצור כלי רכב חשמליים וסוללות". לדבריו, תוכנית המשרות שלו תייצר מיליוני משרות בשכר גבוה בארה"ב, לצד התוכנית להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר.
12 צפייה בגלריה
טים סקוט
טים סקוט
"חלומות סוציאליסטיים". הסנאטור הרפובליקני טים סקוט
(צילום: AP)
ביידן, שקרא להעלות את מס החברות בארה"ב ואת המיסים על עשירים, פנה רבות בנאומו לעובדי צווארון כחול וקרא לשיפור בתנאיהם ובאפשרויות התעסוקה שלהם - בין היתר גם באמצעות משרות ממשלתיות. לדברי ביידן, "וול סטריט לא בנתה את המדינה הזו - מעמד הביניים בנה אותה". בין היתר, אמר ביידן שסגניתו האריס תהיה אחראית על חיבור כלל האמריקנים לאינטרנט מהיר. "זה יעזור לילדים שלנו ולעסקים להצליח בכלכלה של המאה ה-21", אמר.
הרפובליקנים, יש לציין, מתנגדים לתוכנית המשרות של ביידן, וטוענים כי על הממשלה להתערב פחות בכלכלה ולהימנע מהטלת מסים גדולים. הסנאטור הרפובליקני טים סקוט, שנאם אחרי ביידן, כינה את תוכניותיו של ביידן "חלומות סוציאליסטיים", ואמר כי "תוכניות בוושינגטון לא יביאו לעתיד הטוב ביותר עבורנו. מה שיביא לעתיד הזה הוא אתם - העם האמריקני". סקוט מנה את הישגי הרפובליקנים, וטען: "רגע לפני הקורונה, הכלכלה שלנו הייתה הכוללנית ביותר שראיתי בימי חיי. האבטלה הייתה ברמה הנמוכה ביותר אי פעם עבור אפרו-אמריקנים, היספנים ואסייתים-אמריקנים, והנמוכה ביותר זה כמעט 70 שנה עבור נשים".
סקוט התייחס גם להצלחת ביידן בטיפול בקורונה, ואמר כי "הממשל הנוכחי ירש גאות שכבר החלה, נגיף הקורונה נמצא במנוסה. בזכות ממשל טראמפ, מדינתנו מוצפת בחיסונים בטוחים ויעילים. הודות לעבודה הדו-מפלגתית שלנו בשנה שעברה, המשרות חוזרות".

נאום תחת הגבלות היסטוריות

למרות השיפור המשמעותי בתחלואת הקורונה, שהוביל גם לצמיחת הכלכלה ולירידה במספר המובטלים, ביידן מתמודד עם ביקורת על כך שלא הצליח להגיע להסכמים עם הרפובליקנים ולהעביר החלטות משותפות משמעותיות. גם מדיניות ההגירה של ביידן סופגת ביקורת משני צידי המפה הפוליטית - לאחר שמאז תחילת כהונתו המוני מהגרים בלתי-חוקיים הגיעו לגבול ארה"ב-מקסיקו וביקשו להיכנס לשטח ארה"ב. בעוד הרפובליקנים טוענים שמדיניות ההגירה של ביידן רכה מדי, במפלגה הדמוקרטית יש קולות שקוראים לביידן להקל משמעותית כניסת מהגרים לארה"ב.
12 צפייה בגלריה
ביידן מתכונן לנאום בחדר הסגלגל
ביידן מתכונן לנאום בחדר הסגלגל
היה אמור לנאום כבר בפברואר. ביידן מתכונן לנאום בחדר הסגלגל
12 צפייה בגלריה
הקהל לפני הנאום של ביידן
הקהל לפני הנאום של ביידן
מקפידים על ריחוק חברתי בקונגרס
(צילום: AFP)
הנאום של ביידן הלילה היה שונה מנאומים ראשונים בקונגרס של נשיאים קודמים, לאור הגבלות הקורונה. בין היתר, הוא התקיים באיחור של יותר מחודשיים - מאחר שבמקור היה אמור ביידן לנאום כבר בפברואר. בנוסף, רשימת האורחים הייתה קטנה מבשנים קודמות, וגם מספר חברי הקונגרס, הסנאט והאנשים שנכחו באולם עצמו בזמן הנאום היה קטן יותר משמעותית. כמו כן, בניגוד לשנים קודמות, רעייתו של הנשיא - ג'יל ביידן - לא צפתה בנאום יחד עם אורחיה, אלא הזמינה אותם לצפות בו באופן וירטואלי בלבד.
שוני נוסף הלילה היה שלא הוגדר "שורד ייעודי" שיירש את ביידן במקרה של אסון. בדרך כלל מתייצבים לנאום הנשיא בקונגרס כל חברי הממשלה מלבד אחד, שמוגדר "שורד ייעודי", כך שבכל זמן נתון יהיה מי שיירש את תפקיד הנשיא במקרה של מתקפה על הקונגרס או אסון כלשהו אחר שיתרחש בו. עם זאת, לאור הגבלות הקורונה רוב חברי הקבינט לא הגיעו לקונגרס - ולכן לא היה צורך לדאוג ליורש פוטנציאלי.