הניסוי במערכת ההגנה האווירית "ברק". תיעוד
(צילום: התעשייה האווירית)

לאחר השלמת סדרת ניסויים מוצלחת במערכת ההגנה האווירית "ברק", התעשייה האווירית חשפה אחר הצהריים (ב') את הניסוי שבמסגרתו בחנה את יכולותיה של המערכת במגוון רחב של מתארים ואיומים, לרבות יירוט מטרה בליסטית תוקפת בטווח של עד 150 ק"מ. צפו בניסוי.
הטיל המיירט "ברק ER" (טווח מוגדל, Extended Range), הוא חלק ממשפחת מיירטי ההגנה האווירית במערכת ברק של התעשייה האווירית, הכוללת בנוסף מיירטים לטווחים של 35 ק"מ ו-70 ק"מ, ומותאמת לשימוש בפלטפורמות ימיות ויבשתיות. כמו כן, המערכת בגרסתה הבינונית צפויה להיכנס לשירות בספינות סער של חיל הים הישראלי ולשימוש בזרועות היבשה, האוויר והים של הודו. על פי פרסומים זרים, המערכת אמורה להשתלב במסגרת הפעילות הצבאית של אזרבייג'ן וצבאות נוספים. בתעשייה האווירית ציינו כי קו הייצור ייצר עד היום כ-1,000 טילים ועסקאות מכירה של המערכת כולה נאמדות בכ-7 מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
הניסוי במערכת הברק
הניסוי במערכת הברק
הניסוי במערכת ההגנה האווירית "ברק"
(צילום: התעשייה האווירית)
3 צפייה בגלריה
הניסוי במערכת הברק
הניסוי במערכת הברק
(צילום: התעשייה האווירית)
בתעשייה האווירית ציינו כי המערכת מאפשרת הגנה מפני מגוון איומי תקיפה מהאוויר, מהים ומהיבשה ובהם טילים בליסטיים, טילי קרקע-קרקע, מטוסי קרב, מל"טים ומסוקים, טילי שיוט ופצצות גולשות. המערכת החדשה מאגדת מגוון מיירטים בטווחים שונים ובעלי ראש ביות מתקדם, מכ"ם דיגיטלי MMR (המשמש את מערכות ההגנה האווירית ברק, כיפת ברזל וקלע דוד) או מכ"ם ה-MFSTAR לפלטפורמות ימיות, מערך שליטה ובקרה וכן משגרים - לרבות אפשרות למשגר אחוד של מיירטים בטווחים שונים, וכן קישוריות מערכתית שתאפשר הפעלת כוח אופטימלית תוך שימוש בכמה סוללות או ספינות לטובת ניהול קרב רב-מימדי.
המערכת החדשה, כך אמרו בתעשייה האווירית, מציגה "מהפכה" בעולם ההגנה האווירית מאחר שהיא מאפשרת גמישות בהפעלתה למשתמשיה, בין היתר באמצעות משגרים חכמים המסוגלים לשגר ולנהל עצמאית תמהיל של מיירטים, ועל מערכת ניהול קרב מתוחכמת שמבצעת אופטימיזציה של מיירטים בהתאם לאיומים במהלך הקרב. כך, הגמישות תאפשר למשתמשים לבנות תמהיל מיירטים ייחודי ביציאה לכל משימה, כדי להצטייד באופן הדרגתי בהתאם למסגרת תקציבית מוגבלת.
3 צפייה בגלריה
הניסוי במערכת הברק
הניסוי במערכת הברק
הניסוי במערכת הברק
(צילום: התעשייה האווירית)
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר כי "מערכת ברק היא מערכת הגנה אווירית ואקטיבית בשלה ומוכחת-מבצעית שמאפשרת מקסום של היכולות הנדרשות אל מול האיומים השונים ובפרט נגד מטרות בליסטיות, ומספקת פתרון לשדה הקרב הנוכחי והעתידי. למערכת גרסה ימית וגרסה יבשתית הבנויות מאותן אבני בניין, ונשענות על הידע שנרכש בתעשייה האווירית בעשורים האחרונים בתחום ההגנה האווירית".
לוי הוסיף כי "התעשייה האווירית מפתחת ומייצרת את כלל מרכיבי המערכת - מכ"מים, משגרים, טילים ומרכז השליטה והבקרה – יכולת העומדת לרשות מספר מועט מאוד של חברות בעולם. סדרת ניסויי היירוט הארוכה והנרחבת שעברה המערכת, וזאת בתנאים קשים בים וביבשה, מהווה הוכחה ליכולות המערכת בצורה מלאה. תפיסת המודולריות והמשגרים החכמים, משתלבת היטב בדרישות הלקוחות לגמישות מירבית הן בזמן ניהול הקרב והן בהצטיידות לנוכח אתגרי התקציב הקיימים".