יו"ר מפלגת תל"ם, שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, טען הבוקר (חמישי) בריאיון באולפן ynet כי "יש סיכוי לממשלת שינוי. אי-אפשר לתקן מבלי להזיז את נתניהו מהממשלה". הוא התייחס לדיווחים ולפיהם יו"ר כחול לבן בני גנץ לא שלל להיות ראשון ברוטציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מקווה שגנץ למד מהטעות הקשה. אתמול שמעתי כמה קולות מדאיגים מהבחינה הזו ואני מקווה שזה רק לצרכי משא ומתן בקואליציית השינוי".
יעלון: "מקווה שגנץ למד מהטעות הקשה"
(צילום: אבי חי)

לדבריו, "שמעתי אי-אמירה נחרצת שלא ייכנס לממשלה עם נתניהו. אני מקווה שזה לענייני משא ומתן ושהוא לא באמת התכוון לזה". בריאיונות לערוצי הטלוויזיה אמש גנץ לא שלל באופן נחרץ כניסה לממשלה שבה הוא ראשון ברוטציה, אלא ציין כי "אין היתכנות לממשלה של נתניהו". בריאיון אחר אמר כי הצעת נתניהו אליו "לא רלוונטית כרגע".
יעלון קרא לגנץ: "יש אלטרנטיבה. היא צריכה להתבסס על יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, ימינה, תקווה חדשה, עבודה ומרצ". הוא ציין כי המחלוקות האידיאולוגית דינן להיפתר. "רק לא ביבי זה עקרון חשוב והוא תנאי הכרחי, גם אם לא מספיק, לשינוי במדינה. אני מקווה שמנהיגי המפלגות יתעלו על עצמם ויגיעו להבנות", אמר שר הביטחון לשעבר וציין כי "יש לאפשר תקציב מדינה, לטפל בנושא החינוך, הדיור, הבריאות, תסתכל מה קורה כאן אנחנו מדינה מתנהלת, לא מנוהלת".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ובוגי יעלון בסיור בבקעת הירדן
בני גנץ ובוגי יעלון בסיור בבקעת הירדן
יעלון קורא לגנץ: "יש אלטרנטיבה. אי-אפשר לתקן בלי להזיז את נתניהו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
משה בוגי יעלון באולפן
משה בוגי יעלון באולפן
"יש סיכוי לממשלת שינוי. על מנהיגי המפלגות להתעלות על עצמם"
(צילום: הדר יואביאן)
על המחלוקות העתידיות בממשלת שינוי, אם תקום, בנושאי ביטחון אמר יעלון: "אני לא חושב שיש ויכוח על הנושא האיראני בממשלה שכזו, יכול להיות שאת הנושא הישראלי-פלסטיני ישימו בצד. ענייני דת ומדינה בוודאי שלא יסכימו על הכל. אנחנו שלוש שנים מדינה מתרסקת ובזה צריך להתעסק, אני חושב שכולם מבינים את זה".
- אתה רואה מצב שבו בנט עם שבעה מנדטים ראש ממשלה? "תראה זה לא הדבר האופטימלי אבל אם הוא מתעקש, אז אתה רואה שלפיד בצורה בוגרת מבין מה הסדר עדיפויות. אני חייב לשבח את לפיד על זה, העיקר להזיז את נתניהו וביחד לצאת לדרך חדשה".
- נכשלת בזה שעזבת את יש עתיד? יכולת להיות בתפקיד בכיר בממשלה "אני לא חיפשתי אף פעם תפקיד כי יכולתי בזמנו להישאר שר הביטחון. אני חשבתי לפני מספר חודשים שצריך להיערך אחרת לבחירות כדי לא להיות תלויים בבנט או סער, לא חשוב. אני בהחלט חושב שכרגע הסיעה הגדולה שאמורה להוביל את הממשלה זה יש עתיד ואני אעשה מיטב יכולתי מבחוץ כדי שזה יקרה".
4 צפייה בגלריה
לפיד יאפשר לבנט ראשות ממשלה? יעלון: "לא אופטימלי, אבל הוא מבין מה הסדר עדיפויות"
לפיד יאפשר לבנט ראשות ממשלה? יעלון: "לא אופטימלי, אבל הוא מבין מה הסדר עדיפויות"
לפיד יאפשר לבנט ראשות ממשלה? יעלון: "לא אופטימלי, אבל הוא מבין מה הסדר עדיפויות"
(צילום: מארק ישראל סלם )
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על הצוללת
בנימין נתניהו על הצוללת
יעלון על תיק הצוללות: "אם זה לא ייגמר במישור הפלילי תהיה ועדת חקירה ממלכתית"
(צילום: אלעד גרשגורן)
- אולי היית צריך להישאר? "לא רציתי שנרוץ לבד. חשבתי מה נכון לעשות. אני לא ב-DNA של יש עתיד. אני חשבתי לא רק לרוץ יש עתיד ותלם אלא להוסיף עוד כוחות. כשאני זיהיתי שבנט מקבל 20 ומשהו מנדטים, שמונה מהם מצביעים כחול לבן לשעבר אמרתי צריך לבדוק את עצמנו אבל זה חלב שנשפך ויש סיכוי לממשלת שינוי".
יעלון היה אחד ממבקריו הגדולים של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שהחליט לא לפתוח בחקירה נגד נתניהו בתיק הצוללות. הוא אמר ל-ynet כי העניין עדיין על הפרק: "יש עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון ומי שקורא את העתירה מבין שנעשתה עבודה רצינית יותר ממה שנעשה בתיק 3000. אני משוכנע שבסופו של דבר אם זה לא ייגמר במישור הפלילי אז תהיה ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הסוגיה".
"אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח. נתניהו יודע שכשהוא יעזוב את כס ראש הממשלה כנראה תואץ חקירת 3000 ותיפתח חקירה בנושא מתווה הגז. יש לו יכולת להטיל אימה כרגע מהעמדת כוח שלו, גם על הרשות השופטת גם על הפרקליטות, המשטרה ועל המערכת הפוליטית".
יעלון מתעקש שנתניהו ביצע עבירות בעניינים אלה: "אני מוכן שהוא יתבע אותי בעניין. כשהוא יעזוב את הלשכה יתהדקו סביבו חקירות נוספות. כל מי שעיניו בראשו מבין שהמדינה הפכה לרקובה. אחד הדברים החשובים שצריך לעשות בממשלת שינוי זה להגביל לשתי קדנציות, שמונה שנים".