יו"ר ועד סוחרי מחנה יהודה בדיון בוועדה
(צילום: ערוץ כנסת)
הוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה בכנסת דנה הבוקר (יום שני) בפתיחת השווקים והחנויות, במסגרת אסטרטגיית היציאה מהסגר.
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא-ביטון כי "אנחנו צריכים לנהל את הסיכונים לפי הידע שיש לנו, וחובה שיהיו הנחיות הגיוניות. ברור שככל שנפתח את המשק התחלואה תעלה, אך זה מחזיר אותי לנקודה של ניהול סיכונים. אם נסגור הכול, נרסק ענפים שלמים. מתחילים להכין את השטח לסגר שלישי – ובאופן שבו מתנהלים דברים, אנחנו מאבדים את הציבור". אחר כך טענה בדיון ש"ההנחיות הלא ברורות יוצרות מלחמת אחים".
יו"ר ועד סוחרי מחנה יהודה, טלי פרידמן, אמרה בדיון כי "מסכנים את בריאות הציבור של האנשים שמגיעים לשוק, כי יש הנחיה שסוחרים יכולים לעבוד רק בתנאי שיש להם חנות סגורה, ודוכנים נאלצו להזיז את הסוכנים באוויר הפותח. חבר'ה, תתעוררו – עשרות אלפי משפחות נשארו בבית", היא התריעה. "אף אחד לא שומע אותנו".
חנויות הרחוב נפתחו - תורים בכניסה
(צילום: משה מזרחי)

פתיחת החנויות: ריאיון עם בעלי עסקים בת"א
(צילום: שחר גולדשטיין, אבי חי)
מוקדם יותר התייחסה לנושא גם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שבדיון בוועדת החוקה אמרה כי "צריך לנהוג בזהירות בפתיחת המשק והחינוך". אלרעי פרייס הבהירה כי "מצב התחלואה בגנים לא דרמטי", וכי היא אינה חושבת שיש לבצע בדיקות קורונה בבדיקות מדגמיות".
בריאיון לאולפן ynet התייחס לסוגיה גם שר האוצר ישראל כץ, שהתעקש שהקניונים במרכזי המסחר הפתוחים והשווקים ישובו לפעילות ביום שלישי הבא, אם התחלואה תאפשר זאת. על משרד הבריאות, שאמר לאורך שלבי היציאה מהסגר השני כי אין לפעול רק לפי תאריכים אלא בהתאם למדדים הוא אמר: "הם אלה שהגישו את התוכנית. כל הדיבורים באמצע – מיותרים".
אתמול חנויות הרחוב נפתחו לראשונה מאז תחילת הסגר השני שהחל בסוף ספטמבר. המהלך, שאליו התנגדו שר הבריאות יולי אדלשטיין, השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושר הכלכלה עמיר פרץ, התבצע במסגרת תנאי "התו הסגול" וכל חנות מורשה להכניס רק ארבעה לקוחות בו זמנית.
בעלי חנויות הרחוב קיבלו אמנם מעט אוויר לנשימה, אך מי שנותרים חנוקים הם הסוחרים בשווקים ובעלי החנויות בקניונים. בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר שהוא בעד פתיחת חנויות רחוב רק בערים "ירוקות", הוא הדגיש כי טרם הגיעה העת לפתיחת השווקים והקניונים. בשל כך, התאחדות הרשתות ומרכזי "ביג" פנו לנתניהו ואיימו כי יפנו לבג"ץ.
נשיא ארגוני העצמאים להב, עו"ד רועי כהן, אמר בשבוע שעבר כי "מדיניות הסגרים היא מדיניות כושלת שהביאה להרס הכלכלה וחייבת לעבור מן העולם". לדבריו, "הגיעה העת שהממשלה תפסיק להיות מנותקת מהעם ותחזיר את אמון הציבור בקבלת ההחלטות".
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 522 ישראלים קיבלו אתמול הודעה כי הם נדבקו בקורונה. בסך הכול בוצעו אתמול כ-21 אלף בדיקות ו-2.4% מהן היו חיוביות. ללא בדיקות הסקר, שיעור החיוביים הוא 2.8%. כך עולה מנתוני משרד הבריאות.
(צילום: לע"מ )
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 549 חולי קורונה, 322 מהם במצב קשה. 138 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,674 - 112 מהם נפטרו החודש.