השריפות במועצה האזורית אשכול
(צילום: קק"ל)

בשבועיים האחרונים, ובמסגרת מדרגות ההסלמה, שב חמאס להפעיל לסירוגין את אנשי יחידות ההטרדה על הגדר שמנסים לפגוע בגדר הגבול ומבעירים צמיגים לידה כדי להטריד את כוחות צה"ל באזור. במקביל, ארגון הטרור השולט ברצועה נתן אור ירוק ליחידות הבלונים לשוב ולהפריח בלוני תבערה. כתוצאה מהפרחות הבלונים נרשמו עד כה קרוב ל-30 שריפות ביישובי העוטף – כאשר 15 שריפות מהן נגרמו רק בשתי היממות האחרונות.
היום (שישי) הודיעה אחת מיחידות הבלונים כי המשך הפרחת בלוני התבערה היא אות לסולידריות עם שכונת שייח ג'ראח ואף צילמה את אחד מאנשיה עם ברכת סולידריות לתושבי השכונה על בלון שעליו הוטבע התאריך של היום.
3 צפייה בגלריה
פעילי חמאס חמושים בתגובה להפגנות בשייח ג'ראח
פעילי חמאס חמושים בתגובה להפגנות בשייח ג'ראח
פעילי חמאס חמושים, היום ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
פעילי חמאס חמושים בתגובה להפגנות בשייח ג'ראח
פעילי חמאס חמושים בתגובה להפגנות בשייח ג'ראח
(צילום: REUTERS )
בקיץ האחרון ישראל נקטה במדיניות לפיה שימוש בבלוני תבערה גורר תקיפת ענישה אווירית ברצועה, אך מאז שחמאס מאשר את הפרחת בלוני התבערה לאור המתיחות האחרונה ישראל נוקטת במדיניות של הכלה ונמנעת מלתקוף ברצועה מחשש להתדרדרות ביטחונית מהירה בשל המצב הרגיש והנפיץ. מוקדם יותר השבוע שלח ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף איום פומבי לישראל שבו הבהיר כי חמאס יגיב צבאית אם ישראל לא תפתור את סוגיית שייח ג'ראח. דברים ברוח דומה אמר גם דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי.
אלא שלא רק שישראל מכילה את שריפת השדות בעוטף עזה ואת האיומים בירי רקטות – היא אף העניקה לחמאס ביממה האחרונה הקלות משמעותיות. בימים האחרונים ישראל אישרה לקטאר להעביר לרצועת עזה משטחה את המענק החודשי חרף המתיחות הביטחונית ואתמול בלילה הועברו לרצועת עזה מיליוני דולרים במזומן דרך מעבר ארז. הבוקר הודיע חמאס כי החלה חלוקת המענק בסך 100 דולר בסניפי הדואר לכ-100 אלף משפחות פלסטיניות - עשרה מיליון דולר במזומן.
גורמים במערכת הביטחון מסבירים שלצעדים האלו יש חשיבות רבה בשמירה על היציבות הביטחונית, כיוון שישראל אינה מעוניינת בהסלמה והצעדים האזרחיים הוכיחו את עצמם בעבר.
3 צפייה בגלריה
בלון תבערה מהרצועה עם התאריך של היום. מוקדש לתושבי שייח ג'ראח
בלון תבערה מהרצועה עם התאריך של היום. מוקדש לתושבי שייח ג'ראח
בלון תבערה מהרצועה עם הקדשה לתושבי שייח ג'ראח
בנוסף, אישרה ישראל לראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה לכ-350 אנשי עסקים פלסטינים מרצועת עזה אשר עברו חיסון, לצאת משטח הרצועה לקידום עסקיהם. האישור, שפורסם לראשונה בחדשות כאן, הוא בהמשך לניסיון ממושך של אותם אנשי העסקים בעקבות הפגיעה קשה בכלכלה הפלסטינית. אלא שתזמון ההקלה הזאת יחד עם אישור הכנסת המענק הקטארי חרף האיומים לירי רקטות ועידוד הבערת השטח בירושלים ובגדה המערבית, מעורר תהיות לגבי מדיניותה הרכה של ישראל וכיצד מדיניות זאת משתקפת בקרב הנהגת חמאס בעזה ובחו"ל.