מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי: יכול להיות שנבטל מגבלות התקהלות מסוימות
(צילום: אורי דוידוביץ, שחר גולדשטיין)

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הבהיר הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet כי יימשך הדיון בהרחבת מספר המתקהלים בחוץ ובפנים, אבל מבהיר כי ביטול גורף אינו בתכנון מחשש להתפרצות נוספת של הקורונה. פרופ' לוי התייחס גם לחג הפסח ואמר כי "אני מקווה שנוכל להרחיב את מגבלות ההתקהלות, כך שמשפחה תוכל לחגוג עם יותר אנשים ותחגוג את פסח כהלכתו". בנוסף, מנכ"ל משרד הבריאות הסביר כי לקראת השנה הבאה המשרד נערך לתרחיש קיצון שבו יצטרכו לחסן פעמיים בארבע מנות חיסון את כל האוכלוסיה, גם את הילדים.
6 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
פרופ' חזי לוי
(צילום: שחר גולדשטיין)
פרופ' לוי הוסיף כי הדיון על מגבלות ההתקהלות ממשיך כל הזמן: "אנחנו רואים נכון לעכשיו שאין ביטוי קשה להתקהלויות שהיו בפורים וזו סיבה לדון בכך ממש בימים אלו". לצד זאת הבהיר: "לא דיברנו על ביטול גורף. האם אנחנו יכולים למשל להגדיל את מספר המשתתפים באירועים שונים? זה בדיוק יעלה לדיון".
לדבריו, "אני מקווה שהמגמה שאנחנו רואים בימים האחרונים תימשך. ללא ספק יש מגמת התייצבות במקדם ההדבקה, יש מגמה של ירידה במספר המאומתים ומגמה של ירידה בחולים קשים. הדברים האלה מעודדים והם בהחלט ראויים לדיון מקצועי. אני מקווה שהמגמה הזאת תמשיך ולא חלילה תתהפך. נוכל אולי להגדיל את מספר המשתתפים באירועים במקומות פתוחים".
6 צפייה בגלריה
מסיבת פורים והתקהלות אסורה בשכונת נחלאות בירושלים
מסיבת פורים והתקהלות אסורה בשכונת נחלאות בירושלים
מסיבת פורים בשכונת נחלאות בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
הקלות בפתיחת ההמסעדות בארץ
הקלות בפתיחת ההמסעדות בארץ
עם ההקלות חוזרים למסעדות
(צילום: AFP)
לצד זאת, מנכ"ל משרד הבריאות תקף את חוסר האכיפה במקומות שפועלים לפי התו הירוק: "הדברים צריכים להיאכף. המסר שלי הוא נורא פשוט ומאוד חד - חייבים להקפיד על הדברים האלה. אחרת, נגרום להדבקות. יש לנו עדיין שני מיליון ילדים לא מחוסנים שיכולים להידבק, שיכולים להדביק מבוגרים לא מחוסנים. אני לא שולל התפרצות נוספת. צריך להמשיך לשמור על התנהגות נכונה".
לפי דו"ח מרכז המידע והידע של אמ"ן שפורסם הבוקר, שיעור בדיקות הקורונה החיוביות עמד אתמול על 3.3%, הנמוך ביותר זה כמעט שלושה חודשים. מספר הנדבקים המאומתים עמד על 3,055 מתוך כ-94 אלף בדיקות. גם מקדם ההדבקה המשיך לרדת, והגיע ל-0.9. מספר החולים קשה ירד אף הוא במעט - 653 מאושפזים בבתי החולים. בדו"ח אמ"ן נכתב כי "מבצע החיסונים נותן את אותותיו. שיעור המאומתים יורד בעקביות וגם מספר החולים במצב קשה יורד באיטיות. עם זאת, היקף התחלואה עודנו גבוה ויש להיזהר משאננות".
מה לגבי החינוך? מדברים על אירועים וחתונות אבל מה לגבי תלמידים? "ביום ראשון הזה פתחנו את חטיבות הביניים בערים הצהובות והירוקות והכתומות לא בוהקות, כפי שקוראים. ביישובים אדומים אנחנו עדיין לא פותחים. אנחנו רואים גם, שלמרות האוירה האופטימית, בתי ספר, כיתות וגנים, נסגרו בשל ילדים מאומתים או מורים מאומתים ולכן אנחנו לא צריכים להיחפז בדבר הזה".
בשלושת הימים האחרונים הייתה ירידה בכמות הגנים הסגורים אחרי עלייה בשבוע שעבר, מה קרה? "ייתכן שפחות תחלואה וגם חלף הזמן לסגר, חלק מהגנים סיימו את הזמנים לסגר, עשרה ימים, חזרו לפעול, פחות גנים נסגרו וזה מה שאנחנו רואים. שוב, כל מגמה כזאת היא מעודדת ואני מקווה שהיא תמשיך. יחד עם זאת אני עדיין קורא גם למורים שלא התחסנו, להתחסן".
6 צפייה בגלריה
חט"ב עירוני ה', חיפה
חט"ב עירוני ה', חיפה
חוזרים ללימודים בחט"ב עירוני ה', חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
מנכ"ל משרד הבריאות התייחס למגמת התחלואה בעולם ואמר כי "קשה לומר שהתחלואה בעולם לגמרי יורדת. כל מקום לגופו של עניין, על פי מה שנהוג שם, על פי המשמעת הציבורית להתנהגות נכונה וכמובן על פי שיעור החיסונים. במדינת ישראל שיעור החיסונים הוא גבוה לשמחתי, אני מקווה שהדבר הזה יסייע לנו להוריד את התחלואה. שוב, חשוב להדגיש, זה לא יקרה בלי התנהגות נכונה שלנו".
פרופ' לוי הוסיף כי הוא מודאג מההקפדה על בידוד לחוזרים מחו"ל. לדבריו, "אני מאוד מוטרד ממסת הנכנסים לישראל גם דרך נתב"ג וגם דרך המעברים היבשתיים, לכן זה הוגבל רק ל-3,000 בני אדם, שזה לא מספר קטן. אני מאוד מודאג, בטח לנוכח כניסת חלק מהם שאינם מחוסנים ושצריכים להיות בבידוד ושחלקם אינם מקיימים את הבידוד, בעולם שהוא רווי וריאנטים שעברו מוטציה".
במקביל, לדבריו, ממשיכים לעבוד על החקיקה בעניין הצמיד האלקטרוני וחובת החיסון לעובדים. "אני וחבריי, כמובן הייעוץ המשפטי הכל כך עמוס ונאמן של המשרד, עושים ככל יכולתנו מול גורמי המשפט, מול הכנסת, להעביר את החוקים. לעיתים זה הקצב, לא תמיד אנחנו מרוצים מכך, זו דרכה של החקיקה".

תרחיש קיצון: חיסון כל האוכלוסייה פעמיים בשנה הבאה

פרופ' לוי התייחס למספר המחוסנים ואמר כי השאיפה להגיע לסדר גודל של כ-6 מיליון מחוסנים כעת. לדבריו, "אנחנו בדרך לשם. כל מי שיכול להתחסן במדינת ישראל כרגע הם בסדר גודל של כ-6.2 מיליון. הוספנו עכשיו עוד מחוסנים פוטנציאליים, אותם מחלימים שאמרנו שנחסן אותם במנה אחת, אנחנו כבר עושים את זה, אבל התכנית הייתה לחסן כשישה מיליון מחוסנים".
6 צפייה בגלריה
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תורי ענק בהמתנה לקבל חיסון נגד קורונה בכיכר רבין, תל אביב
תור למתחם החיסון בכיכר רבין בת"א, ינואר
(צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל משרד הבריאות התייחס גם לדיונים עם משרד האוצר על רכישת 36 מיליון חיסונים לקראת השנה הבאה. לדבריו, "אנחנו עדיין לא יודעים, ולא רק אנחנו, בעולם לא יודעים, אם נצטרך לחסן פעם שנייה כעבור חצי שנה או כעבור שנה. אנחנו לא יודעים גם כמה - אנחנו לא יודעים אם זו תהיה מנה אחת או שתי מנות. אולי יש אנשים אחרים במקומות אחרים, במדינה או במשרדים אחרים, שיודעים. אנחנו, אנשי המקצוע, עדיין לא יודעים. לכן אנחנו לוקחים סיכונים, כדי שאם נצטרך לחסן את כל האוכלוסיה, והפעם זה כל האוכלוסיה, 9 מיליון כולל הילדים, אנחנו לא נחכה בתור ונרדוף אחרי חיסונים שלא יהיו בנמצא".
"לכן, בדיונים מאוד קשים ומאוד מקצועיים, עם עוד אנשים, כולל ברמת ראש הממשלה, הוחלט לקחת סיכון", אומר פרופ' לוי. "אני יודע שהוא עולה כסף. האופציות לחיסונים, חלקן גם נמרחו לכיוון שנת 2023, באופציה שבהסכמים נוכל לדחות חלק מהרכישה והדברים נעשים ביישוב הדעת, בהתייעצות גם עם גורמים בעולם".
לדבריו, "אנחנו נערכים לתרחיש שבו נצטרך לחסן פעמיים בשנה הבאה את כל האוכלוסיה, כלומר ארבעה חיסונים. היה ונתבדה, היה וישתנו דברים שלא ידועים היום, אנחנו נשנה חלק מהדברים או לא נרכוש חלק מהאופציות. הדבר הזה הוסבר במלואו, כולל מספרים, למי שאפשר למסור מספרים, גם במהלך השבוע האחרון וגם אתמול, כולל אנשי האוצר שטרחו כנראה לומר שאנחנו אמרנו שאנחנו לא חייבים להם הסברים".
6 צפייה בגלריה
משלוח נוסף של חיסוני פייזר בדרך לישראל
משלוח נוסף של חיסוני פייזר בדרך לישראל
משלוח של חיסוני פייזר בדרך לישראל
רק לדייק, אתם נערכים לארבעה חיסונים בשנה לכל אזרח. זה אחד התרחישים בשנה הבאה? "אנחנו נערכים לשני סבבים כשכל סבב בנוי על שני חיסונים וזה תרחיש קיצון אמנם, אבל זה תרחיש שבהחלט יכול לקרות. אנחנו רוצים למצוא את עצמנו מוכנים מתוקף תפקידנו לדאוג לבריאות הציבור".
בהמשך למה שאתה אומר, בעצם האוצר רואה קודם כל את הכסף ופחות את בריאות הציבור? "לא, אני לא אומר את זה, כדי שלא ידליפו שמנכ"ל משרד הבריאות אמר שלאוצר לא אכפת. אז האוצר הוא מקצועי, לאוצר אכפת, לאוצר תפקידו לשמור או להוציא הוצאה נכונה מקופת המדינה ומכאן גם נובע השיח שצריך להיעשות למרות ההדלפות ההזויות שנאמרו. אבל צריך לראות באותה מידה את הסיכון שמדינת ישראל חייבת ליטול על עצמה כדי שאם נצטרך לחסן נוכל לחסן ושמצבנו לא יהיה כמו מרבית מדינות העולם, גם המערביות הנאורות, שמנסות למצוא חיסונים. תראה מה קרה למשל באנגליה, שבשל היעדר חיסונים, חלק מהזמן הם אמרו נחסן רק במנה אחת, למה? כדי לחסן יותר ציבור".
לגבי עתידו במשרד הבריאות לאחר הבחירות הקרובות אמר פרופ' לוי כי "כרגע אני מנכ"ל משרד הבריאות, עם כל המסירות והקושי. כל נושא הבחירות ינותח בזמנו. אנחנו לא יכולים להתחייב למאומה, רק שנהיה בריאים ושנשתדל לעשות הכי טוב".