הריאיון עם השר אוחנה באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

סערה בצד הימני של המערכת הפוליטית בעקבות חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות", על כך שסגן השר במשרד ראש הממשלה פטין מולא מהליכוד שוחח עם גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית בנוגע לחיזוק ראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת הבחירות לכנסת ה-24.
"הניסיון של נתניהו להביא את אנשי אש"ף להתערב בבחירות בישראל הוא שפל חדש", אמר יו"ר תקווה חדשה ח"כ גדעון סער. "לנתניהו אין קווים אדומים. פעם אחר פעם הוא מוכיח שאצלו יש רק אינטרסים אישיים שגוברים על האינטרס הלאומי. הוא לא כשיר עוד לכהן כראש ממשלת ישראל".
לביקורת בתקווה חדשה הצטרף גם ח"כ יועז הנדל. "לא ייאמן", צייץ הנדל. "במקום להחזיר את המשילות והביטחון לתושבי ישראל בתוך הבית, נתניהו מתעסק בגיוס פעילי התביעות בהאג לטובת שכנוע ערביי ישראל לקמפיין".
3 צפייה בגלריה
פטין מולא מתמודד הליכוד ליכוד
פטין מולא מתמודד הליכוד ליכוד
סגן השר מולא
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"נתניהו לא כשיר עוד לכהן כראש ממשלת ישראל". ח"כ סער
(צילום: קובי קואנקס)
ח"כ איילת שקד, מספר 2 בימינה, צירפה לעמוד הטוויטר שלה את הכתבה שפורסמה בנושא וציינה: "פשיטת רגל אידיאולוגית של הליכוד".
גם ח"כ מתן כהנא מימינה הגיב. "הדיל הסודי לכאורה שנחשף הבוקר בין ביבי לאבו מאזן הוא צעד אחד רחוק מדי שהולך הליכוד", אמר כהנא. "לאחר שבשבוע שעבר הכשיר הליכוד את מחבקי המחבלים ותומכי הטרור מבל"ד ורע"מ, עכשיו נחשף שהליכוד בדיל בחירות עם אבו מאזן? הליכוד איבד את הברקסים. עצוב".
בן גביר על הדיווח ב-ynet: "בושה וחרפה"
(צילום: משי בן עמי)

איתמר בן גביר, מספר 3 ברשימת הציונות הדתית לכנסת, אמר באולפן ynet בהתייחסו לפרסום בנושא: "אם זה באמת נכון - בושה וחרפה. אני ביקשתי לפסול לדוגמה את מנסור עבאס. בליכוד אולי לא אהבו את זה, אבל אני קודם כל מייצג את העם והציבור שלי. מאוד פשוט - הוא תומך במחבלים, בטרור, בזכות השיבה - לא בבית ספרי".
אתה אומר "בושה וחרפה", אבל גם אתה רוצה שנתניהו ייבחר לראשות הממשלה. "אם הולכים לגורמים ברשות הפלסטינית, שהיא רשות של טרור שקוראת כיכרות על שם מחבלים, שנותנת כסף ומשכורות למי שרצח יהודי, זה נורמלי לבקש תמיכה מהם? אם זה נכון, זה חמור מאוד. בסופו של דבר אני מאמין, שאם הציונות הדתית תהיה גדולה לא יהיו סיפורים כאלה".
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה מהליכוד הדף את הטענות כלפי מפלגתו. בריאיון באולפן ynet אמר אוחנה כי "די ברור לי מה אויבינו, גם ברשות הפלסטינית וגם במקומות אחרים היו רוצים - וזה לא את נתניהו כראש הממשלה. נתניהו הוא זה שעמד במשך שנים גם מול ממשל אמריקני מאוד מאוד לוחץ להקמת מדינה ערבית נוספת".
גדעון סער אומר שמדובר בשפל חדש. "אני לא יודע להתייחס למשהו שלא בדקתי, רק אומר לך את דעתי. דעתי היא שאנחנו ננצח בבחירות האלה, לא בזכות הרשות הפלסטינית אלא בזכות אזרחי ישראל שרואים את הישגיה האדירים של הממשלה הזו ורוצים את המשך כהונתו של נתניהו".
אין פה מוסר כפול? אנחנו רואים את היחס שלכם למספר 7 בעבודה אבתיסאם מראענה, ומצד שני סוג של חיבוק לגורמים האלה. "אין שום חיבוק לגורמים האלה. ברשות הפלסטינית יושבים בעיקר אויבים, אני לא רוצה בתמיכתם ולא בעזרתם, ממילא הם לא מצביעים במדינת ישראל אז אין כאן שום עניין. את מדברת על אזרחי ישראל, העניין הוא שונה. יש הכרה הולכת וגוברת בקרבם שיש הזדמנות לעשות למענם, למען מיגור הפשיעה, למען צמצום הפערים".
והם מבינים את זה? אפשר להביא את ערביי ישראל לליכוד? "אני חושב שכן, יותר מתמיד. בבחירות האלה נקבל יותר קולות מהחברה הערבית מאשר קיבלנו אי פעם בעבר. אני רואה בזה דבר מבורך כי רובם אנשים שומרי חוק שרוצים חיים טובים יותר ועתיד טוב יותר".
אתה אומר "רובם אזרחים שומרי חוק", אבל לפני כמה שנים רובם היו אזרחים שומרי חוק ש"נהרו באוטובוסים לקלפיות". "קודם כל, דפוסי ההצבעה המסורתיים של ערביי ישראל הם לרשימה המשותפת. כך היה וכאשר זה קרה בהחלט התרענו - קראנו למצביעינו ולבוחרינו לצאת להצביע. עכשיו אני רואה שיש שינוי בעניין הזה. החברה הערבית רואה את המאמצים הניכרים של נתניהו שב-2016 העביר החלטה חסרת תקדים של השקעת מיליארדים רבים בחברה הערבית. זה בא לידי ביטוי בהקמת תחנות משטרה חדשות. אני שומע מהחברה הערבית אנשים שאומרים 'תודה, סוף סוף אנחנו רואים פעילות אמיתית למעננו".
3 צפייה בגלריה
צילום: טל שחר
צילום: טל שחר
מוחמד אל-מדני
(צילום: טל שחר)
מקורות פלסטיניים ברמאללה, שהסתייגו מהמהלך המיוחס לסגן השר מולא, אמרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הרשות הפלסטינית ניהלה בשבועות האחרונים מגעים חשאיים עם הליכוד בנוגע לתמיכה בראש הממשלה נתניהו באמצעות פעילות מול ערביי ישראל ועידודם שיתמכו בליכוד, או שלכל הפחות לא יתמכו ברשימה המשותפת. המגעים הללו לא הבשילו ונעצרו לאחרונה, ככל הנראה בשל סיבות טכניות.
הליכוד יוצג במגעים הללו על ידי סגן השר מולא. את הצד הפלסטיני ייצגו גורמים בוועדה של אש"ף האחראית על הקשר עם החברה הישראלית, שבראשה עומד חבר הנהגת פתח ומקורבו של אבו מאזן, מוחמד אל-מדני.
לפי אחד המקורות, שיא המגעים היה אמור להתרחש בפגישה פרונטלית בין הצדדים ברמאללה בעקבות הזמנה של הצד הפלסטיני. אלא שהמפגש לא התקיים לבסוף משום שלא אושר בצד הישראלי, ככל הנראה בשל סיבות ביטחוניות של כניסה לרמאללה. המקור ציין כי בצד הפלסטיני נעלבו מאי קבלת ההזמנה ומאז הורידו פרופיל במגעים עד כדי הקפאתם.

נתניהו נחשב למתון ביחס לבנט וסער

לפי אותם מקורות, אחרי ההכרזה על הבחירות הרביעיות ניתחו ברשות הפלסטינית את המערכת הפוליטית הישראלית והבינו כי הקרב על השלטון יהיה בין ימין לימין ניצי. לפי הניתוח שלהם, נתניהו נחשב מתון מבחינה מדינית ביחס לנפתלי בנט וגדעון סער.
החשש הפלסטיני הוא שבחירת אחד מהשניים תעלה את הסיכויים למהלכים חד-צדדיים ביהודה ושומרון כמו סיפוח חלקי והרחבת התנחלויות. יש לציין כי בחודשים האחרונים התקררו היחסים בין רמאללה לרשימה המשותפת.
סגן השר מולא אמר כי שיחות כאלו אכן התקיימו, אולם מגדיר אותן "כל מיני דיבורים על אש נמוכה. אנחנו מנסים לעשות טוב לעם ישראל ולמזרח התיכון. אני לא יכול לפרט מעבר לזה. הרשימה המשותפת לא מייצגת את העם הפלסטיני, והמבין יבין".
מהליכוד נמסר בתגובה: "קשקוש מוחלט. כולם יודעים שהרשות הפלסטינית מעדיפה את לפיד כראש ממשלה במקום נתניהו שהביא את השנה הביטחונית הבטוחה ביותר מקום המדינה".