הרמטכ"ל ומפקד פיקוד העורף בביקור במפקדת "אלון"
(צילום: דובר צה"ל)

שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אישרו היום (ג') את העברת תחומי הטיפול של מפקדת "אלון" למערכת הבריאות באופן הדרגתי. מדובר בתוכנית שהציגו סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, ומפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, והיא תצא לדרך בתיאום מלא עם שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות והצוותים המקצועיים.
בנוסף, סוכם כי "בהתאם לעבודת מטה שקיים צה"ל, תוקם יחידת מילואים על בסיס מפקדת 'אלון', שתתן מענה בחירום למדינת ישראל במקרים של מגפה. יחידה זו תוכל להיות מופעלת בתוך ימים, במקרה של התפרצות מחודשת של הקורונה".
2 צפייה בגלריה
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
פעילות מפקד מפקדת "אלון" בפיקוד העורף
חיילות במפקדת "אלון"
(צילום: דובר צה"ל)
כמו כן, בסוף יוני תתקיים הערכת מצב נוספת שבה תאושר ההחלטה סופית, בהתאם למצב התחלואה וההתקדמות בהעברת הסמכויות. "מערכת הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף, ימשיכו במדיניות סיוע מרחיבה והיענות לסוגיות שיידרשו על-ידי מערכת הבריאות", נאמר.
מפקדת "אלון" הוקמה כחלק מהסיוע שהעניק פיקוד העורף במאבק בנגיף הקורונה. "המפקדה פעלה לשיפור אפקטיביות מערך החקירות האפידמיולוגיות, העלתה את כמות דגימות ובדיקות הקורונה, הקימה מלונות בידוד והחלמה ומנעה להערכת צה"ל כ-25% מתחלואת הקורונה בזמן שתפקדה", נמסר ממערכת הביטחון. כמו כן, מחוזות פיקוד העורף סייעו במרחב האזרח במגוון רחב של פעולות, ביניהן סיוע בבתי חולים, שיתוף פעולה עם מאות רשויות, חלוקת מזון עוד.
2 צפייה בגלריה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
מפקדת "אלון" של פיקוד העורף ברמלה
תיסגר עד 1 באוגוסט. מפקדת "אלון"
(צילום: AFP)
שר הביטחון בני גנץ אמר: "מערכת הביטחון הצילה את חייהם של אלפי אנשים בשנה האחרונה במסגרת המאבק בקורונה, ועמדה על כלל יכולותיה לצד משרד הבריאות וכלל משרדי הממשלה. כניסת צה"ל ופיקוד העורף הביאה לשינוי במערכה מול הקורונה- תוך הקמת מרכז החקירות האפידימיולוגיות החדשני בעולם, הכפלה פי 10 של היקפי הבדיקות, ויצירת שיתופי פעולה עם הרשויות המקומיות.
"הידע שנצבר ישמש את מדינת ישראל והעולם עשורים קדימה בהתמודדות עם פנדמיה ומצבי חירום בעורף. אני מצדיע לאנשי המילואים, חיילי ומפקדי צה"ל ופיקוד העורף, ועובדי מערכת הביטחון שלקחו חלק בעבודה המאומצת".
יצוין כי עד לסגירתה המוחלטת של המפקדה ומעברה הסופי למשרד הבריאות ב-1 באוגוסט, הוחלט על כמה פעולות לצמצום פעילותה: ב-10 ביוני תיסגר יחידת הדיגום והשינוע ותוחלף בידי חברה אזרחית; ב-1 ביולי תיסגר יחידת "אלה" המפעילה את החוקרים האפידימיולוגיים, ותוחלף בידי חוקרי משרד הבריאות. במקביל, האחריות על מלונות הבידוד תועבר למפעילים אזרחיים. עד סגירתה הסופית יצומצם הסד"כ תחילה בכ-50 אחוז וב-1 באוגוסט באופן מלא.