נתניהו: "אנשים באווירת סוף קורס. אתחסן ראשון כדי להוות דוגמה"
(צילום: איתי בן און, לע"מ)
פחות משבוע לפני תחילת מבצע החיסונים נגד קורונה, משרד הבריאות פרסם אחר הצהריים (רביעי) את סדר העדיפויות שנקבע למתחסנים. הראשונים לקבל את החיסונים, כצפוי, יהיו חברי הסגלים הרפואיים בבתי החולים ולאחר מכן בקופות החולים ובמרפאות הפרטיות ומרפאות השיניים.
לאחר מכן יתחסנו עובדי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, סטודנטים לסיעוד ורפואה שפועלים בבתי החולים, מד"א וארגוני ההצלה. במקום השני בסדר העדיפויות הם עובדי בתי האבות והמטופלים בהם ומבוטחי קופות החולים מגיל 60 ומעלה. קשישים שגרים בקהילה ולא בבתי החולים יוכלו להתחסן בכפוף להחלטת קופות החולים.
5 צפייה בגלריה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציה אחרונה בשיבא לקראת מתן החיסונים נגד קורונה
סימולציות לקראת מבצע החיסונים
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
5 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
הצוותים הרפואיים ראשונים, המורים לא
(צילום: AFP)
בעדיפות השנייה הוצבו אזרחים שסובלים מסדרת מחלות רקע, בהן סכרת, השמנת יתר חולנית, מחלת הריאות COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושתלי איברים וחולים המטואונקולוגיים. מחלימים מקורונה, נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים עם תגובות אלרגיות קשות, נשים המתכננות להיכנס להריון וילדים מתחת לגיל 16 - לא יקבלו בשלב זה את החיסון. עם זאת, למרות שהם חשופים לאחת הקבוצות היחידות שאינן מתחסנות (בני 16 ומטה) - המורים אינם בקבוצות התעדוף הראשוניות לקבלת החיסון.
משרתי צה"ל צפויים להתחיל ולהתחסן כבר בסוף החודש הקרוב. המתחסן הראשון יהיה הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, "כדי להוות דוגמה אישית ולעודד את יתר החיילים להתחסן". מבין המשרתים יתחסנו תחילה אנשי סגלי הרפואה, לאחריהם יתחסנו משרתי צה"ל אשר משתייכים לקבוצות סיכון. בצבא הוחלט שלא לחייב את החיילים להתחסן, אך ככל הנראה המפקדים יעודדו זאת. בחושד הבא ייערך דיון נוסף בנושא.
5 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
ביקור הרמטכ"ל אביב כוכבי בעיריית טבריה
הרמטכ"ל יהיה הראשון להתחסן בצה"ל. "להוות דוגמה ולעודד חיילים"
(צילום: אפי שריר)
יחידות קרביות הפועלות במתאר ייחודי, לוחמים, מערכים תומכים קריטיים ומפקדים בכירים. בשלב מאוחר יותר, עם קבלת מנות חיסון נוספות, יחוסנו יתר המשרתים. "בריאותם של משרתי צה"ל ורציפותו התפקודית של הצבא הן ערך עליון בקביעת תעדוף זה", נכתב.
מבצע החיסונים ינוהל על ידי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בהובלתו המקצועית של חיל הרפואה. מטרת המבצע היא בסופו של דבר, מתן חיסון קורונה לכלל חיילי צה"ל בפרק הזמן הקצר ביותר מרגע קבלת החיסונים - באופן מפוקח, יעיל ומקצועי.
בפגישה בין משרד הבריאות, נציגי המרכז הלוגיסטי סלע טבע שבו מאוחסנים החיסונים ובתי החולים, נמסרה הודעה לפיה בתי החולים יקבלו את מנות החיסון הראשונות ככל הנראה רק ביום ראשון ויוכלו להתחסן ביום שני. בתי החולים יזמינו את מנות החיסון באמצעות מרכז שליטה ייעודי שהוקם על ידי משרד הבריאות, והחיסונים יסופקו בשלושה משלוחים בשבוע.
5 צפייה בגלריה
ריבלין ונתניהו
ריבלין ונתניהו
ריבלין יתחסן בהדסה עין כרם, נתניהו יחוסן כבר במוצ"ש
(צילום: קובי גדעון לע"מ)
במקביל, גם בקופות החולים נערכים לתחילת מבצע החיסון. "מבחינת ההיערכות שלנו ועל פי המידע שאנחנו מקבלים ממשרד הבריאות, אנחנו מוכנים לתחילת חיסוני עובדים ביום ראשון הקרוב", אומר חיים פרננדס, מנכ"ל קופת החולים לאומית. "ביום רביעי אנחנו יכולים להתחיל לחסן את המבוטחים שלנו כשבשלב הראשון נחסן את המבוטחים בגילאי 60 פלוס ואת החולים במחלות כרוניות. המבחן האמיתי הוא טווח הזמן הבינוני, ולראות שמתחילים גבוה וממשיכים גבוה".
בתוך כך, מבית הנשיא נמסר כי הנשיא ראובן ריבלין יגיע אל בית החולים הדסה עין כרם ביום ראשון הקרוב כדי לפתוח את מבצע החיסונים של הצוותים הרפואיים ו"להצדיע להם על עבודתם האצילית לאורך תקופת ההתמודדות עם הקורונה בכל רחבי הארץ". רה"מ בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין יתחסנו עוד קודם לכן במוצאי שבת.
5 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"החיסונים - הדרך לחזור לשגרה". פרופ' חזי לוי
(צילום: יריב כץ )
בסרטון שפרסם נתניהו אמר כי "התחלואה עכשיו עולה כי אנשים באווירת סוף קורס". לדבריו, "אנחנו בממוצע של 2,000 נדבקים ביום ואם נגיע ל-2,500 נצטרך ללכת לריסון מהודק ואפשר למנוע את זה. אני מבקש שכל אחד יסתכל על עצמו ויגיד 'מה אני עושה כדי לשמור על הכללים?'".
נתניהו, שנכנס לבידוד לאחר שנפגש עם ראש בית הדין של הליכוד שאובחן כחולה קורונה, הוסיף: "הנה, אני יושב פה בבית, ראש הממשלה בבידוד, אני שומר על כל הכללים. זה מה שגם אתם צריכים לעשות. תשמרו על עצמכם, תשמרו על אחרים אנחנו יוצאים מהקורונה, אפשר לצאת בלי שום מחיר נוסף רציני. לא כלכלי, לא בחיי אדם ולא בבריאות. אנא עשו זאת ולכו להתחסן".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, מסר: "אנו עושים כמיטב יכולתנו להנגיש את החיסונים כנגד קורונה לכלל האוכלוסייה. ככל שיגיעו יותר חיסונים ארצה, אנו נרחיב את מעגלי המחוסנים לכלל הקבוצות שרשומות לעיל, ואנו, יחד עם קופות החולים, בתי החולים וארגונים נוספים, מקצים מחסנים רבים כדי לחסן מהר. אני קורא לכולם להתחסן! זאת הדרך שבאמצעותה נצליח להתמודד עם המחלה ולחזור לשגרת חיים בכל התחומים".
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר ויואב זיתון