יו"ר ועדת הקורונה של הכנסת ח"כ יפעת שאשא-ביטון והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו התנצחו הבוקר (יום ב') בוועדה המיוחדת בכנסת לעניין נגיף הקורונה על נתוני הנפטרים. הוועדה דנה בנתוני התחלואה ובמדיניות הבדיקות. ynet העביר את הישיבה בשידור ישיר.
יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון אמרה בפתח הדיון כי יש ברשותה נתונים מאחד מבתי החולים ש-23% מהחולים שדווח עליהם שמתו מקורונה לא מתו מהנגיף. פרופ' גרוטו הגיב בזעם ואיים לעזוב את הדיון: "אי אפשר להגיד סתם".
2 צפייה בגלריה
(יפעת שאשא-ביטון ואיתמר גרוטו)
ח"כ שאשא-ביטון נתנה דוגמה של חולה קשיש עם סרטן בלבלב ועם גרורות שעליו הוכרז שמת מקורונה: "אני מוכנה להגיע לחקירה בכל מקום על כל מילה שאני אומרת כאן. עד סוף השבוע התנהל ויכוח על המספרים והאם בגלל המספרים צריך ללכת למהלך כל כך קיצוני". לדבריה, "מנהלי בתי חולים אומרים שאסור שיהיה סגר וששום שיקול של בריאות הציבור לא עומד מאחורי ההחלטה על הסגר".
גרוטו לעומת זאת אמר כי בתי החולים עמוסים בשל הקורונה, ולדבריו הדבר אף פוגע בטיפול בחולים אחרים, לא בקורונה. "אתמול קיבלתי בקשה להתערב במקרה מאוד עצוב בבית החולים רמב"ם, בו מישהו קיבל שבץ מוחי אך אין מקום בטיפול נמרץ, ולכן בסופו של יום אי אפשר לתת לו את הטיפול שמגיע לו. אז המצבים האלה קיימים", אמר פרופ' גרוטו.
במהלך הדיון שאלה שאשא-ביטון את גרוטו מה יהיה כשנצא מהסגר, והאם נמצא את עצמנו אחרי כמה חודשים בסגר נוסף. גרוטו השיב כי "מערכת הבריאות תהיה בכמה צעדים קדימה, גם בנושא של קטיעת שרשרת ההדבקה. בנוסף, תהיה לנו תוספת של 1,500 אחיות שייכנסו למערכת בחורף".
מה ייסגר ומתי, מה טרם הוחלט? כך ייראה הסגרהגנים הפרטיים מאיימים: "נחזור לשגרה בשבוע הבא"
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה כי "97% מהיישובים בישראל נמצאים במקדם הדבקה של מעל 1".
ריאיון עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי
(צילום: אורי דוידוביץ)

ד"ר אלרעי פרייס אמרה גם כי בגל השני ישנה ירידה בגילים של החולים שבמצב קשה וקריטי. לדבריה, 30% מהחולים הקשים והקריטיים הם מתחת לגיל 60.
עוד עולה מהנתונים שהביאה כי 42% מהנפטרים התמודדו עם יתר לחץ דם, 29% עם סכרת, 27% עם מחלת לב, 11% עם מחלת ריאה, 4% עם דיכוי חיסוני ו-1.5% עם מחלות כבד.
על פי נתוני משרד הבריאות שהוצגו בישיבה על מספרי החולים הקשים על פי ערים, ומתייחסים לזמן שמפרוץ המגפה ועד ל-7 בספטמבר, בירושלים ישנם 584 חולים קשים, בני ברק-167, תל אביב-153, אשדוד-89, בת-ים-89, רמלה-81, חיפה- 73, פתח תקווה-71, נתניה-68, רמת גן-65, אשקלון-64, לוד-60, באר שבע-56, בית שמש -48, חדרה-43, רחובות-43, קריית גת-34.
סגר מלא משישי: אלקין והנדל בריאיון
(צילום: אורי דוידוביץ)

אלרעי פרייס הודתה בדיון כי הסגר "הוא לא פתרון, אלא זה צעד טקטי, שצריך להיות מלווה בשני דברים: אחד, זו התנהגות האוכלוסייה, רתימת הציבור שכל אחד ייקח אחריות על עצמו. ושתיים - מערכת יעילה וטובה לקטיעת שרשראות ההדבקה". לדבריה, "אנו מעבים ומייעלים את המערכת".
אתמול, לאחר יותר משמונה שעות של ישיבת ממשלה, אישרו השרים סגר שיימשך שלושה שבועות לפחות. הסגר יחל מיום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, בשעה 14:00. בתי הספר והגנים ייסגרו אף הם ביום שישי.
לקראת תום התקופה, תיערך הערכת מצב שבה יוחלט אם להאריך את הסגר גם לאחר שמחת תורה. עם ההחלטה ישראל הפכה למדינה הראשונה בעולם שמטילה בפעם השנייה סגר על מנת להתמודד עם נתוני תחלואת הקורונה המאמירים.
על פי ההחלטה, באותם שבועות תוגבל התנועה למרחק של 500 מטר ממקום המגורים (פרט לספורט יחידני), מערכת החינוך תיסגר (פרט לחינוך מיוחד, פנימיות ולמידה מרחוק) וההתקהלויות יוגבלו לעשרה אנשים במקום סגור ו-20 בשטח פתוח.
(צילום: ליהי קרופניק)

בנוסף ייסגרו כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות. כל זאת, למעט שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה, חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים). עסקים, כולל מסעדות, יורשו להפעיל שירות משלוחים בלבד.
עסקים ללא קבלת קהל ועסקים המספקים שירותים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול על פי מתווה האוצר. תפילות יתקיימו בשטח פתוח בקפסולות של 20 איש, ובמקום סגור - על פי מתווה מיוחד ומסובך שאושר.
נתניהו בהצהרה המיוחדת על הסגר
(צילום: לע"מ )

במסיבת עיתונאים מיוחדת לאחר ההחלטה על הסגר ולפני המראתו לטקס חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות בארצות הברית, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "הגענו ל-80 ערים אדומות ומערכת הבריאות הניפה דגל אדום. בבתי החולים חלק מהצוותים נמצאים בעומס יתר, זו שחיקה אנושית".

בינתיים, הנתונים שהובילו את ישראל לסגר ממשיכים להיות עגומים. 3,167 ישראלים נוספים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה. הנתון נמוך מזה של הימים האחרונים, כיוון שבימים שבת וראשון כמות הבדיקות נמוכה ביחס ליתר הימים. אתמול התקיימו יותר מ-33 אלף בדיקות ראשוניות לאיתור מאומתים, שיעור הבדיקות החיוביות היה הגבוה ביותר זה יותר משבוע - 9.4%.
מספר החולים שמצבם קשה נותר דומה לשיא שנרשם אתמול בערב ועומד על 519. מתוכם, 144 מחוברים למכונות הנשמה. גם בנתון זה אין שינוי לעומת חצות. עוד עולה מהנתונים כי 1,056 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ והיתר נמצאים במלוניות או בבתיהם. מספר הנפטרים עומד הבוקר על 1,119. מיום שני בשבוע שעבר ועד ראשון אובחנו בישראל 24,904 חיוביים. מדובר בממוצע יומי של יותר מ-3,550 נדבקים.