השעות האחרונות של קמפיין 2020: דונלד טראמפ וג'ו ביידן עורכים הערב (יום ב') את עצרות הבחירות האחרונות שלהם, שעות לפני שהקלפיות יחלו להיפתח בחוף המזרחי של ארה"ב. טראמפ מקיים הערב והלילה לא פחות מ-5 עצרות ב-4 מדינות – צפון קרוליינה, מישיגן, וויסקונסין וכמובן פנסילבניה, המדינה שגוברות ההערכות כי אליה תתנקז בסופו של דבר ההכרעה. גם ביידן מגיע לשם הערב, ויקיים בפיטסבורג שתי עצרות במתכונת "דרייב אין", אחת מהן עם הזמרת ליידי גאגא. ynet העביר בשידור חי את העצרת הראשונה של טראמפ לערב זה, בצפון קרוליינה. מחר בערב וברביעי לפנות בוקר יעביר ynet משדרים מיוחדים מארה"ב ומהאולפן, עם כל העדכונים והפרשנויות.
שליחנו אטילה שומפלבי עם קולות מהשטח בארה"ב
(צילום: עידן ארבל)

10 צפייה בגלריה
 טראמפ וביידן. נערכים גם לקרב משפטי
 טראמפ וביידן. נערכים גם לקרב משפטי
טראמפ וביידן. נערכים גם לקרב משפטי
(צילום: AP, MCT)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
אמריקנים בהצבעה המוקדמת במרילנד
(צילום: EPA)
המדינות שבהן מופיעים הערב טראמפ וביידן הן 4 מ-9 המדינות המתנדנדות, אותן מדינות שבהן הקרב צמוד ושהתוצאה בהן תכריע את גורל הבחירות כולן. על פי הסקרים, משאר מדינות ארה"ב צפוי ביידן לקבל 254 אלקטורים וטראמפ 125, ואם זו אכן התמונה – ביידן זקוק לעוד 16 אלקטורים כדי להגיע ל-270, המספר שנותן ניצחון בבחירות לנשיאות. המדינות המתנדנדות מחלקות 159 אלקטורים, ואם טראמפ ינצח ברובן, יתנקז הקרב כולו לפנסילבניה, שמחלקת 20 אלקטורים ושלפי הסקרים ביידן מוביל בה ב-5%. הביקורים של טראמפ וביידן שם היום נועדו להוציא לקלפי בוחרים אחרונים מחר, וגם סגניהם של המועמדים, מייק פנס וקמלה האריס, מקיימים שם הערב עצרות.
"מחר אנחנו הולכים לנצח במדינה הזו", הצהיר הערב טראמפ לתומכיו שהתאספו בעצרת בצפון קרוליינה, "ואנחנו הולכים לזכות בעוד 4 שנים בבית הלבן". הנשיא הקדיש דקות ארוכות לתקיפת הסוקרים, וטען שלא רק שכמו ב-2016 הם טועים טעות גסה כשהם חוזים יתרון למועמד הדמוקרטי, אלא הם גם מזייפים ומתכננים את סקריהם כך שיטו את דעת הקהל. לדבריו, ב"סקרים האמיתיים", כלשונו, הוא מוליך למשל בפלורידה, אחת המדינות שצפויות להכריע את הבחירות.
טראמפ הזכיר סקר חריג של "וושינגטון פוסט" ו-ABC שלפיו הוא נמצא בפיגור של 17% בוויסקונסין, וטען שמדובר בניסיון לדכא את מצביעיו. "הם המציאו פער כל כך גדול כדי לוודא שהאנשים שלך לא יצביעו, וכשאתה נמצא בפיגור של 17% אנשים אומרים, 'אני לא אבזבז את הזמן על הצבעה'", טען. יצוין כי הסקר שעליו דיבר טראמפ אכן חריג למדי, אך בקהילה המקצועית דווקא פרסומו נחשב לסימן לאמינותו של מכון הסקרים, בשל נכונותו להסתכן בטעות. ברוב הסקרים האחרים בוויסקונסין נע היתרון של ביידן סביב 10%, עדיין פער גדול למדי. טראמפ הקדיש התקפה מיוחדת גם לסוקר של "פוקס ניוז", הרשת שהעלתה אותו לגדולה, משום שגם הסוקר הזה מנבא לו רעות, כפי שניבא לו – שלא בהצלחה – ב-2016.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
טראמפ הערב בצפון קרוליינה. "ננצח בפלורידה, ננצח בכול"
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן, הערב בקליבלנד, אוהיו. טראמפ: "הוא שונא אתכם"
(צילום: gettyimages)
בעצרת הערב בצפון קרוליינה שב וכינה טראמפ את ביידן "פוליטיקאי מושחת", ונענה בקריאות קצובות מהקהל: "לכלוא אותו, לכלוא אותו". כמו בעצרות קודמות, הוא שתק והניח לקהל להשלים את הקריאות הללו. טראמפ טען כי הוא – בניגוד לביידן – אינו פוליטיקאי ואינו משחק לפי חוקי הממסד בוושינגטון: הוא כינה את עצמו "אאוטסיידר ששם את אמריקה לפני הכול". בחירה בביידן, אמר, היא "בחירה בפוליטיקאי ששונא אתכם", בעוד בחירה בו היא בחירה ב"אאוטסיידר שאוהב אתכם".
טראמפ הבטיח בעצרת לקצץ מיסים, לתמוך במשטרה ובצבא ולהגן על התיקון השני לחוקה, המתיר לאזרחי ארה"ב לשאת נשק: "ננצח בפנסילבניה, ננצח בפלורידה, ננצח בכול", הצהיר.

קרב משפטי בטקסס

במחנה טראמפ ממשיכים להפגין ביטחון, ולהבהיר שהם נערכים לקרב משפטי ארוך אם התוצאות לא יהיו לשביעות רצונו של הנשיא המכהן. טראמפ הכחיש אמש דיווח שלפיו אם יוביל בפער משמעותי בתחילת הספירה הוא יכריז על ניצחונו מבלי להמתין להגעת קולות הבוחרים שהצביעו בדואר – קולות שבחלק מהמדינות נספרים רק אחרי הקולות מהקלפיות. עם זאת, טראמפ אישר שעורכי דינו מתכוננים להילחם משפטית בשלל היבטים של הספירה, וכך למשל לנסות למנוע בפנסילבניה ספירה של קולות שיגיעו בדואר רק אחרי יום הבחירות. יצוין כי החוק בפנסילבניה מתיר ספירה כזו, כל עוד החותמת מוכיחה שטופס ההצבעה נשלח לפני יום הבחירות.
שליחנו אטילה שומפלבי עם בעלי העסקים שמתמגנים מחשש למהומות
(צילום וניהול טכני: עידן ארבלי)

בתוך כך, תומכי הנשיא יוצאים ביממה האחרונה למפגני כוח בשטח. אתמול חסמה שיירה שלהם את התנועה בכביש ובגשר בניו ג'רזי. בריצ'מונד שבווירג'יניה התפתחו עימותים מילוליים בין שיירה של תומכי טראמפ לבין מפגינים נגד הנשיא. בג'ורג'יה בוטלה עצרת דמוקרטית מחשש להגעת "מיליציה", כלשון הדמוקרטים, לאירוע של טראמפ שנערך בסמוך. הדיווחים האלה באים אחרי שבסוף השבוע תועדו תומכי טראמפ מקיפים אוטובוס של קמפיין ביידן בכביש מהיר בטקסס. הדמוקרטים טענו שאלה ניסו לגרום לאוטובוס לסטות מהכביש וסיכנו את נוסעיו. טראמפ צייץ סרטון מהאירוע, ובמה שנשמע לדמוקרטים כמו קריאת עידוד כתב: "אני אוהב את טקסס!".
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ מגיע ל אייר פורס 1 כדי לצאת לסבב עצרות
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ מגיע ל אייר פורס 1 כדי לצאת לסבב עצרות
טראמפ מגיע למטוס ה"אייר פורס 1" הנשיאותי לקראת מסע הדילוגים שלו היום
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב ג'ו ביידן עולה ל מטוס הקמפיין שלו ב דלאוור לסבב עצרות
ארה"ב ג'ו ביידן עולה ל מטוס הקמפיין שלו ב דלאוור לסבב עצרות
ביידן עולה למטוס של הקמפיין שלו בדלאוור, בדרך לאוהיו ופנסילבניה
(צילום: AFP)
בטקסס עצמה דחה הערב שופט פדרלי את העתירה של פעילים רפובליקנים שביקשו לפסול לא פחות מ-127 אלף קולות במחוז האריס הענקי, המחוז הרביעי בגודלו בארה"ב. המחוז ידוע כמעוז דמוקרטי, והרפובליקנים דרשו לפסול את הקולות מ-10 תחנות הצבעה שהופעלו שם בשיטת "הצבע וסע", כלומר הצבעה דרך המכונית, שיטה שנועדה להפחית את סכנת ההידבקות בקורונה. העותרים טענו כי לרשויות המחוז לא הייתה סמכות להפעיל קלפיות בדרך זו, וכי הקלפיות הללו מיטיבות עם הדמוקרטים.
בית המשפט העליון של טקסס, הידוע דווקא כבית משפט שמרני במיוחד, דחה אתמול את העתירה הזו, והפנייה לבית משפט פדרלי הייתה התקווה האחרונה של העותרים הרפובליקנים. טקסס, נזכיר, היא מעוז רפובליקני מסורתי ששום מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח בו מאז ג'ימי קרטר ב-1976, אבל הפעם מסתמן בו בסקרים קרב צמוד מאוד, וטראמפ צועד שם ביתרון קטן בלבד, של כאחוז.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
בכניסה לקלפי במרילנד. יותר מ-95 מיליון כבר הצביעו
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
קולטים קולות בקלפי במרילנד
(צילום: EPA)
בצל המתח בין המחנות, בימים האחרונים ממגנים בעלי עסק בשלל ערים בארה"ב את חנויותיהם, מחשש שעם פרסום התוצאות, מתפרעים שלא יהיו שבעי רצון מהן או שיזעמו על הצהרת ניצחון של הצד השני יפתחו במחאה אלימה שתכלול הרס וביזה.
אף שיום הבחירות הרשמי יגיע רק מחר, נזכיר, בפועל ההצבעה נמשכת כבר מספטמבר: בהצבעה המוקדמת הצביעו עד כה כבר 95 מיליון אמריקנים – מספר השקול ל-68.9% מכלל הקולות בבחירות 2016. בקרב המצביעים מוקדם מסתמן יתרון לדמוקרטים, אבל מחר צפויים להגיע לקלפיות הרבה יותר רפובליקנים מאשר דמוקרטים, ולפיכך קשה להסיק מסקנות כלשהן מנתונים אלה.

עד כמה הבחירות הללו קריטיות עבור אמריקנים רבים מעיד סיפור המובא היום ב"ניו יורק טיימס". בעיתון מדווחים על מאמציה של פיונה וולש, סטודנטית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, שהזמינה מראש טופס להצבעה המוקדמת, אבל חיכתה שבועות ארוכים והטופס לא הגיע. מכיוון שוולש לומדת בוושינגטון הבירה אבל רשומה כמצביעה במדינת המוצא שלה קנטקי, היא החליטה לצאת לנסיעה של כמעט 1,700 ק"מ לשם, לעיר שממנה היא באה, וולטון. היא תישן בבית הוריה, תצביע – ותחזור לוושינגטון מיד אחר כך.
ובעוד מומחים רבים מנסים לפענח את האמת המסתתרת מאחורי המספרים בסקרים, הרבה עיניים נשואות אל מחוז ולנסיה שבמדינת ניו מקסיקו – מחוז בן 77 אלף תושבים בלבד, שמצליח לחזות את המנצח בבחירות כבר 68 שנה: מאז ניצחונו של דווייט אייזנהאואר ב-1952 (כולל), כל מועמד לנשיאות שניצח במחוז ולנסיה ניצח בקרב על הבית הלבן כולו. זהו הרצף הארוך ביותר של מחוז כלשהו בארה"ב.
ברמת המדינות מי שידועה כ"ברומטר" הנשיאותי היא אוהיו: מאז 1964 (כולל) כל מועמד לנשיאות שניצח בה – הגיע לבית הלבן. לפי הסקרים, כעת מוביל שם טראמפ בפער קטן.