המלחמה המתנהלת באירופה על החיסונים לקורונה הסלימה היום (ה'), כשהאיחוד האירופי הודיע כי יהדק את הפיקוח על ייצוא חיסונים משטחו וביקש מחברת התרופות "אסטרה-זניקה" להסיט אליו חלק ממנות החיסון שהבטיח לספק לבריטניה. לונדון מסרה בתגובה כי היא דורשת מחברות התרופות להעביר אליה בזמן את כל החיסונים שהזמינה מהן.
מעבר לאוקיינוס: הקורונה משתוללת בברזיל
(צילום: משי בן עמי)

7 צפייה בגלריה
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה אמילי רפיקובה בת 95
קורונה חיסון אירופה מבצע חיסונים האיחוד האירופי פראג צ'כיה אמילי רפיקובה בת 95
מחסנים בפראג. "אסטרה-זניקה" תספק רק 40% מהמנות שהבטיחה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
קורונה מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה הונגריה סופרים בקבוקוני חיסונים ב דברצן
קורונה מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה הונגריה סופרים בקבוקוני חיסונים ב דברצן
מנות חיסון בדברצן, הונגריה
(צילום: EPA)
מבצע החיסונים באיחוד האירופי, שבו חיים כ-450 מיליון בני אדם, מתנהל בעצלתיים: לא רק ש-27 מדינות האיחוד קיבלו עד כה מספר קטן יחסית של מנות חיסון, לזה הצטרפה הודעתן של שתי חברות תרופות, "פייזר" ו"אסטרה-זניקה", כי ייאלצו לעכב משלוחים של חיסונים נוספים לאיחוד. תחילה, לפני שבועיים, הייתה זו "פייזר" שהודיעה כי משלוחים שלה יתעכבו בעד חודש בשל עבודות לייעול הייצור במפעל שלה בבלגיה, וימים אחר כך הודיעה "אסטרה-זניקה" כי ברבעון הראשון תוכל לספק לאיחוד רק 40% מהמנות שהבטיחה לו, משום שאחד המפעלים הכלולים בשרשרת האספקה האירופית שלה, גם כן בבלגיה, סובל מתפוקה נמוכה.
הודעת החברות התקבלה בזעם באירופה, והתגובה החריפה ביותר הגיעה מראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה. הוא אמר כי העיכובים בלתי מתקבלים על הדעת, והוסיף כי מדובר בהפרת חוזה וכי רומא תנקוט צעדים משפטיים אם החיסונים לא יסופקו לה כפי שהובטח.
7 צפייה בגלריה
קורונה מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה הגעת חיסונים ל קפריסין
קורונה מבצע חיסונים האיחוד האירופי אירופה הגעת חיסונים ל קפריסין
משלוח חיסונים מגיע לקפריסין. עיכובים בשבועות הקרובים
(צילום: AFP)
"אסטרה-זניקה" מצדה טוענת כי האיחוד האירופי התעכב בחתימה על חוזה האספקה איתה, וכי לכן לא היה לחברה די זמן לפתור בעיות במפעל שלה בבלגיה. לדבריה בעיות ייצור דומות נרשמו גם בשרשרת האספקה לבריטניה, אלא שעם הבריטים חתמה החברה על חוזה שלושה חודשים לפני שחתמה עם האיחוד האירופי, ולכן היה לה רבעון שלם לתקן את התקלות.

לונדון: "שילמנו, תכבדו"

העיכוב באספקת החיסונים בא בשעה שמדינות האיחוד האירופי סובלות מהתפרצויות קשות של הנגיף, ועד כה מתו בתחומו יותר מ-400 אלף בני אדם. בכל הקשור למבצע החיסונים נמצא האיחוד האירופי בפיגור גדול אחרי מדינות כמו ישראל וכמו בריטניה, שפרשה אשתקד מהאיחוד ולכן אינה כפופה לתוכנית החיסונים שלו, אלא מתנהלת באופן עצמאי.
7 צפייה בגלריה
מייקל גוב שר בכיר בממשלת בריטניה
מייקל גוב שר בכיר בממשלת בריטניה
מייקל גוב. שהכול יגיע, ובזמן
(צילום: רויטרס)
אחרי שאתמול נזף האיחוד האירופי ב"אסטרה-זניקה" ודרש ממנה להבהיר כיצד בכוונתה לספק למדינותיו את המנות שהבטיחה להן, נערכת הנציבות האירופית להציג מחר מנגנון חדש שבמסגרתו ייצוא החיסונים אל מדינות מחוץ לאיחוד יותנה בהודעה מוקדמת על הרצון לייצאם ובקבלת אישור לכך מנציגי האיחוד. בתחילת השבוע טענו בבריסל כי המנגנון לא נועד למנוע ייצוא חיסונים אלא רק להגביר את השקיפות של התהליך, אבל היום כבר אותתו שם כי המנגנון עשוי לשמש גם להשארת מספר גדול יותר של חיסונים במדינות האיחוד.
בצל דרישתו של האיחוד האירופי לקבל את החיסונים שהזמין, גם במחיר הסטתם מבריטניה, הדגישה היום לונדון כי על החברות לכבד את החוזים שחתמו איתה. "אני חושב שעלינו לוודא שאספקת החיסונים שנקנו וששילמנו עליהם, כדי שישמשו עבור תושבי בריטניה, תכובד", אמר השר הבריטי מייקל גוב. כשנשאל אם ממשלת בריטניה תמנע מ"אסטרה-זניקה" להסיט מנות חיסון מבריטניה לאיחוד האירופי השיב גוב כי הדבר החשוב ביותר הוא שבריטניה תקבל את המנות שרכשה כפי שתוכנן ובמועד שנקבע.

"יש מחסור, זו המציאות"

מבצע החיסונים העולמי הוא הגדול בהיסטוריה, והוא מעורר מתח בין מדינות שונות גם מחוץ לאירופה. בעוד מדינות חזקות ועשירות קונות כמויות גדולות של חיסונים, מדינות עניות יותר מנסות לפלס להן דרך בשדה מוקשים כלכלי ודיפלומטי כדי לאסוף את מה שנשאר.
7 צפייה בגלריה
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
מבצע חיסוני הקורונה בישראל
מחסנים בתל-אביב. ישראל ראשונה בעולם
(צילום: EPA)
ארגון הבריאות העולמי קרא היום למדינות העולם להתאזר בסבלנות. "המציאות היא שיש מחסור בחיסונים", אמר מנהל השלוחה האירופית של הארגון. "החברות המייצרות עובדות 24/7 כדי לגשר על הפערים ואנחנו בטוחים שהעיכובים שאנחנו רואים עכשיו רק יאפשרו ייצור כמויות גדולות יותר של החיסונים בהמשך".
ישראל מובילה את העולם במספר חיסונים לנפש, ואחריה מדורגות איחוד האמירויות, בריטניה, בחריין וארה"ב. בריטניה השתמשה עד כה ב-7.1 מיליון מנות חיסון, ועד 15 בפברואר היא מקווה להשלים את חיסונם של כ-15 מיליון איש: כל בני ה-70 ומעלה, אנשי הרפואה והסיעוד שבקו החזית מול הנגיף, בעלי מחלות הרקע שנשקף להם סיכון מוגבר והדיירים של בתי האבות.

"שערורייה" בגרמניה

במדינות אחרות במערב אירופה מִספרים כאלה נראים כמו חלום רחוק. באזור או-דה-פראנס שבצרפת, אזור שבו צפיפות האוכלוסין היא השנייה בגודלה במדינה, כבר נאלצו כמה מרכזי חיסון להפסיק לקבוע תורים בשל המחסור במנות. בכמה אזורים אחרים בצרפת הופסקה האפשרות לקבוע תור לחיסון דרך האינטרנט.
בספרד הודיעו הרשויות המקומיות של אזור מדריד כי הן מפסיקות לתת מנת חיסון ראשונה לפחות לשבוע הזה ולשבוע הבא, וכי במעט המנות שנותרו להן ישתמשו כדי לתת את החיסון השני לאלה שקיבלו את הראשון. העיתון "אל-מונדו" חשף מסמך פנימי של משרד הבריאות הספרדי, ובו מואשם האיחוד האירופי באחריות לעיכוב בשליחת החיסונים: "האיחוד הוא שמנהל משא ומתן וחותם על חוזים, והוא זה שאחראי לוודא שהם מתקיימים", נכתב בו. העיכוב באספקה בא דווקא כשסקר חדש מגלה כי שיעור הספרדים המביעים נכונות להתחסן עלה מכ-40% בחודש שעבר ל-73% כעת.
7 צפייה בגלריה
מתחסן לקורונה בספרד
מתחסן לקורונה בספרד
חיסון לקורונה בספרד. במדריד מפסיקים לתת מנה ראשונה
(צילום: רויטרס)
בגרמניה דחתה בשבוע שעבר מדינת המחוז נורדריין-וסטפליה את פתיחתם של מרכזי החיסון עד לפברואר. מדינת המחוז ברנדנבורג נאלצה לדחות לחודש הבא תורים לחיסון שנקבעו לסוף החודש הנוכחי.
שר הבריאות הגרמני אמר היום כי הוא מעריך שהמחסור בחיסונים יימשך עד לעומק אפריל. ברקע נמתחת על הממשלה הגרמנית ביקורת ציבורית נוקבת בשל המבצע האיטי, והעיתון הנפוץ ביותר בגרמניה, "בילד", הגדיר היום את הבעיות האופפות אותו "שערורייה".