4 צפייה בגלריה
גבי אטלין
גבי אטלין
"לא מספיק נכה לקבלת התג". גבי אטלין
(צילום: עוז מועלם)
קצת יותר משנה חלפה מאז שגבי אטלין (42), אב לשלושה ממרכז הארץ, נאלץ לעבור קטיעת יד עד לכתף בעקבות סיבוך של חיידק טורף. בעקבות המוגבלות שיצרה הקטיעה, בשנה האחרונה מנהל אטלין מאבק מתמשך מול משרד הרישוי במטרה לקבל תג נכה. "לתדהמתי גיליתי שהמדינה טוענת כי היות שקטעו לי יד ולא רגל - אני לא מספיק נכה כדי לקבל את התג", הוא שיתף.
במייל שנשלח אליו על ידי מנהל בכיר באגף הרישוי, נכתב כי "הנימוקים המבדילים בין קטועי גפה עליונה לתחתונה - משמעותיים ומושכלים".
"השתדלתי להשתקם מהר ולהמשיך את החיים שלי", סיפר אסולין, "זאת כאפה לחיים - יש לי יד אחת ועם זה אני צריך להסתדר. המוגבלות נכפתה עליי ואין לי מה לעשות בנידון, אבל לא חשבתי שהמדינה תהפוך אותי לנכה".
4 צפייה בגלריה
עובד ויתקין
עובד ויתקין
"סכנת חיים". עובד ויתקין, סורב לתג גם כן
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
"קטוע גף עליון אינו מזוכה באופן אוטומטי בתג". ארכיון
"קטוע גף עליון אינו מזוכה באופן אוטומטי בתג". ארכיון
"קטוע גף עליון אינו מזוכה באופן אוטומטי בתג". ארכיון
"אני עוד מתרגל לחיים החדשים שלי", הוסיף בתסכול. "אני לא מסכן, אבל אני גם רוצה לחיות חיים מותאמים ולא לחשב בכל פעם מחדש איך אשרוד את הנסיעה הבאה במכונית. אני צריך לבחור אם להחזיק לילד שלי את היד בכביש, או לדחוף את העגלה של הבת שלי. כשמדובר במרחקים ארוכים, זו משימה קשה. אנחנו לא מבקשים כסף - רק הכרה. לא לתת לילדים הרגשה שיש להם אבא נכה".
ולא מדובר במקרה בודד. רבים מקטועי ידיים חשים כי הם מופלים במשרד הרישוי שלא מכיר במוגבלות שלהם.
לפני עשור, עובד ותקין (32) ממבשרת ציון עבר תאונת דרכים קשה שבה נקטעה ידו. מכיוון שהוא קטוע עד הכתף וסובל מפציעות, הוא לא יכול להשתמש בפרוטזה. למרות זאת, כאשר ביקש לקבל תג נכה - הוא נענה בשלילה.
"בעקבות הקטיעה, שגורמת לי לחוסר איזון, הליכות ארוכות במיוחד יוצרות לי עוד בעיות גופניות. במיוחד כשאני סוחב דברים", ספר ותקין, "אני נדרש לעשות הרבה פעולות שעם יד אחת אני לא יכול לעשות, ואני צריך עזרה בהן. כבר מעכשיו אני חושש איך אתנהל כשיהיה לי תינוק ואלך הליכות תוך כדי שאני צריך לסחוב דברים לרכב עם עגלה כשאני עם יד אחת בלבד. זו פשוט סכנת חיים".
4 צפייה בגלריה
המאבק על התג
המאבק על התג
המאבק על התג
(צילום: shutterstock)
רעות (27), קטועת יד מלידה, כבר הגישה פעמיים בקשה לקבלת תג נכה - ונענתה בשלילה גם כן. "יש לי חצי מהיכולת של אדם ללא מוגבלות", היא שיתפה, "אני נדרשת להתאמץ כדי לבצע פעולות בסיסיות או יומיומיות. ללא יד אני נמצאת במצב שבו יש לי חוסר שיווי משקל וזה מאוד מסוכן".
רעות סיפרה כי אנשים רבים מציעים לעזור לה בהליכות הארוכות שהיא נדרשת ללכת לעבר רכב שלה, כי אין לה תג נכה. "זה יוצר תחושה של נחיתות, איפה המדינה שתעזור לי להרגיש שווה ותבוא לקראתי?", שאלה בתסכול.
"משרד התחבורה החליט לנהל מלחמת התשה נגד קטועי הידיים, ובאופן אבסורדי וגורף קבע שקטועי ידיים אינם נכים", בסביר רונן ליטבק, קטוע רגל ומנהל ארגון "הצעד הבא" הפועל למען קטועי הגפיים בישראל, "החלטה אטומה זו פוגעת קשות בקטועי ידיים בביצוע פעולות בסיסיות - קניות, עבודה או הסעת הילדים למסגרות חינוכיות, רק כי הוא עשוי למצוא עצמו חונה מאות מטרים מהיעד".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תג חנייה לנכה ניתן בכפוף לחוק חנייה לנכים שנקבע בכנסת. החוק קובע כי התג יינתן למי שתנועתו בדרכים מחמירה את מצב בריאותו. מהחוק עולה כי קטוע גף עליון אינו מזוכה באופן אוטומטי בתג חנייה, וההחלטה בנושא נתונה לשיקול דעתו של רופא תעסוקתי".